Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Portfolio 124318/1701/1920/1/03
Studiegids

Portfolio 1

24318/1701/1920/1/03
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de dans, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Marinus Tuur
Andere co-titularis(sen): Gordon Natalie
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

Portfolio is een doorlopende cursus van jaar 1 tot en met 3 die studenten de mogelijkheid biedt om hun eigen artistieke identiteit in relatie tot het dansveld te omarmen, te onderzoeken en te analyseren.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor de toelatingsproef.

Leerdoelen

  • Kan een kritische en constructieve dialoog aangaan met leeftijdgenoten over artistiek onderzoek.
  • Bevraagt zijn/haar eigen positie in het dansveld.
  • Bevraagt zichzelf om inzicht te krijgen in zijn/haar eigen potentieel.
  • Kan een artistieke creatie observeren, erover nadenken, schrijven en erover communiceren.
  • Kan het verschil maken tussen een persoonlijke, subjectieve en objectieve, analytische schrijfstijl.

Leerinhoud

Portfolio is een doorlopende cursus van jaar 1 tot en met 3 die studenten de mogelijkheid biedt om hun eigen artistieke identiteit in relatie tot het dansveld te omarmen, te onderzoeken en te analyseren. De belangrijkste activiteiten zijn luisteren, lezen, schrijven, discussiëren en visualiseren. In de lessen Portfolio, wordt persoonlijk schrijven (manifest, bewegingsdagboek, blogrecensie) gecombineerd met analytisch schrijven, te beginnen met het schrijven van krantenrecensies in het eerste jaar, het definiëren van een onderzoeksvraag en het schrijven van essays in het tweede jaar, eindigend met een onderzoeksartikel over hun eigen artistieke creatie in het derde jaar. Nadruk op manieren om hun standpunten te definiëren, te verduidelijken en te beargumenteren.

In de lessen Portfolio Atlas worden studenten ertoe aangezet om hun artistieke praktijk te contextualiseren door deze in een netwerk van referenties te plaatsen. Terwijl ze dit contextuele bewustzijn stimuleren, worden de studenten gedurende de drie bachelorjaren gestimuleerd om een aantal van hun artistieke onderwerpen en thema's duidelijk in beeld te brengen, zodat ze een diepgaander onderzoek kunnen starten, zowel in hun artistieke praktijk als in hun artistiek onderzoek. Met een reeks taken wordt de studenten gevraagd om te beginnen met het uitbesteden van delen van hun artistieke visies, ideeën en ambities.

Portfolio 1 schrijfcursussen combineren persoonlijke reflecties met meer analytisch schrijven. Een les over dansmanifesten uit de geschiedenis, gevolgd door de taak om hun eigen dansmanifest te schrijven en deze in kleine groepen te voeden. Daarna volgt een les over danskritiek, gevolgd door het schrijven van een blogrecensie en een krantrecensie over twee verschillende dansvoorstellingen die onlangs zijn gezien. Na de groepsfeedback is de volgende taak om deze terug te draaien: het veranderen van de blogreview in een meer objectieve krantenreview of andersom.

In de Atlas-les in BA1 worden de studenten uitgenodigd om na te denken over hun eerste jaar op school, als persoon en als artistiek persoon, door een verzameling beelden te verzamelen naar het model van de atlas van de Franse kunsthistoricus en kunstfilosoof Didi-Huberman. Uitgaande van het werk van Aby Warburg wordt de artistieke productie beschouwd als een montage, waarin dingen, plaatsen en tijd opnieuw kunnen worden geconfigureerd. Studenten maken, bespreken en creëren hun eigen atlas, voor de laatste les waarin de atlassen worden gepresenteerd en besproken in een klassieke 'expositie'.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Trotter DANS: opleidingsgids voor de opleiding bachelor dans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Vormen van groepsleren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (tekst)

De toetsvormen omvatten:

  • Kennistoes permanent
  • Portfolio
  • Projectopdracht

Toetsvorm tweede zit: Projectopdracht