Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Bachelorproef project25229/1696/1920/1/69
Studiegids

Bachelorproef project

25229/1696/1920/1/69
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket stage 3CC
    • Keuzepakket stage 3PRV
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Meerts Kristin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester) of 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Tijdens een groepsproject zet je alles wat je de voorbije jaren hebt geleerd om in de praktijk. Je verleent je praktische kennis aan een interne- of externe opdrachtgever. Je leert projectmatig werken,en je levert een uitgewerkt en bruikbaar communicatieplan af. Je doet essentiële werkervaring op en ontwikkelt je assertiviteit. Tijdens deze projectperiode werk je als team helemaal zelfstandig. Je levert uiteindelijk een volwaardig communicatieproduct af aan je opdrachtgever.
De projecten voor het academiejaar 2019-2020  worden in de loop van de maand september aan de derdejaarsstudenten voorgesteld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je bouwt professionele interne en externe contacten op en onderhoudt ze in een gepaste taal en omgangsvormen.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en je gaat creatief met de Nederlandse taal om.
Je levert een communicatieproduct af aan de opdrachtgever.
Anderstalige informatie zoeken
Je zoekt, raadpleegt en gebruikt anderstalige bronnen voor communicatiedoeleinden.
Anderstalige tekstproductie
Je schrijft vlotte, en doelgroepgerichte teksten in meerdere vreemde talen.
Audio-visuele productie en multimedia
Je past de basistechnieken toe op het vlak van audiovisuele media en multimedia en je wendt materialen efficiënt aan.
Communicatie plannen
Je kan communicatiestrategieën ontwikkelen.
Je kan projectmatig handelen.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten.
Evalueren
Je kan rapporteren.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. communicatiethema's van binnen en rond de organisatie. Je schat de waarde van de gevonden informatie in en analyseert kritisch.
Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
Je levert een communicatieproduct af aan de opdrachtgever.
Je ontwikkelt formats voor visuele communicatiemiddelen (huisstijl, magazine, folder, flyer, ...). Je beheerst de basistechnieken van fotografie, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren.
Informatie zoeken en beoordelen
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. communicatiethema's van binnen en rond de organisatie. Je schat de waarde van de gevonden informatie in en analyseert kritisch.
Initiatiefzin
Je zoekt, raadpleegt en gebruikt anderstalige bronnen voor communicatiedoeleinden.
Innovativiteit en creativiteit
Je kan communicatiestrategieën ontwikkelen.
Je ontwikkelt formats voor visuele communicatiemiddelen (huisstijl, magazine, folder, flyer, ...). Je beheerst de basistechnieken van fotografie, lay-out en grafische vormgeving om eenvoudige visuele communicatiemiddelen zelf te creëren.
Je past de basistechnieken toe op het vlak van audiovisuele media en multimedia en je wendt materialen efficiënt aan.
Leerbereidheid
Je communiceert en presenteert vlot en doelgroepgericht in meerdere vreemde talen.
Leergierigheid
Je schrijft vlotte, en doelgroepgerichte teksten in meerdere vreemde talen.
Mondelinge taalvaardigheid Nederlands
Je beheerst de verschillende vergadertechnieken.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en je gaat creatief met de Nederlandse taal om.
Mondelinge taalvaardigheid vreemde talen
Je communiceert en presenteert vlot en doelgroepgericht in meerdere vreemde talen.
Netwerken en contactvaardigheid
Je bouwt professionele interne en externe contacten op en onderhoudt ze in een gepaste taal en omgangsvormen.
Onderzoeken
Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en je zoekt daarrond bestaande informatie op.
Organisatiesensitiviteit
Je kan evenementen organiseren
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten.
Organiseren
Je kan evenementen organiseren
Organiseren en opvolgen
Je kan evenementen organiseren
Projectmatig en methodisch handelen
Je kan projectmatig handelen.
Samenwerkingsgerichtheid
Je beheerst de verschillende vergadertechnieken.
Je kan evenementen organiseren
Tekstproductie Nederlands
Je kan rapporteren.
Je schrijft vlotte, foutloze en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Zelfstandigheid
Je formuleert autonoom een communicatieprobleem en je zoekt daarrond bestaande informatie op.
Je schrijft vlotte, foutloze en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.

Leerinhoud

Je werkt in team aan een communicatieproject in opdracht van een externe of een interne opdrachtgever. De opleidingsonderdelen van het hele curriculum komen hier geïntegreerd aan bod. Als resultaat telt niet enkel het product, maar ook een professioneel proces.De beoordeling gaat niet enkel over het eindresultaat maar ook over het hanteren van de vereiste professionele vaardigheden, zowel individueel (1/3) als in team (2/3). Je vindt de beoordeling op digitap.

De inhoud van elk project verschilt en wordt in het begin van het academiejaar voorgesteld.


Studiematerialen (lijst)

Handleiding via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren390,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, kan je niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. 1/3 van de score gaat naar de individuele bijdrage, 2/3 is een groepsscore (product en proces).