Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Danstraining 331012/1701/1920/1/37
Studiegids

Danstraining 3

31012/1701/1920/1/37
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de dans, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 21 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Reehorst Nienke
Andere co-titularis(sen): Azpillaga Camio Ignacio, Goosen Lawton Tijen, Herich Milan, Van Quaquebeke Geneviève, Vezich Anthony
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

Dans training is een kernonderdeel van het programma, dat het hele jaar door een reeks uiteenlopende bijdragen van verschillende gastdocenten levert. Studenten ervaren een reeks van bewegingsstijlen om hun eigen bewegingspotentieel en artistieke visie te verkennen.

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Danstraining 2.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Danstraining 2.

Leerdoelen

  • Evalueert de hedendaagse danspraktijk in een breder kader
  • Investeert in de verschillende aangeboden technieken, ongeacht het gemak of de uitdaging waarmee men wordt geconfronteerd.
  • Analyseert en evalueert de mogelijkheden van het eigen lichaam en werkt verstandig met deze mogelijkheden en beperkingen.
  • Embodies de concepten van elke leraar.
  • Reflecteert op een kritische manier over de eigen praktijk en bekrachtigt zijn eigen unieke individualiteit.
  • Kan een kritische en constructieve dialoog met leeftijdgenoten over beweging en artistiek onderzoek bevorderen.
  • Verwerft de fysieke en intellectuele vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van elke danstechniek.
  • Integreert en draagt kennis over tussen de verschillende onderwezen technieken om het begrip en de embodiment ervan te verbeteren.
  • Reflecteert en verwerkt feedback van zichzelf, collega's en leraar.
  • Maakt gebruik van een probleemoplossende houding om uitdagingen binnen een techniek op te lossen.
  • Gebruikt intrinsieke motivatie om persoonlijke grenzen uit te dagen
  • Past het gegeven materiaal waar nodig aan met respect voor het eigen lichaam in verband met letselpreventie.
  • Is zich bewust van de verantwoordelijkheid om binnen een klasgroep te functioneren en draagt bij aan het welzijn van zichzelf en van anderen.
  • Heeft een zintuiglijk bewustzijn van eigen fysieke mogelijkheden
  • Verbindt onder- en bovenlichaam door middel van een krachtig centrum.
  • Embodies gelijktijdigheid en opeenvolging in de oorsprong en bestemming van de beweging.
  • Bezit ruimtelijk bewustzijn en projectie binnen en buiten het lichaam
  • Integreert een passende dynamiek om te voldoen aan de expressieve eisen van het bewegingsmateriaal.
  • Gebruikt een passend gebruik van spierspanning, ontspanning en ademhaling.
  • Maakt relevante muzikale, fraserings- en impuls-keuzes binnen bewegingszinnen.
  • Integreert verbindingen tussen lichaam en geest.
  • Maakt gebruik van efficiënte belijning en plaatsing
  • Maakt gebruik van een passende lichaamsorganisatie met betrekking tot core, ledematen, steun, gewicht, oppervlakte, dynamiek, release en controle.
  • Verbetert de fysieke en technische kracht die nodig is voor een duurzame lichamelijke gezondheid
  • Respecteert het belang en het gebruik van klassiek ballet binnen een hedendaagse dansopleiding.
  • Onderzoekt de vrijheid binnen de klassieke techniek ondanks de complexiteit van de oefeningen.
  • Ontwikkelt een nieuwsgierigheid naar zelfontdekking en streeft naar het verleggen van eigen grenzen.
  • Beheerst de verschillende facetten van complexe oefeningen en bewegingsphrases die een professioneel niveau benaderen en omvatten.
  • Bezit het technische niveau dat nodig is om in het professionele werkveld te kunnen presteren.

Leerinhoud

Dans training is een kernonderdeel van het programma, dat het hele jaar door een reeks uiteenlopende bijdragen van verschillende gastdocenten levert. Studenten ervaren een reeks van bewegingsstijlen om hun eigen bewegingspotentieel en artistieke visie te verkennen.

Studenten nemen actief deel aan alle bewegingsstijlen die door alle hedendaagse en klassieke docenten worden geleverd en zoeken naar hun persoonlijk bewustzijn en connectie binnen elke bewegingsstijl. Verschillende aspecten van de training komen aan bod, waaronder kracht, connectie, bewustzijn, fysieke intelligentie, vloerwerk, staand werk, articulatie, ruimtelijk bewustzijn, intensiteit, veilig bewegen, bewegingskwaliteiten, bewegingsintentie, verhoogde snelheid en complexiteit. Studenten zullen ook een scala aan lesmethodieken ervaren en zullen hun persoonlijke connecties met elke methode onderzoeken. Studenten worden aangemoedigd om hun verbinding tussen lichaam en geest te onderzoeken door hun lichaamsbewustzijn te vergroten en te voelen door middel van embodied practice. Studenten worden aangemoedigd om zich voor te bereiden op het leven in het professionele dansveld aan de hand van de methodes die door de uitgenodigde docenten worden gebruikt. Studenten moeten de wijde waaier van praktijken analyseren om hun eigen persoonlijke bewegingsstem en voorkeuren te identificeren.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Trotter DANS: opleidingsgids voor de opleiding bachelor dans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werktijd buiten de contacturen
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (tekst)

De toetsvormen omvatten:

  • Vaardigheidstoets artistiek permanent
  • Vaardigheidstoets artistiek
  • Reflectieopdracht

De student moet steeds aanwezig zijn tijdens de lessen voor dit opleidingsonderdeel.
Tijdens deze lessen vindt de permanente evaluatie plaats. Deze permanente evaluatie telt voor 50% mee bij de totstandkoming van het gehele examencijfer voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student in meer dan 1/5e van de lessen ongewettigd afwezig is, krijgt hij een 0/20 voor het onderdeel 'permanente evaluatie'

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:

Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd