Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
WS3 Communicatieplan17578/1696/1920/1/89
Studiegids

WS3 Communicatieplan

17578/1696/1920/1/89
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Looveren Ilse
Andere co-titularis(sen): Mairiaux Philippe, Spittaels Olaf, Verstraeten Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Researchtechnieken EN geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Psychologie EN geslaagd of getolereerd voor Exploreer het communicatiewerkveld EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Communicatieonderzoek OF geslaagd of getolereerd voor Communicatieonderzoek) EN (simultaan te volgen met PR en reputatiemanagement OF geslaagd of getolereerd voor PR en reputatiemanagement) EN (simultaan te volgen met Communicatiepsychologie (PRV) OF geslaagd of getolereerd voor Communicatiepsychologie (PRV)).

Korte omschrijving

Systematisch werken is erg belangrijk in pr. Je geeft je communicatiebeleid weer in een communicatieplan. In deze workshop leer je in groep een onderzoek uitvoeren en op basis daarvan een communicatieplan op te stellen. Je hebt daarbij inzicht in het samenwerkingsproces dat je analyseert, organiseert, evalueert en optimaliseert.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap.
Aansturen
Je kan als groepslid effectief samenwerken door inzicht in de teamsamenstelling en de gepaste omgang met meningsverschillen.
Assertiviteit
Je bekomt op een beleefde maar vastberaden manier informatie.
Budgetopvolging en administratie
Je stelt een budget en een planning op.
Communicatie plannen
Je bedenkt een creatieve strategie
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je stelt een mediamix op
Deadlinegericht werken
Je levert de taken op de afgesproken data af
Denken en redeneren
Je geeft je resultaten weer in toegankelijke grafieken en tabellen
Je interpreteert de resultaten en je plaatst de gevonden resultaten in een juiste context
Je zoekt via gepaste zoekstrategieen en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je onderwerp.
Je presenteert de onderzoeksresultaten in krachtige conclusies.
Evalueren
Je begrijpt welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse.
Informatie zoeken en beoordelen
Je gaat kritisch om met allerhande bronnen.
Je interpreteert de resultaten en je plaatst de gevonden resultaten in een juiste context
Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse.
Je zoekt via gepaste zoekstrategieen en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je onderwerp.
Innovativiteit en creativiteit
Je bedenkt een creatieve strategie
Je stelt een mediamix op
Mondelinge taalvaardigheid Nederlands
Je bekomt op een beleefde maar vastberaden manier informatie.
Je kan efficiënt vergaderen
Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever.
Netwerken en contactvaardigheid
Je kan efficiënt vergaderen
Onderzoeken
Je begrijpt welke doelstellingen men wil realiseren en welke doelgroepen men wil bereiken.
Je geeft je resultaten weer in toegankelijke grafieken en tabellen
Je verwerkt informatie mbv Excel
Je voert een onderzoek uit adhv een enquête.
Organisatiesensitiviteit
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever.
Organiseren
Je bent een teamplayer
Je kan een samenwerkingsproject analyseren, organiseren, plannen en evalueren (aan de hand van reflectie)
Je levert de taken op de afgesproken data af
Reflecteren
Je reflecteert op je functioneren in de groep.
Samenwerkingsgerichtheid
Je bent een teamplayer
Je kan als groepslid effectief samenwerken door inzicht in de teamsamenstelling en de gepaste omgang met meningsverschillen.
Je kan efficiënt vergaderen
Tekstproductie Nederlands
Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap.
Zelfreflectie
Je kan een samenwerkingsproject analyseren, organiseren, plannen en evalueren (aan de hand van reflectie)
Je reflecteert op je functioneren in de groep.
Zelfstandigheid
Je gaat kritisch om met allerhande bronnen.

Leerinhoud

  • De studenten onderzoeken per groep van 4 à 6 studenten een communicatieprobleem en maken een communicatieplan om dat probleem op te lossen. Op het einde van het academiejaar presenteren ze hun resultaten voor de opdrachtgever en de lectoren.  Daarnaast analyseert, organiseert, evalueert en optimaliseert elke student het samenwerkingsproces. 
  • Per facet maken ze toepassingen op de verschillende leerdoelen (zie OLR-leerdoelen). 
  • Een concrete omschrijving van de opdrachten en afspraken: zie Digitap.
  • Voor het facet informatica: de studenten kunnen gevorderde grafieken en draaitabellen maken. Ze kunnen gevorderde queries opstellen en db-functies hanteren. Ze kunnen met de logische functies (xxx.als() en als(), en(), of() ) opgaven oplossen en gebruiken o.a. in voorwaardelijke opmaak. Ze kunnen een mailmerge doen en cellen valideren.

Studiematerialen (lijst)

extra materiaal op DigitapVerplicht
StudiewijzerVerplicht
CursusVerplicht
Facet Informatica: Cursus InformaticaVerplicht
Facet PRV: Cursus OLOD PR&Reputatiemanagement: Deel CommunicatieplanVerplicht
Facet Psychologie: Cursus OLOD Communicatiepsychologie: Deel 3: Appendix projectmanagementVerplicht
HandleidingVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht
Facet Communicatieonderzoek: Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en techniekenVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges13,00 uren
Practicum en/of oefeningen45,00 uren
Vormen van groepsleren72,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets20,00Informatica: digitaal open boek examen. De studenten moeten opgaven oplossen in excel (grafiek, draaitabel, queries, als-functie enz ...).
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)20,00Communicatieonderzoek: De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en productevaluatie. De student werkt aan individuele opdrachten en groepsopdrachten.
3 afwezigheden op de voorziene contactmomenten resulteert in een nul op het facet. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
Meer detail in de studiewijzer op Digitap.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)20,00PR&V: De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en productevaluatie. De student werkt aan groepsopdrachten. Het eindproduct van dit facet is een presentatie van een campagne.
3 afwezigheden op de voorziene contactmomenten resulteert in een nul op het facet. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
Meer detail in de studiewijzer op Digitap.
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)20,00Communicatiepsychologie: Reflectieopdrachten tijdens het academiejaar (mondeling en schriftelijk)
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00Nederlands: Mondelinge presentaties
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,00Informatica: digitaal open boek examen. De studenten moeten opgaven oplossen in excel (grafiek, draaitabel, queries, als-functie enz ...).
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00Communicatieonderzoek: paper (als eindresultaat van individueel onderzoek).
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00PR&V: Individuele presentatie van een campagne
Tweede examenperiodeReflectieopdracht20,00Communicatiepsychologie: Reflectieopdrachten (schriftelijk)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00Nederlands: Mondelinge presentatie

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Public relations en voorlichting 20%
- Communicatieonderzoek 20%
- Communicatiepsychologie 20%
- Nederlands presentatie 20%
- Informatica 20%

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.