Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Compositie/choreografie 231009/1701/1920/1/32
Studiegids

Compositie/choreografie 2

31009/1701/1920/1/32
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de dans, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Gordon Natalie
Andere co-titularis(sen): Llaurens Anouk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

In choreografie 2 maak je kennis met nieuwe choreografische benaderingen die voortbouwen op de belangrijkste principes die in Choreografie 1 worden verkend. Je maakt kennis met enkele choreografische visies die door geselecteerde docenten worden omarmd en verkent persoonlijke verbanden met verschillende benaderingen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Competenties Choreografie 1 verworven en credit behaald
Indien de credit niet is behaald moet Choreografie 1 worden opgenomen samen met Choreografie 2

Leerdoelen

  • Embodies en communiceert met de omgeving.
  • Maakt relevante keuzes resulterend uit bewegingsonderzoek.
  • Stelt tijd en ruimte samen in relatie tot de intentie om te communiceren.
  • Maakt gebruik van een reeks van methodieken om fysieke en verbale feedback te geven en te ontvangen.
  • Identificeert en drukt persoonlijke beweging en choreografische interesse en esthetiek uit.
  • Legt verbanden tussen bewegen, schrijven, tekenen, praten en reflecteren.
  • Toont een ervaringsgericht en theoretisch inzicht in de verschillende fasen van een choreografisch proces en choreografische hulpmiddelen.
  • Selecteert en past geschikte hulpmiddelen toe voor een taak en een artistiek proces.
  • Stelt vast hoe een bepaalde taak en methodiek overeenstemt met de eigen artistieke praktijk en stem.
  • Documenteert een artistiek proces (voor, na en tijdens) en communiceert dit.
  • Kan creatief onderzoeken met respect voor het kader van opdrachten en deadlines.
  • Herkent verschillende choreografische rollen in een creatief proces en erkent hun impact op het proces.
  • Kan samenwerken met medestudenten om een samenhangend prestatie-evenement te creëren.
  • Investeert in de verkenning van de ruimte, het concept, het materiaal en de realisatie van een solo.

Leerinhoud

In choreografie 2 maak je kennis met nieuwe choreografische benaderingen die voortbouwen op de belangrijkste principes die in Choreografie 1 worden verkend. Je maakt kennis met enkele choreografische visies die door geselecteerde docenten worden omarmd en verkent persoonlijke verbanden met verschillende benaderingen. De belangrijkste taak van choreografie 2 is het creëren van een site-specifieke solo die wordt uitgevoerd als onderdeel van een groepsperformance. Binnen het project moet je nadenken over de mogelijkheden voor je benadering in of met de ruimte en onderzoek doen naar mogelijke verbanden en mogelijkheden tot presenteren. Binnen het creatieproces omarm je onder andere ook het DasArts feedback systeem om feedback te geven en te ontvangen met collega's als cruciaal onderdeel van het creatieve proces. De studenten maken ook kennis met de verschillende onderdelen van een choreografisch proces dat inspiratie, exploratie, sensatie, creatie, verwerking, delen, feedback en performance omvat, en reflecteren op hoe ze zich tot elk aspect van de creatie verbinden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Trotter DANS: opleidingsgids voor de opleiding bachelor dans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren

Toetsing (tekst)

De toetsvormen omvatten:

  • Vaardigheidstoets artistiek permanent
  • Artistieke praktijk
  • Reflectie-opdracht

De student moet steeds aanwezig zijn tijdens de lessen voor dit opleidingsonderdeel.
Tijdens deze lessen vindt de permanente evaluatie plaats. Deze permanente evaluatie telt voor 50% mee bij de totstandkoming van het gehele examencijfer voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student in meer dan 1/5e van de lessen ongewettigd afwezig is, krijgt hij een 0/20 voor het onderdeel 'permanente evaluatie'

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:

Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd