Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
WS4 Communicatieonderzoek13819/1696/1920/1/32
Studiegids

WS4 Communicatieonderzoek

13819/1696/1920/1/32
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • commerciële communicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Assche Veerle
Andere co-titularis(sen): Broos Gisèle, Heirman Wannes, Mairiaux Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Researchtechnieken EN geslaagd of getolereerd voor Economische topics EN geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Reclame OF geslaagd of getolereerd voor Reclame) EN (simultaan te volgen met Communicatieonderzoek OF geslaagd of getolereerd voor Communicatieonderzoek).

Korte omschrijving

Je werkt mee aan een concurrentie-analyse rond een specifiek merk. Na een grondige voorstudie, ontwikkel je een enquête om een onderzoek te doen naar de concurrentie. Je verwerkt de resultaten met behulp van Excel. Nadien is het van belang deze resultaten nauwkeurig te interpreteren en te rapporteren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Denken en redeneren
Je analyseert en interpreteert onderzoeksresultaten mbv Excel
Je interpreteert de gevonden resultaten en plaatst ze in de juiste context.
Je legt verbanden tussen de gevonden informatie uit het vooronderzoek (interviews, winkelobservatie en deskresearch) en de informatie uit je enquête.
Je zoekt via gepaste zoekstrategieën en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je merk/product/productcategorie en de positie van je merk t.a.v. de belangrijkste merkconcurrenten.
Informatie zoeken en beoordelen
Je interpreteert de gevonden resultaten en plaatst ze in de juiste context.
Je zoekt via gepaste zoekstrategieën en via relevante online en papieren informatiebronnen naar achtergrondinformatie over je merk/product/productcategorie en de positie van je merk t.a.v. de belangrijkste merkconcurrenten.
Onderzoeken
Je analyseert en interpreteert onderzoeksresultaten mbv Excel
Je geeft je resultaten weer in correcte, toegankelijke en aantrekkelijke grafieken en tabellen.
Je stelt op basis van de informatie uit je deskresearch een heldere vragenlijst op.
Je verwerkt informatie mbv Excel
Via winkelobservatie verwerf je inzicht in assortimentsamenstelling en 'point of sale communicatie' van je merk en van de concurrent.
Tekstproductie Nederlands
Je kan een verslag schrijven (algemeen-wetenschappelijk en n.a.v. een vergadering)
Je schrijft je onderzoeksresultaten neer in een helder en overzichtelijk geheel met krachtige eindconclusies .

Leerinhoud

Je werkt in groepsverband een concurrentieanalyse uit voor één specifiek merk/bedrijf.  

  • In het facet marketing bestudeer je het merk/bedrijf vanuit bedrijfsperspectief. Je onderzoekt hoe het bedrijf/merk zich positioneert t.o.v. zijn concurrenten in Vlaanderen. 
  • In het facet Onderzoek bestudeer je het merk/bedrijf vanuit consumentenperspectief. Hoe positioneert het bedrijf/merk zich in het hoofd van de consument t.o.v. zijn concurrenten in Vlaanderen? 
  • In het facet Nederlands wordt je begeleid bij de rapportering op talig vlak (rapporteringstechnieken en vergadertechnieken).
  • Voor het facet informatica: de studenten kunnen gevorderde grafieken en draaitabellen maken. Ze kunnen gevorderde queries opstellen en db-functies hanteren. Ze kunnen met de logische functies (xxx.als() en als(), en(), of() ) opgaven oplossen en gebruiken o.a. in voorwaardelijke opmaak. Ze kunnen een mailmerge doen en cellen valideren.
  • Je maakt in de workshop gebruik van meerdere onderzoeksmethoden om deze concurrentieanalyse tot een goed einde te brengen: deskresearch, afname van interviews en afname van enquêtes. 

Studiematerialen (lijst)

extra materiaal op DigitapVerplicht
InstructiefichesVerplicht
StudiewijzerVerplicht
HandleidingVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht
Wat is onderzoek? Methoden en technieken voor het Hoger Onderwijs - PraktijkboekVerplicht
  • Auteur: Verhoeven Nel

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges31,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren125,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00Informatica: digitaal open boek examen. De studenten moeten opgaven oplossen in excel (grafiek, draaitabel, queries, als-functie enz ...).
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00Nederlands: opdrachten tijdens de consultatiemomenten en paper (tussentijdse evaluatie en eindpaper)
Voor elke deeltaak geldt de volgende regel: per dt-fout verlies je 10% van het totaal voor de betreffende taak.
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00Communicatieonderzoek.
De evaluatie van dit facet bestaat uit een combinatie van proces- en productevaluatie.
De student werkt aan individuele opdrachten en groepsopdrachten. Het eindproduct van dit facet is een groepspaper.
3 afwezigheden op de voorziene contactmomenten resulteert in een nul op het facet communicatieonderzoek. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)25,00Marketing: paper. Tussentijdse evaluatie en eindpaper.
Meer details in de studiewijzer op Digitap.

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets25,00Informatica: digitaal open boek examen. De studenten moeten opgaven oplossen in excel (grafiek, draaitabel, queries, als-functie enz ...).
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Nederlands: paper. Voor elke deeltaak geldt de volgende regel: per dt-fout verlies je 10% van het totaal voor de betreffende taak.
Meer details in de studiewijzer op Digitap.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Communicatieonderzoek: paper (als eindresultaat van individueel onderzoek)
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Marketing: paper

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende facetten:
- Communicatieonderzoek 25%
- Marketing 25%
- Informatica 25%
- Nederlands rapport 25%

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het facet waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit facet niet hernemen in de tweede examenperiode).
Facetten waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.