Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Communicatiepsychologie (PRV)25249/1696/1920/1/70
Studiegids

Communicatiepsychologie (PRV)

25249/1696/1920/1/70
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het communicatiemanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Spittaels Olaf
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Commerciële communicatie EN geslaagd of getolereerd voor Public Relations en voorlichting EN geslaagd of getolereerd voor Psychologie EN binnen trajectschijf 1 al minstens 20 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

In deze cursus staat beïnvloeding en gedragsverandering centraal. De volgende kernvragen worden behandeld: Hoe kunnen mensen hun gedrag op elkaar afstemmen om als team succesvol te zijn? Hoe worden wij beïnvloed als consumerende mens door reclame, media en onze sociale omgeving en welke invloed hebben wij daar zelf op? Antwoorden worden gezocht binnen de theorieën van o.a. de groepsdynamica en de sociale psychologie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

360° inlevingsvermogen
Je begrijpt en verklaart de ontevredenheid van de consument.
Aansturen
Je benoemt de kenmerken en problemen binnen de verschillende stadia van groepsontwikkeling.
Je duidt de verschillende aspecten die het succes van een samenwerking beïnvloeden.
Je reflecteert over de groepswerking en het groepsproces aan de hand van de reflectiecyclus van Korthagen en formuleert opbouwende kritiek.
Denken en redeneren
Je begrijpt hoe en waarom consumentengedrag bestudeerd wordt.
Je hebt inzicht in de beslissings en consumptiecyclus.
Je hebt inzicht in het beslissingsproces van de consument en voorspelt of verklaart de mate waarin en wijze waarop de attitude van de consument beïnvloed wordt.
Je kan attitudeverandering vanuit verschillende perspectieven verklaren.
Je kan inschatten en toelichten hoe de consument beïnvloed wordt door (reclame) boodschappen.
Je verklaart welke affectieve en cognitieve verwerking een boodschap oproept.
Maatschappijbewustzijn & actualiteitszin
Je begrijpt en verklaart de ontevredenheid van de consument.
Je begrijpt hoe en waarom consumentengedrag bestudeerd wordt.
Je hebt inzicht in de beslissings en consumptiecyclus.
Je hebt inzicht in het beslissingsproces van de consument en voorspelt of verklaart de mate waarin en wijze waarop de attitude van de consument beïnvloed wordt.
Je kan attitudeverandering vanuit verschillende perspectieven verklaren.
Je kan inschatten en toelichten hoe de consument beïnvloed wordt door (reclame) boodschappen.
Je verklaart welke affectieve en cognitieve verwerking een boodschap oproept.
Samenwerkingsgerichtheid
Je benoemt de kenmerken en problemen binnen de verschillende stadia van groepsontwikkeling.
Je duidt de verschillende aspecten die het succes van een samenwerking beïnvloeden.
Zelfreflectie
Je reflecteert over de groepswerking en het groepsproces aan de hand van de reflectiecyclus van Korthagen en formuleert opbouwende kritiek.

Leerinhoud

  • Wat bepaalt een succesvol team?
  • Wat is het belang van groepsontwikkeling en groepsdynamiek?
  • Wat zijn de belangrijke fasen van groepsontwikkeling?
  • Wat is functioneel en disfunctioneel gedrag binnen een groep?
  • Hoe verschillen persoonlijkheden in een groep? (Big5, coping-stijlen)
  • Welke rollen kan men binnen een groep opnemen? (teamrollen volgens Belbin)
  • Welke vormen van leiderschap zijn er?
  • Hoe worden beslissingen genomen?
  • Hoe wordt er omgegaan met controverse en meningsverschillen?
  • Hoe bepalen onderlinge relaties het gedrag in een groep (Roos van Leary)?
  • Hoe staan diverse teamleden in interactie met elkaar (Axenroos van Cuvelier)
  • Hoe correct reflecteren en feedback geven (o.a. reflectiecyclus van Korthagen)?
  • Wat is consumentengedrag en hoe en waarom wordt het bestudeerd?
  • Waarom is de werkelijkheid steeds subjectief voor de consument (perceptie, categorisatie en differentiatie)?
  • Hoe gebeurt attitudevorming en beïnvloeding? Verklaring vanuit diverse invalshoeken: klassieke leertheorieën (o.a. conditionering), cognitieve dissonantietheorie, Elaboration Likelihood Model (o.a. overredende elementen), sociale referentietheorie (o.a. identificatie), neurowetenschappen (o.a. spiegelneuronen).
  • Hoe verloopt het beslissingsproces bij aanschaf van goederen of diensten?
  • Hoe ziet de beslissingscyclus en consumptiecyclus er uit?
  • Wat bepaalt de tevredenheid van een consument? (o.a. Servqual-model, klachtenbehandeling)

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
SyllabusVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00Schriftelijk examen