Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Portfolio 224319/1701/1920/1/37
Studiegids

Portfolio 2

24319/1701/1920/1/37
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de dans, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Marinus Tuur
Andere co-titularis(sen): Gordon Natalie
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

Portfolio is een doorlopende cursus van jaar 1 tot en met 3 die studenten de mogelijkheid biedt om hun eigen artistieke identiteit in relatie tot het dansveld te omarmen, te onderzoeken en te analyseren. De belangrijkste activiteiten zijn luisteren, lezen, schrijven, discussiëren en visualiseren.

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Portfolio 1.

Begincompetenties (tekst)

Competenties Portfolio 1 verworven en credit behaald
Indien de credit niet is behaald moet Portfolio 1 worden opgenomen samen met Portfolio 2

Leerdoelen

  • Kan deelnemen aan een kritische en constructieve dialoog met leeftijdgenoten over artistiek onderzoek
  • Plaatst de hedendaagse danspraktijk in een breder kader
  • Kan een onderzoeksonderwerp definiëren, het verkennen en erover schrijven.
  • Ontwikkelt een persoonlijke schrijfstijl

Leerinhoud

Portfolio is een doorlopende cursus van jaar 1 tot en met 3 die studenten de mogelijkheid biedt om hun eigen artistieke identiteit in relatie tot het dansveld te omarmen, te onderzoeken en te analyseren. De belangrijkste activiteiten zijn luisteren, lezen, schrijven, discussiëren en visualiseren. In de lessen Portfolio, wordt persoonlijk schrijven (manifest, bewegingsdagboek, blogrecensie) gecombineerd met analytisch schrijven, te beginnen met het schrijven van krantenrecensies in het eerste jaar, het definiëren van een onderzoeksvraag en het schrijven van essays in het tweede jaar, eindigend met een onderzoeksartikel over hun eigen artistieke creatie in het derde jaar. Dit alles met de nadruk op manieren om hun standpunten te definiëren, te verduidelijken en te beargumenteren.
In de lessen Portfolio Atlas worden studenten ertoe aangezet om hun artistieke praktijk te contextualiseren door deze in een netwerk van referenties te plaatsen. Terwijl ze dit contextuele bewustzijn stimuleren, worden de studenten gedurende de drie bachelorjaren gestimuleerd om een aantal van hun artistieke onderwerpen en thema's duidelijk in beeld te brengen, zodat ze een diepgaander onderzoek kunnen starten, zowel in hun artistieke praktijk als in hun artistieke onderzoek. Met een reeks taken wordt de studenten gevraagd om te beginnen met het uitbesteden van delen van hun artistieke visies, ideeën en ambities.

Portfolio 2 schrijfcursussen combineren persoonlijke reflecties met analytisch schrijven. De eerste taak is het schrijven van een bewegingsdagboek, dat een gedetailleerde observatie van hun dagelijks leven inhoudt vanuit het perspectief van beweging en niet specifiek van dans. Na een les over dansonderzoek en het schrijven van essays, is de volgende taak het schrijven van een 4000 woorden tellend essay over een onderzoeksvraag naar keuze, geïnspireerd door kunstkritische referenties uit James Elkins' The State of Art Criticism en Gilda Williams' How to write about Contemporary Art? Dit essay wordt geleid door middel van feedbackprocessen.

In de Atlas-les in BA2 moeten de studenten hun artistieke referenties, teksten, video's, foto's, muziek etc. documenteren op een gedeeld online platform. Ze moeten deze bestanden ook in klassieke sessies aan hun collega's presenteren. Met behulp van dit gedeelde (digitale) documentatieplatform worden de studenten aangemoedigd om op een ecologische manier na te denken over hun artistieke praktijk: sommige ideeën kunnen terugkerende thema's worden in hun toekomstige praktijk en verdienen het om opgeslagen, bijgewerkt en met zorg behandeld te worden. De klassieke presentaties fungeren als een laboratorium waar de studenten elkaar kunnen inspireren en zo een inspirerend en genereus klimaat van collega's creëren, waarin ze leren zich te gedragen als een gemeenschap van verantwoordelijk en genereus met elkaar omgaande kunstenaars.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Trotter DANS: opleidingsgids voor de opleiding bachelor dans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Vormen van groepsleren
Werktijd buiten de contacturen

Toetsing (tekst)

De toetsvormen omvatten:

  • Vaardigheidstoets artistiek permanent
  • Projectopdracht
  • Reflectie-opdracht
  • Portfolio

Toetsvorm tweede zit: Reflectieopdracht; Projectopdracht