Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Digital skills25224/1696/1920/1/93
Studiegids

Digital skills

25224/1696/1920/1/93
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Orlent Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor WS2 Actua in de media OF geslaagd of getolereerd voor WS2 Actua in de media) EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In de huidige samenleving kan je als communicatieprofessional niet langer functioneren zonder de nodige digitale vaardigheden. Je moet in staat zijn om sociale media ook voor professionele doeleinden aan te wenden. In de cursus staan we stil bij de verschillende aspecten van de digitalisering. Hoe zorg je ervoor dat je teruggevonden wordt op het internet? We hebben het over SEO en big data. In een theoretisch gedeelte behandelen we ondermeer hoe sociale media onze samenleving en het bedrijfsleven beïnvloeden. Je krijgt verder cases voorgeschoteld hoe sociale media kunnen ingezet worden bij reputatiemanagement en voor advertising doeleinden. Tenslotte komt ook de problematiek van privacy en deontologie aan bod. In een praktisch luik wordt de student aangezet om zelf een case uit te werken voor een sociale media-campagne. Je krijgt praktische handvaten, tools waarmee je aan de slag kan: meetinstrumenten, dashboardprogramma's, apps.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Audio-visuele productie en multimedia
Je kan digitale vaardigheden inzetten voor de creatie van een eigen digitaal portfolio.
Communicatie plannen
Als antwoord op problemen kan je in grote lijnen een digital media-campagneplan opstellen: analyse maken van het probleem, formuleren van de doelstellingen, bepalen van de interne doelgroepen, ontwerpen van een boodschap, kiezen van de digital media.
Je kan specifieke knelpunten op het vlak van communicatie via digital media detecteren.
Mediabewustzijn
Je hebt inzicht in en kennis over de verschillende digital media.
Netwerken en contactvaardigheid
Je kan digitale vaardigheden inzetten om te netwerken met mensen uit het vakgebied.
Zelfreflectie
Je hebt inzicht in en kennis over de verschillende digital media.
Je kan digitale vaardigheden inzetten voor de creatie van een eigen digitaal portfolio.

Leerinhoud

  • Geschiedenis van social media en internationaal kader.
  • Social media: hoe werkt het?
  • Social media en reputatiemanagement, privacy/deontologie
  • Big Data
  • Belangrijkste sociale netwerken
  • Advertising en social media
  • SEO en Google Analytics
  • Digitale media-actualiteit
  • Blogging

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
Digitale mediaVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
  • Opmerking: tijd voorzien voor het mondeling examen alsook voor de groepspresentatie.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets50,00Kennis en inzicht worden getoetst in een schriftelijk examen. Het examen bestaat uit multiple choice met giscorrectie.
De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die je zelf dient te verwerken.
Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een voorwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
AcademiejaarReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Gedurende een week (vooraf afgesproken) ben je met je medestudenten verantwoordelijk over de communicatie via sociale media van een reële opdrachtgever. Je schrijft een reflectie over je digitale voetafdruk waarin je je aandeel in deze communicatie toelicht, alsook je eigen portfolio. Deze reflectie kom je toelichten in een mondeling examen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00De punten van dit deelexamen worden overgedragen naar 2de zit als je er minstens 50% van de punten voor behaald hebt. De punten van de facetten waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.

Kennis en inzicht worden getoetst in een schriftelijk examen. Het examen bestaat uit multiple choice met giscorrectie.
De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die je zelf dient te verwerken.

Tweede examenperiodeReflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00De punten van dit deelexamen worden overgedragen naar 2de zit als je er minstens 50% van de punten voor behaald hebt. De punten van de facetten waarvoor je een 10/20 of meer behaalde, worden overgedragen naar de 2de examenperiode.

Ook voor de tweede examenperiode voer je de sociale media van een reële opdrachtgever. Een briefing-document voor de opdracht in tweede zit kan bekomen worden bij de exameninzage. Je schrijft een reflectie over je digitale voetafdruk waarin je je aandeel in deze communicatie toelicht, alsook je eigen portfolio. Deze reflectie kom je toelichten in een mondeling examen.