Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Communicatiesociologie (CC)25252/1696/1920/1/75
Studiegids

Communicatiesociologie (CC)

25252/1696/1920/1/75
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • commerciële communicatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Loos Herman
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 76,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting) EN geslaagd of getolereerd voor Sociologie EN binnen trajectschijf 1 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Word je asociaal als je te veel tv kijkt? Geloof je alles wat in de krant staat? Klopt het dat massamedia een ongelooflijke invloed op de samenleving hebben? Laden mama's hun winkelkarretje vol met producten op vraag van hun kinderen, die koekjes willen van K3 of een Prins?
Hoe evolueert ons medialandschap onder druk van de digitale (r)evolutie? Hoe dienen bedrijven hun communicatiestromen aan te passen in dit digitale tijdperk?
Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en de effecten die ze, op mens en samenleving, teweegbrengen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Denken en redeneren
Je herkent media-effecten op mens en samenleving.
Je herkent de technieken die schuil gaan achter de creatie van commerciële boodschappen.
Leerbereidheid
Je monitort communicatie-evoluties en kadert ze maatschappelijk.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je herkent media-effecten op mens en samenleving.
Je monitort communicatie-evoluties en kadert ze maatschappelijk.
Je volgt de actualiteit aan de hand van verschillende media.
Mediabewustzijn
Je herkent de technieken die schuil gaan achter de creatie van commerciële boodschappen.
Zelfstandigheid
Je volgt de actualiteit aan de hand van verschillende media.

Leerinhoud

De verschillende elementen van het massacommunicatiemodel van Maletzke zijn het uitgangspunt. De cursus valt uiteen in 5 delen:

  • De zender = massacommunicator:
    • als gatekeeper
    • beïnvloedt door de context
  • De massacommunicatieve boodschap :
    • Hoe belangrijk is Reality-tv als TV-format?
    • Hoe worden commerciële boodschappen verpakt?
  • Wie is de ontvanger-consument van die boodschappen? Hoe verwerkt de consument deze boodschappen? Hoe kunnen we die ontvanger onderzoeken? Is de ontvanger actief of passief? Hoe kan de boodschap beïnvloeden om tot een bepaald effect te komen
  • De impact van media bestuderen in al haar domeinen, waarbij de relatie Pers, Commerciële Communicatie, PR-technieken, en ontvanger specifieke aandacht krijgen. Focus op effectentheorieën en toegepast op de actualiteit.
  • Het nieuwe denken rond massacommunicatie: het allocutie- wordt een conversatiemodel, waarbij de impact van social media groot is. Klassieke media daveren op hun grondvesten en moeten zich heruitvinden. Hoe kunnen ze de druk van de digitale (r)evolutie aan? Ook bedrijven moeten hun klassieke communicatiestromen herbekijken.  

Studiematerialen (lijst)

ZelfstudieVerplicht
video-en/of audiomateriaalVerplicht
Eigen nota'sVerplicht
SyllabusVerplicht
De nieuwsfabriek: Hoe media ons wereldbeeld vervormenVerplicht
  • Auteur: Rob Wijnbeg
Het zijn net mensenVerplicht
  • Auteur: JORIS LUYENDIJK
Actueel tekstmateriaalVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets70,00Schriftelijk examen
AcademiejaarReflectieopdracht30,00Taak
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Schriftelijk examen
Tweede examenperiodeReflectieopdracht30,00Taak

Toetsing (tekst)