Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium Antwerpen
campus Desguinlei
Desguinlei 25 - 2018 Antwerpen
T +32 3 244 18 00 - F +32 3 238 90 17
conservatorium@ap.be
Improvisatie 231010/1701/1920/1/66
Studiegids

Improvisatie 2

31010/1701/1920/1/66
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de dans, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Gordon Natalie
Andere co-titularis(sen): D'Alessandro De Olano Agostina, Llaurens Anouk, Yang Michel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2019 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

Improvisatie wordt ervaren als een bron van inspiratie, als een manier om het eigen bewegingspotentieel te ontdekken, als een middel om materiaal te genereren en als een middel om gevoeligheid, bewustzijn en zelfreflectie te vergroten.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Competenties Improvisatie 1 verworven en credit behaald
Indien de credit niet is behaald moet Improvisatie 1 worden opgenomen samen met Improvisatie 2

Leerdoelen

  • Onderzoekt diverse methodologieën en blijft aandachtig voor nieuwe input.
  • Onderzoekt de mogelijkheden van een huidige situatie en reageert op een gepaste manier op nieuwe omstandigheden.
  • Beweegt en choreografeert vanuit waarneming en verbeelding.
  • Onderzoekt de woordenschat en bewegingskwaliteiten van de beweging.
  • Speelt partituren en ontdekt het creatieve potentieel van beperkingen.
  • Creëert en meet tijd-ruimte in een collectieve en individuele omgeving.
  • Reflecteert en analyseert de eigen stijl en esthetiek.
  • Verwoordt de ervaring door middel van gesproken en geschreven woorden.
  • Werkt effectief samen met anderen aan gedeelde doelen.
  • Begrijpt de relatie tussen release en gewicht tijdens de uitvoering van de beweging.
  • Gebruikt kennis om nieuw materiaal te creëren.
  • Reflecteert over een compositie en het gebruik van de ruimte.
  • Maakt gebruik van aanraking als belangrijkste bron van informatie.
  • Gebruikt aanraking op een gevoelige en toepasselijke manier in duetten, trio's en kwartetten.
  • Ontwikkelt de anatomische vrijheid die hun lichaam vanzelfsprekend bezit.
  • Begrijpt manipulatie en subtiele verandering.

Leerinhoud

Improvisatie wordt ervaren als een bron van inspiratie, als een manier om het eigen bewegingspotentieel te ontdekken, als een middel om materiaal te genereren en als een middel om gevoeligheid, bewustzijn en zelfreflectie te vergroten. Verschillende input van meerdere leerkrachten en bronnen zal worden ervaren en kan een breed spectrum van stimuli als inspiratiebron omvatten (visueel, zintuiglijk, auditief, toeval, beperkingen, thema's, conceptueel, denkbeeldig, alledaags handelen, ....).

Het werk van Anouk Llaurens zal onder andere haar langdurige praktijk en integratie van Lisa Nelson's Tuning Scores, die het lichaam, de perceptie, de aandacht en de verbeelding activeren, integreren in haar werk. Door middel van hands-on werk en individuele verkenning wordt de aandacht gevestigd op de interne ademhaling, de wervelkolom, de huid, de botten, de spieren, de organen, maar ook op aanraking, gehoor en zicht.

Het werk van Agostina d'Alessandro gebruikt de Conscious Release Method uit Improvisation 1 als artistieke woordenschat voor een volledig creatieproces. De student zal zijn kennis verdiepen en creatief gebruiken om de compositie en het stuk te voeden. Een voortdurende evolutie van de methode zal worden aangemoedigd, evenals het creatieproces.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Trotter DANS: opleidingsgids voor de opleiding bachelor dans

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (tekst)

De toetsvormen omvatten:

  • Vaardigheidstoets artistiek permanent
  • Artistieke praktijk

De student moet steeds aanwezig zijn tijdens de lessen voor dit opleidingsonderdeel.
Tijdens deze lessen vindt de permanente evaluatie plaats. Deze permanente evaluatie telt voor 50% mee bij de totstandkoming van het gehele examencijfer voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student in meer dan 1/5e van de lessen ongewettigd afwezig is, krijgt hij een 0/20 voor het onderdeel 'permanente evaluatie'

Voorwaarden gewettigde afwezigheid:

Een afwezigheid gestaafd door een medisch attest
Een vooraf aangevraagde afwezigheid, goedgekeurd door het opleidingshoofd