Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Mediaplanning16937/1696/1920/1/23
Studiegids

Mediaplanning

16937/1696/1920/1/23
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Exploreer het communicatiewerkveld EN geslaagd of getolereerd voor Researchtechnieken EN (geslaagd of getolereerd voor Media OF geslaagd of getolereerd voor Medialeer) EN binnen trajectschijf 1 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Welke media moet de adverteerder inschakelen in zijn reclamecampagne? Gebruikt hij gedrukte media zoals kranten, magazines of huis-aan-huisbladen? Of verkiest hij AV-media zoals radio, TV of bioscoop? Wanneer overweegt hij te werken met affichage? Hoe worden digitale media het best ingeschakeld ? Een goed inzicht in de bereiksprofielen van de verschillende media gecombineerd met inzicht in mediadoelstellingen worden aangeleerd.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Budgetopvolging en administratie
Je kan een mediaplan aanmaken op basis van media objectieven en het nodige budget berekenen.
Communicatie plannen
Je beheerst de typische begrippen uit de mediaplanning. Begrippen zoals GRP, OTS, OGB, selectiviteitsindex, ranking.
Je hebt inzicht in de constante evolutie van digitale planning en begrijpt werkingssystemen zoals Adexchange, Adwords, Programmatic Buying, ...
Je hebt inzicht in het digital media planning gebeuren.
Je kan omgaan met typische mediastatistieken zoals CIM cijfers. Je berekent onder meer het gecombineerd bereik, het gecumuleerd bereik, de duplicaties, de dekkings- en profielpercentages...
Je kent het typische vakjargon uit digitale media zoals CPM, CPC, CPA, CTR, impressies, capping.
Je maakt de juiste keuze tussen individuele titels op basis van kwantitatieve selectiecriteria zoals 'kost per duizend', selectiviteitsindex, 'kost per 1000 nuttige contacten', aangevuld met kwalitatieve overwegingen.
Denken en redeneren
Je beheerst de typische begrippen uit de mediaplanning. Begrippen zoals GRP, OTS, OGB, selectiviteitsindex, ranking.
Je hebt inzicht in de constante evolutie van digitale planning en begrijpt werkingssystemen zoals Adexchange, Adwords, Programmatic Buying, ...
Je hebt inzicht in het digital media planning gebeuren.
Je kan een mediaplan aanmaken op basis van media objectieven en het nodige budget berekenen.
Je kan omgaan met typische mediastatistieken zoals CIM cijfers. Je berekent onder meer het gecombineerd bereik, het gecumuleerd bereik, de duplicaties, de dekkings- en profielpercentages...
Je kent het typische vakjargon uit digitale media zoals CPM, CPC, CPA, CTR, impressies, capping.
Je maakt de juiste keuze tussen individuele titels op basis van kwantitatieve selectiecriteria zoals 'kost per duizend', selectiviteitsindex, 'kost per 1000 nuttige contacten', aangevuld met kwalitatieve overwegingen.

Leerinhoud

deel 1

Paid Owned Earned Media

Media investeringen

CIM onderzoek, begrippen en oefeningen

Dagbladen als reclamemedium

Magazines als reclamemedium

Televisie als reclamemedium 

Radio als reclamemedium 

Bioscoop als reclamemedium

Affichage als reclamemedium

Vertrekbasis voor mediaplanning: berekenen van bereik, GRP, OTS, selectiviteit
Dosering van bereik, frequentie en continuïteit.
Mediakeuze.
Mediabuying.
Mediabegrippen

deel 2

Digital planning

Digital Video
Digital Display
SEM
Sociale media als reclamemedium

Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
Media onder de loep, analyse van de Belgische massamediaVerplicht
  • Auteur: Katheline De Lembre
CM statistieken en mediatarieven. Mediaspecs databaseVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijk examen