Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Mediarelaties, crisiscommunicatie en mediatraining13857/1696/1920/1/63
Studiegids

Mediarelaties, crisiscommunicatie en mediatraining

13857/1696/1920/1/63
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Susswein Elisabeth
Andere co-titularis(sen): Cornil Koen, De Decker Benny, Robijns Iris, Van Goethem Els, Verhuyck Thomas
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar) of 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Frans EN geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Nederlands EN geslaagd of getolereerd voor Communicatietraining Engels EN geslaagd of getolereerd voor PR en reputatiemanagement EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Hoe ga je met journalisten om? Wat zit er allemaal in een persmap? Hoe vertel je je verhaal aan de media?

Je analyseert eerst een aantal slechte en goede voorbeelden. Dan ga je zelf aan de slag om een persconferentie te organiseren. En als de buitenlandse pers komt, moet je je mannetje in vreemde talen kunnen staan. Frans en Engels zijn in deze cursus geïntegreerd.

Voor het onderdeel Nederlands zijn een zeer vlotte schrijfstijl en een zeer goede beheersing van het schriftelijk Nederlands (woordkeuze, spelling en grammatica) onontbeerlijk. Ook moet de student voldoende oog hebben voor nuancering wanneer hij delicate crisisinhoud formuleert (bv. in een persbericht). Het niveau van de mondelinge standaardtaal moet goed tot zeer goed zijn qua articulatie en behoorlijk vrij zijn van dialectklanken.



De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit proces- en product-evaluatie (voor het gewicht: zie Digitap). Deze module bestaat uit verschillende facetten. Elk facet heeft zijn eigen verdelingen in gewicht met betrekking tot product- en procesevaluatie.

De evaluatie van deze module gebeurt grotendeels op basis van permanente basis gedurende de oefensessies en discussiecolleges. Aanwezigheid tijdens deze lessen is dus een absolute vereiste om te slagen. Peerassessment maakt deel uit van de evaluatie.  Om voor dit opleidingsonderdeel te slagen, verwachten we dat je aantoonbare inspanningen levert om de beoogde doelstellingen te bereiken. Indien je niet op voldoende wijze kan aantonen dat je die inspanningen (aanwezigheid coachingmomenten, aanwezigheid groepsvergaderingen, meewerken aan de opdrachten, ...) levert, krijg je een nul voor dit opleidingsonderdeel. Je kan wel nog in de tweede examenperiode voor dit opleidingsonderdeel herkansen.

Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je bent je tijdens de persconferentie altijd bewust van het imago van je organisatie
Je drukt je correct uit in het Nederlands en je gaat creatief met de Nederlandse taal om.
Anderstalige informatie zoeken
Je begrijpt Franse teksten en uiteenzettingen over pr-gerelateerde onderwerpen.
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Anderstalige tekstproductie
Je begrijpt Engelstalige actualiteitenprogramma's en PR-gerelateerde debatten/uitzendingen
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Je schrijft gestructureerde en haast foutloze beroepsgebonden teksten in het Frans.
Je schrijft een goed gestructureerd en (bijna) foutloos Engelstalig rapport.
Assertiviteit
Je kan de pers vlot te woord staan in het Nederlands n.a.v. een crisissituatie.
Je kan je vlot en (bijna) foutloos uitdrukken in Engelstalige beroepssituaties ( vergaderingen, interviews, onderhandelingen, persconferenties )
Je houdt een persconferentie in het Nederlands voor een jury.
Deadlinegericht werken
Je kan deadline gericht werken
Denken en redeneren
Je hanteert de actualiteit in je persrelaties.
Je kan relevante crisissen zoeken in de media en ze grondig analyseren
Informatie zoeken en beoordelen
Je kan relevante crisissen zoeken in de media en ze grondig analyseren
Innovativiteit en creativiteit
Je kan een (crisis)persbericht schrijven in het Nederlands
Leerbereidheid
Je begrijpt Franse teksten en uiteenzettingen over pr-gerelateerde onderwerpen.
Je begrijpt Engelstalige actualiteitenprogramma's en PR-gerelateerde debatten/uitzendingen
Je begrijpt teksten uit de Engelstalige/Franstalige vakpers.
Je schrijft gestructureerde en haast foutloze beroepsgebonden teksten in het Frans.
Je woont de wekelijkse feedback en coaching bij en je volgt de aanwijzingen
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je hanteert de actualiteit in je persrelaties.
Mediabewustzijn
Je bent je tijdens de persconferentie altijd bewust van het imago van je organisatie
Mondelinge taalvaardigheid Nederlands
Je drukt je correct uit in het Nederlands en je gaat creatief met de Nederlandse taal om.
Je houdt een persconferentie n.a.v. een crisis voor een jury.
Je kan de pers vlot te woord staan in het Nederlands n.a.v. een crisissituatie.
Mondelinge taalvaardigheid vreemde talen
Je kan je vlot en (bijna) foutloos uitdrukken in Engelstalige beroepssituaties ( vergaderingen, interviews, onderhandelingen, persconferenties )
Je bent in staat een (bijna) foutloos gesprek in het Frans te voeren in het kader van persrelaties en crisiscommunicatie
Je houdt een korte persconferentie en persontbijt in het Frans
Je hebt een grote actieve kennis van de Engelse woordenschat (ERK B2 75).
Omgaan met stress
Je houdt een persconferentie n.a.v. een crisis voor een jury.
Organiseren
Je kan een persconferentie organiseren en een persmap samenstellen.
Samenwerkingsgerichtheid
Je maakt deel uit van een crisiscommunicatiecel en draagt bij tot een goed eindresultaat
Tekstproductie Nederlands
Je kan een (crisis)persbericht schrijven in het Nederlands
Zelfstandigheid
Je kan een persconferentie organiseren en een persmap samenstellen.

Leerinhoud

  • Het onderhouden van relaties met de pers is een van de voornaamste opdrachten van een voorlichter of PR-verantwoordelijke. Deze cursus beschrijft de basistechnieken en gaat dieper in op communicatie in geval van crisis.
  • Instrumenten voor persrelaties en specifiek crisiscommunicatie
  • Terminologie in 3 talen
  • Kennis en actuele voorbeelden van allerlei soorten crises en houding van bedrijfsleven t.o.v. crisiscommunicatie
  • Enkele fundamentele vuistregels rond crisiscommunicatie en woordvoerderschap
  • Onderdeel Nederlands: (1) crisispersbericht (stijl, inhoud ,taal  en opbouw); (2) mondelinge voorbereiding op persconferentie n.a.v. een crisissituatie: mondelinge vaardigheid, assertiviteit, juiste fysieke en mentale houding, inhoudelijke voorbereiding van zo'n persconferentie d.m.v cases; (3) taalbeheersing d.m.v. systeem Taalmail, Taalkwesties en handboek Nederlands eerste jaar
  • Onderdeel Frans: een infographic analyseren, een persbericht opstellen, een crisissituatie analyseren, communiceren in het kader van een persontbijt en een crisis

Studiematerialen (lijst)

Les relations médias et la communication de crise: françaisVerplicht
Communiceren in tijden van crisis.Verplicht
  • Auteur: Wils Jeroen
Geen commentaarVerplicht
  • Auteur: Sara vercauteren
Grammaire progressive du français, niveau intermédiaireVerplicht
Nederlands: mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid. WerkboekVerplicht
  • Auteur: De Smet/De Vuyst
Aanbevolen literatuur: Anthonissen P., Murphy was een optimist. 223p.Verplicht
Aanbevolen literatuur: Kegels J., Janssen D., Stas L., Crisiscommunicatie.189p.Verplicht
Taalmail: digitaal abonnement en lijst met taalmails op N-schijf (nr 500-611), ook dossier 'Taalkwesties' op N-schijf.Verplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht


 

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing5,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Vormen van groepsleren80,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen19,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets10,00Facet Engels:

Voor het facet Engels wordt bij elk deelexamen per zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made') een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on10,00Facet Nederlands:
een schriftelijk examen, waarbij je een crisispersbericht schrijft.

Voor het schriftelijk examen geldt de volgende regeling: per werkwoordsvormfout verlies je 10% van de score voor de opdracht.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)24,00Facet PRV:

De instructies, evaluatie en werkafspraken omtrent deze oefeningen, vind je terug op digitap. Er is geen schriftelijk examen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)14,00Facet Engels:

Opdrachten zie Digitap.

Voor het facet Engels wordt bij elk deelexamen per zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made') een punt extra afgetrokken van de score van het deelexamen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)24,00Facet Frans: Permanente evaluatie. Voor de opdrachten zie Digitap.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)14,00Facet Nederlands: drie opdrachten die als permanente evaluatie worden georganiseerd.
1. een digitaal examen rond spelling, grammatica en stijl (handboek Nederlands, Taalmail, Taalkwesties)
2. een crisispersbericht
3. mondelinge taalvaardigheid (m.n. taal en uitspraak) tijdens de persconferentie

Voor de schriftelijke opdrachten geldt de volgende regeling: per werkwoordsvormfout verlies je 10% van de score voor die opdracht.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets24,00Facet Frans: De tweede zittijd bestaat uit een mondelinge proef en een dossier dat op voorhand afgegeven moet worden. Zie Digitap.

AcademiejaarKennistoets24,00Facet Engels:

Opdracht zie Digitap

Voor het facet Engels wordt bij elk deelexamen gesanctioneerd voor een zware fout (zie lijst in de syllabus 'Mistakes never to be made').
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on24,00Facet PRV:
Indien je niet geslaagd bent voor facet PRv, doe je een gelijkaardige oefening opnieuw. De instructies vind je op digitap.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on24,00Facet Nederlands:

Voor de tweede zittijd bestaat het facet uit twee onderdelen:
1. een digitaal examen rond spelling, grammatica en stijl (handboek Nederlands, Taalmail, Taalkwesties)
2. een crisispersbericht

Voor de schriftelijke opdrachten geldt de volgende regeling: per werkwoordsvormfout verlies je 10% van de score voor die opdracht.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht4,00Voor dit opleidingsonderdeel wordt een peerassessment in rekening gebracht.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Nederlands 24%
- Frans 24%
- Engels 24%
- Public relations en voorlichting 24%
- Peerassessment 4%

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student in totaal ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij  in de tweede examenperiode.
Opgelet: voor het facet peerassessment is geen tweede examenkans mogelijk. Het deelcijfer hiervoor wordt ongeacht het resultaat overgedragen naar de tweede examenperiode.