Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Marketing25210/1696/1920/1/05
Studiegids

Marketing

25210/1696/1920/1/05
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanormelingen Christine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 77,50 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Er zijn ontzettend veel verschillende redenen waarom een consument een product of merk al dan niet koopt. Moeilijk dus voor bedrijven die reclame willen maken, nieuwe producten willen lanceren, of willen weten wat zij meer of minder hebben dan hun concurrenten. Daarom pluis je in de cursus Marketing het denkproces van de consument uit. Hoe kunnen marketeers op het juiste moment, het juiste product afzetten bij de juiste doelgroep? Hoe kan marketing toegevoegde waarde creëren? Marketeers moeten een doorgedreven kennis hebben van de markt (consumenten en concurrenten) alsook de maatschappelijk-economische en technologische evoluties (nieuwe media) op de voet volgen. Een marketeer beschikt nu over heel wat meer mogelijkheden om klanten te bereiken. Een goede marketingstrategie uitwerken op basis van een degelijke omgevingsanalyse zal de kans op succes vergroten. Dat wil zeggen dat je het product-, prijs-, distributie- en promotiebeleid voortdurend moet aanpassen om je marktaandeel te behouden of te vergroten. Hierbij moet je als marketeer vertrekken vanuit het maatschappelijk marketingconcept om zowel op korte als lange termijn aan de wensen van consumenten en maatschappij te voldoen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Communicatie plannen
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je herkent een geschikte propositie en kan mogelijke positioneringen voor producten en merken formuleren.
Je kan een distributiebeleid ('place') uitwerken.
Je kan een prijsbeleid uitwerken en het prijsbeleid van concurrerende merken analyseren.
Je kan een productmix opstellen.
Je kan een publiek segmenteren en de doelgroepen omschrijven.
Je kent de meerwaarde van een juiste mix van communicatieinstrumenten.
Je kent het begrippenkader grondig.
Je verwoordt de voor het promotieplan relevante doelstellingen en bakent de beoogde doelgroep af.
Je kan klantvriendelijkheid vertalen in concrete acties
Denken en redeneren
Je begrijpt hoe en waarom consumentengedrag bestudeerd wordt.
Je herkent de verschillende strategieën op niveau van assortiment, merk.
Je herkent een geschikte propositie en kan mogelijke positioneringen voor producten en merken formuleren.
Je kan een publiek segmenteren en de doelgroepen omschrijven.
Je kent het begrippenkader grondig.
Je verwoordt de voor het promotieplan relevante doelstellingen en bakent de beoogde doelgroep af.
Evalueren
Je kan een distributiebeleid ('place') uitwerken.
Je kan een prijsbeleid uitwerken en het prijsbeleid van concurrerende merken analyseren.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je begrijpt hoe en waarom consumentengedrag bestudeerd wordt.
Organisatiesensitiviteit
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Projectmatig en methodisch handelen
Je kan een productmix opstellen.
Je kan klantvriendelijkheid vertalen in concrete acties

Leerinhoud

Concepten van marketing en marketingethiek.
Bedrijfs-en marketingstrategie : de rol van marketing binnen de strategische planning ; marketingstrategie en marketing mix. De verschillende stappen binnen het marketingplan.
Analyse en evolutie van de marketingomgeving met aandacht voor de digitale consument en het belang ervan voor het uitstippelen van een succesvolle marketingstrategie.
Marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering.
Producten- en merkenstrategie. Productlevenscyclusstrategieën
Prijs- en distributiebeleid.

De marketingmix
Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Marketing de essentieVerplicht
  • Auteur: Kotler, Armstrong
Actueel tekstmateriaalVerplicht
Relevante links naar bedrijven en marketingsitesVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,50 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Schriftelijk examen : Inzichts- en kennisvragen. Toepassingen rond actuele marketingvraagstukken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijk examen : Inzichts- en kennisvragen. Toepassingen rond actuele marketingvraagstukken.