Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Public Relations en voorlichting13776/1696/1920/1/25
Studiegids

Public Relations en voorlichting

13776/1696/1920/1/25
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 80,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de pr-technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met de diverse stakeholders uit haar relatienetwerk verzorgt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. In een laatste deel bespreken we de opbouw van diverse voorlichtingscampagnes (verkeersveiligheid, gezondheid, enz.) naar diverse publieksgroepen toe.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Denken en redeneren
Je kan de verschillende verschijningsvormen van PR onderscheiden en herkennen.
Je kan het relatienetwerk van een organisatie schetsen.
Je kan voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.
Je kent de vakterminologie binnen de PR-wereld.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je kan de verschillende verschijningsvormen van PR onderscheiden en herkennen.
Je kan het relatienetwerk van een organisatie schetsen.
Je kan voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.
Je kent de vakterminologie binnen de PR-wereld.

Leerinhoud

Tijdens de hoorcolleges worden basistheorieën en begrippen in PR en Voorlichting besproken en gestoffeerd met voorbeelden. Stap voor stap worden de diverse stakeholders in het relatienetwerk van een organisatie besproken. Je kan je omgeving kritisch analyseren en zelf voorbeelden aandragen om het leergesprek mee vorm te geven.

Studiematerialen (lijst)

ActualiteitVerplicht
ZelfstudieVerplicht
Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
Communicatie van organistatiesVerplicht
  • Auteur: Erik Blokland, Monique Neyzen, Sonja Wagenaar

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Kennis en inzicht wordt getoetst aan de hand van een schriftelijk examen. De evaluatie gebeurt aan de hand van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges, lesnota's, teksten die de studenten zelf dienen te verwerken, de besproken hoofdstukken van het handboek én kennis van de actualiteit. Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Kennis en inzicht wordt getoetst aan de hand van een schriftelijk examen. De evaluatie gebeurt aan de hand van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges, lesnota's, teksten die de studenten zelf dienen te verwerken, de besproken hoofdstukken van het handboek én kennis van de actualiteit. Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.