Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
WS3 Communicatieplan16931/1696/1920/1/13
Studiegids

WS3 Communicatieplan

16931/1696/1920/1/13
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • commerciële communicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Gemoets Ann
Andere co-titularis(sen): Broos Gisèle, Spittaels Olaf, Van den Bulck Helga, Van Den Langenbergh Maïté
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Psychologie EN geslaagd of getolereerd voor Exploreer het communicatiewerkveld EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN simultaan te volgen met Reclame EN (simultaan te volgen met Communicatiesociologie (CC) OF geslaagd of getolereerd voor Communicatiesociologie (CC)) EN (simultaan te volgen met Communicatiepsychologie (CC) OF geslaagd of getolereerd voor Communicatiepsychologie (CC)).

Korte omschrijving

Je analyseert in groep gedurende een heel semester het marketing-communicatiebeleid van een merk. Welke andere middelen worden er ingezet naast reclame? Sponsoring? Winkelcommunicatie? Promotie? ... Je begrijpt welke doelstellingen de campagne wil realiseren en welke doelgroepen ze wil bereiken. Je analyseert de customer journey en gaat na hoe een merk hierop in speelt. Je hebt inzicht in het samenwerkingsproces dat je analyseert, organiseert, evalueert en optimaliseert.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap.
Aansturen
Je kan als groepslid effectief samenwerken door inzicht in de teamsamenstelling en de gepaste omgang met meningsverschillen.
Assertiviteit
Je bekomt op een beleefde maar vastberaden manier informatie.
Budgetopvolging en administratie
Je stelt een budget en een planning op.
Communicatie plannen
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je stelt een mediamix op
Deadlinegericht werken
Je levert de taken op de afgesproken data af
Denken en redeneren
Je geeft je resultaten weer in toegankelijke grafieken en tabellen
Je interpreteert de resultaten en je plaatst de gevonden resultaten in een juiste context
Je maakt op basis van de onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse
Je zoekt via gepaste zoekstrategieen en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je onderwerp.
Je presenteert de onderzoeksresultaten in krachtige conclusies.
Evalueren
Je begrijpt welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
Je brengt het marketing-communicatiebeleid van een bedrijf in kaart (welke verschillende instrumenten worden er gebruikt).
Je hebt het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren en in een juiste context te plaatsen.
Je kan een antwoord formuleren op de vragen : wie is de zender? , wat is de boodschap?, welke zijn de media?, wat is het effect?
Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse.
Informatie zoeken en beoordelen
Je gaat kritisch om met allerhande bronnen.
Je hebt het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren en in een juiste context te plaatsen.
Je interpreteert de resultaten en je plaatst de gevonden resultaten in een juiste context
Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse.
Je zoekt via gepaste zoekstrategieen en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je onderwerp.
Initiatiefzin
Je kan d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
Innovativiteit en creativiteit
Je stelt een mediamix op
Interageren en presenteren
Je legt al je bevindingen voor het geanalyseerde merk uit in een presentatie.
Mondelinge taalvaardigheid Nederlands
Je bekomt op een beleefde maar vastberaden manier informatie.
Je kan efficiënt vergaderen
Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever.
Netwerken en contactvaardigheid
Je kan efficiënt vergaderen
Omgaan met stress
Je legt al je bevindingen voor het geanalyseerde merk uit in een presentatie.
Onderzoeken
Je begrijpt welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
Je brengt het marketing-communicatiebeleid van een bedrijf in kaart (welke verschillende instrumenten worden er gebruikt).
Je geeft je resultaten weer in toegankelijke grafieken en tabellen
Je kan d.m.v. een gesprek heel specifieke inside-informatie te weten komen.
Je kan een antwoord formuleren op de vragen : wie is de zender? , wat is de boodschap?, welke zijn de media?, wat is het effect?
Je maakt op basis van de onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse
Je verwerkt informatie mbv Excel
Je voert een onderzoek uit adhv een enquête.
Organisatiesensitiviteit
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever.
Organiseren
Je bent een teamplayer
Je kan een samenwerkingsproject analyseren, organiseren, plannen en evalueren (aan de hand van reflectie)
Je levert de taken op de afgesproken data af
Reflecteren
Je reflecteert op je functioneren in de groep.
Samenwerkingsgerichtheid
Je bent een teamplayer
Je kan als groepslid effectief samenwerken door inzicht in de teamsamenstelling en de gepaste omgang met meningsverschillen.
Je kan efficiënt vergaderen
Tekstproductie Nederlands
Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap.
Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren, schriftelijk.
Zelfreflectie
Je kan een samenwerkingsproject analyseren, organiseren, plannen en evalueren (aan de hand van reflectie)
Je reflecteert op je functioneren in de groep.
Zelfstandigheid
Je gaat kritisch om met allerhande bronnen.

Leerinhoud

• marketingcommunicatie
• communicatiesociologie
• communicatiepsychologie (groepsdynamica) 
• presentatietechnieken en uitspraak

Studiematerialen (lijst)

OpdrachtenbladVerplicht
HandleidingVerplicht
Online materiaalVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen32,00 uren
Vormen van groepsleren62,00 uren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00Communicatiepsychologie: Reflectieopdrachten tijdens het academiejaar (schriftelijk en mondeling)

Permanente evaluatie: 3 afwezigheden resulteren in een nul voor het betreffende facet.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)25,00Communicatiesociologie: Opdrachten tijdens de
consultatiemomenten en eindpresentatie.

Permanente evaluatie: 3 afwezigheden resulteren in een nul voor het betreffende facet.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)25,00Reclame: periodieke opdrachten tijdens de consultatiemomenten

Permanente evaluatie: 3 afwezigheden resulteren in een nul voor het betreffende facet.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)25,00Nederlands: Opdrachten tijdens de consultatiemomenten en presentatie
Meer details in de studiewijzer op Digitap.

Permanente evaluatie: 3 afwezigheden resulteren in een nul voor het betreffende facet.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht25,00Communicatiepsychologie: Reflectieopdrachten (schriftelijk)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on25,00Communicatieosciologie: Presentatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on25,00Nederlands: Presentatie
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on25,00Reclame: paper met resultaten van de periodieke opdrachten

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Reclame 25%
- Communicatiesociologie 25%
- Communicatiepsychologie 25%
- Nederlands presentatie 25%

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.