Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Campagne 2 strategie16999/1696/1920/1/94
Studiegids

Campagne 2 strategie

16999/1696/1920/1/94
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • commerciële communicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Bulck Helga
Andere co-titularis(sen): Broos Gisèle, Cornil Koen, Dreessen Kristel, Gemoets Ann
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar) of 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 134,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Frans EN geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Engels EN geslaagd of getolereerd voor WS3 Communicatieplan EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Campagne 1 onderzoek EN simultaan te volgen met Campagne 3 uitvoering EN geslaagd of getolereerd voor Reclame.

Korte omschrijving

Je stelt het communicatieplan op. Je bepaalt de doelgroep en de doelstellingen die je met je campagne beoogt en je stemt de strategie en het bijhorende concept daarop af.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Anderstalige informatie zoeken
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Anderstalige tekstproductie
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Je kan foutloos over de inhoud van je campagne, over behandelde onderwerpen schrijven met de specifieke Franse/Engelse vakterminologie.
Je schrijft een goed gestructureerde en (bijna) foutloze creative brief, vergaderverslag en sollicitatiebrief
Assertiviteit
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Engelstalige/Franstalige vergadering, onderhandeling, interview, presentatie, debat.
Communicatie plannen
Je benoemt doelstellingen en doel-/publieksgroepen en deelt ze in.
Je stelt een communicatieplan op.
Je stelt een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan op.
Je werkt een strategie uit en kiest de gepaste communicatiemiddelen en realiseert ze op een creatieve manier.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit en realiseert het op basis van de onderzoeksresultaten.
Deontologisch verantwoord handelen
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in en handelt deontologisch verantwoord.
Evalueren
Je evalueert de impact van concrete communicatiehandelingen.
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in en handelt deontologisch verantwoord.
Informatie zoeken en beoordelen
Je evalueert de impact van concrete communicatiehandelingen.
Initiatiefzin
Je benoemt doelstellingen en doel-/publieksgroepen en deelt ze in.
Je stelt een communicatieplan op.
Innovativiteit en creativiteit
Je werkt een strategie uit en kiest de gepaste communicatiemiddelen en realiseert ze op een creatieve manier.
Leerbereidheid
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je functioneert efficiënt als lid van een team en hebt zicht op je eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.
Mondelinge taalvaardigheid vreemde talen
Je drukt je vlot en (bijna) foutloos uit in een Engelstalige/Franstalige vergadering, onderhandeling, interview, presentatie, debat.
Organisatiesensitiviteit
Je functioneert efficiënt als lid van een team en hebt zicht op je eigen rol voor de organisatie, zowel binnen de organisatie als in de bredere maatschappelijke context.
Zelfreflectie
Je schat maatschappelijke en juridische implicaties van communicatievormen en -uitingen in en handelt deontologisch verantwoord.
Zelfstandigheid
Je kan foutloos over de inhoud van je campagne, over behandelde onderwerpen schrijven met de specifieke Franse/Engelse vakterminologie.
Je stelt een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan op.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit en realiseert het op basis van de onderzoeksresultaten.

Leerinhoud

1. Je stelt een communicatieplan op.

2. Je doet een voorstel tot budget. Welk budget is volgens jou nodig om de vooropgestelde communicatiedoelstellingen te realiseren? Hierbij hou je rekening met de kosten van de verschillende communicatie-instrumenten en van de media die je denkt in te schakelen en met de productiekosten.

3. Je werkt het strategisch luik uit van je mediaplan: je verdeelt je budget over één of meerdere mediumtypes

4. Je rapporteert en presenteert over je communicatieplan in het Frans en/of het Engels.

Studiematerialen (lijst)

extra materiaal op DigitapVerplicht
HandleidingVerplicht
Syllabus EngelsVerplicht
Grammaire progressive du français, niveau intermédiaireVerplicht
Vous dites?! Répertoire d'erreurs courantes en français chez les néerlandophones (theorieboek)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing4,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Vormen van groepsleren108,00 uren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets6,00Frans: schriftelijke oefeningen
AcademiejaarKennistoets3,00Engels: schriftelijk examen
AcademiejaarKennistoets19,00Reclame - Schriftelijk examen
AcademiejaarReflectieopdracht5,00Peerassessment
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)19,00Reclame strategie: paper strategisch plan
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)19,00Mediaplanning strategie: strategische keuze media
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)16,00Engels: zie studiewijzer op Digitap
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)13,00Frans: mondelinge presentaties en oefeningen (zie studiewijzer op digitap voor de opdrachten en evaluatie)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht3,00Engels: schriftelijk examen
Tweede examenperiodeKennistoets6,00Frans: schriftelijk examen
Tweede examenperiodeKennistoets19,00Reclame - Schriftelijk examen
Tweede examenperiodeKennistoets permanent (Permanente evaluatie)13,00Frans: mondeling examen
Tweede examenperiodeReflectieopdracht5,00Peerassessment
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on19,00Mediaplanning strategie: strategische keuze media
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on19,00Reclame strategie: paper strategisch plan
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on16,00Engels: zie studiewijzer op Digitap

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Reclame strategie 19%
- Reclame examen 19%
- Mediaplanning strategie 19%
- Frans 19%
- Engels 19%
- Peerassessment 5%

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student in totaal ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.
Opgelet: voor het facet peerassessment is geen tweede examenkans mogelijk. Het deelcijfer hiervoor wordt ongeacht het resultaat overgedragen naar de tweede examenperiode.