Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Exploreer het communicatiewerkveld17395/1696/1920/1/75
Studiegids

Exploreer het communicatiewerkveld

17395/1696/1920/1/75
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Greef Rit, Meerts Kristin, Van den Bulck Helga
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Commerciële communicatie OF geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie) EN (simultaan te volgen met Public Relations en voorlichting OF geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting).

Korte omschrijving

Om je vanaf het eerste jaar vertrouwd te maken met het werkveld, zal je een bad krijgen in de verschillende facetten van het Communicatiewerkveld: je vindt je weg in de geïntegreerde communicatie, je wordt ondergedompeld in de Commerciële Communicatie en ook de praktijk van Public Relations & voorlichting komen aan bod.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Deadlinegericht werken
Je kan werken onder tijdsdruk.
Denken en redeneren
Je rapporteert beknopt.
Informatie zoeken en beoordelen
Je kan werken onder tijdsdruk.
Je zoekt op kritische wijze bronnen op, je noteert, evalueert en verwerkt dit alles in een researchverslag.
Innovativiteit en creativiteit
Je kan het groepsproduct presenteren volgens professionele criteria
Je levert een creatief eindproduct af.
Mondelinge taalvaardigheid Nederlands
Je kan het groepsproduct presenteren volgens professionele criteria
Organiseren
Je levert een creatief eindproduct af.
Je werkt teamgericht.
Projectmatig en methodisch handelen
Je zoekt op kritische wijze bronnen op, je noteert, evalueert en verwerkt dit alles in een researchverslag.
Samenwerkingsgerichtheid
Je werkt teamgericht.
Tekstproductie Nederlands
Je rapporteert beknopt.

Leerinhoud

Je werkt in groep aan praktijkgerichte opdrachten. In dit opleidingsonderdeel zet je je theoretische bagage van de opleidingsonderdelen Commerciële communicatie en PR en voorlichting om in de praktijk. Je maakt tijdens de explo uitgebreid kennis met het communicatiewerkveld.

PR&V leert je hoe je PRV-instrumenten van organisaties analyseert en evalueert en hoe je een PR-campagne ontleedt.

In het facet Commerciële communicatie ga je aan de slag met marketingcommunicatie-instrumenten van verschillende merken en bespreek je een reclamecampagne.

Je moet in groep op pad gaan, een paper schrijven en een presentatie houden, en dit voor beide facetten.

De inhoud van de taken vind je op digitap.

Studiematerialen (lijst)

Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen104,00 uren
Werkplekleren en/of stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Exploratie PRV: De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en product-evaluatie.

Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je binnen het groepswerk aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel (zie infobrochure op digitap).
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Exploratie CC: De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en product-evaluatie. Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je binnen het groepswerk aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel (zie infobrochure op digitap).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Voor de tweede examenperiode werk je een individuele opdracht uit.
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Voor de tweede examenperiode werk je een individuele opdracht uit.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Public relations en voorlichting 50%
- Commerciële communicatie 50%

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.