Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Danstraining 231007/1701/1920/1/61
Studiegids

Danstraining 2

31007/1701/1920/1/61
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de dans, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Reehorst Nienke
Andere co-titularis(sen): Azpillaga Camio Ignacio, Boterman Greet, D'Alessandro De Olano Agostina, Herich Milan, Kandemir Yasemin, Kolesnyk Genia, Nunez Nieto Maria Altea, Vezich Anthony
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

Danstraining is een kernonderdeel van het opleidingsprogramma dat het hele jaar door een breed scala aan input van verschillende gastdocenten levert. Studenten ervaren een reeks van bewegingsstijlen om hun eigen bewegingspotentieel en artistieke visie te verkennen.

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Danstraining 1.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Danstraining 1.

Leerdoelen

  • Reflecteert over de hedendaagse danspraktijk in een breder kader.
  • Investeert in de verschillende aangeboden technieken, ongeacht het gemak of de uitdaging waarmee men wordt geconfronteerd.
  • Analyseert en evalueert de mogelijkheden van het eigen lichaam en werkt verstandig met deze mogelijkheden en beperkingen.
  • Embodies de concepten van elke leraar op een intermediaire niveau.
  • Reflecteert op een kritische manier over de eigen praktijk om zijn grenzen te verleggen en erkent zijn unieke individualiteit.
  • Kan deelnemen aan een kritische en constructieve dialoog met collega's over beweging en artistiek onderzoek.
  • Verwerft fysiek en intellectueel begrip van de concepten die nodig zijn voor de essentie van elke onderzochte danstechniek.
  • Maakt liniken tussen de onderwezen technieken om het begrip en de embodiment ervan te verbeteren.
  • Reflecteert en verwerkt feedback van zichzelf, collega's en leraar.
  • Analyseert informatie van andere cursussen binnen het curriculum om de verwerving van de techniek te ondersteunen.
  • Maakt gebruik van een probleemoplossende houding om uitdagingen binnen een techniek op te lossen.
  • Gebruikt intrinsieke motivatie om persoonlijke grenzen uit te dagen.
  • Past het gegeven materiaal waar nodig aan met respect voor het eigen lichaam in verband met letselpreventie.
  • Is zich bewust van de verantwoordelijkheid om binnen een klasgroep te functioneren en draagt bij aan het welzijn van zichzelf en van anderen.
  • Ontwikkelt fysiek bewustzijn
  • Verbindt onder- en bovenlichaam door middel van een krachtig centrum.
  • Past een correct gebruik van gelijktijdigheid en opeenvolging toe in de begin- en eindpunt van de verplaatsing.
  • Toont helderheid in ruimtelijk bewustzijn en projectie in en buiten het lichaam.
  • Bepaalt een geschikte dynamiek om aan de expressieve eisen van het bewegingsmateriaal te voldoen.
  • Kiest een juiste gebruik van spierspanning, ontspanning en ademhaling voor bewegingsvoorstellen.
  • Past relevante muzikaliteit, frasering en impulsen binnen bewegingsfrases toe.
  • Bepaalt de verbindingen tussen lichaam en geest bij elke bestudeerde bewegingstechniek.
  • Maakt gebruik van efficiĆ«nte belijning en plaatsing.
  • Begrijpt de lichamelijke structuur met betrekking tot core, ledematen, steun, gewicht, oppervlakte, dynamiek, release en controle.
  • Verwerft de fysieke en technische kracht die nodig is voor duurzaam en gezond lichaam.
  • Waardeert het belang en het gebruik van klassiek ballet binnen een hedendaagse dansopleiding.
  • Onderzoekt de vrijheid binnen de klassieke techniek ondanks de complexiteit van de oefeningen.

Leerinhoud

Danstraining is een kernonderdeel van het opleidingsprogramma dat het hele jaar door een breed scala aan input van verschillende gastdocenten levert. Studenten ervaren een reeks van bewegingsstijlen om hun eigen bewegingspotentieel en artistieke visie te verkennen.

Studenten nemen actief deel aan alle bewegingsstijlen die door alle hedendaagse en klassieke docenten worden geleverd en zoeken naar hun persoonlijk bewustzijn en connectie binnen elke bewegingsstijl.

Veel aspecten van de training komen aan bod, waaronder kracht, connectie, bewustzijn, fysieke intelligentie, vloerwerk, staand werk, articulatie, ruimtelijk bewustzijn, intensiteit, veilig bewegen, bewegingskwaliteiten, bewegingsintentie, verhoogde snelheid en complexiteit. Studenten zullen ook een scala aan lesmethodieken ervaren en zullen hun persoonlijke connecties met elke methode onderzoeken. Studenten worden aangemoedigd om hun verbinding tussen lichaam en geest te onderzoeken door hun lichaamsbewustzijn te vergroten en te voelen door middel van embodied oefeningen. De studenten moeten nadenken over de wijde waaier van praktijken om een beginnend onderzoek te starten naar hun eigen persoonlijke bewegingsstem en voorkeuren.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Trotter DANS: opleidingsgids voor de opleiding bachelor dans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (tekst)

De toetsvormen omvatten:

  • Vaardigheidstoets artistiek permanent
  • Vaardigheidstoets artistiek
  • Reflectie-opdracht

De student moet steeds aanwezig zijn tijdens de lessen voor dit opleidingsonderdeel.
Tijdens deze lessen vindt de permanente evaluatie plaats. Deze permanente evaluatie telt voor 50% mee bij de totstandkoming van het gehele examencijfer voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student in meer dan 1/5e van de lessen ongewettigd afwezig is, krijgt hij een 0/20 voor het onderdeel 'permanente evaluatie'

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:

Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd