Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Creatieve en technische vaardigheden 21705/1688/1920/1/74
Studiegids

Creatieve en technische vaardigheden 2

1705/1688/1920/1/74
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Helshoecht Ingeborg
Andere co-titularis(sen): Lambrichts Alex, Maes Katrien, Op De Beeck Kathleen, Sanders Ingrid, Spiessens Eveline, Van Geel Sven, Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie startcompetenties opleiding ergotherapie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH2 Diagnosticeren: "Definieert autonoom in de complexe en gespecialiseerde beroepscontext in samenspraak met cliënt het handelingsvraagstuk en de vraagformulering gericht op betekenisvol handelen en kwaliteitsvolle participatie van de cliënt in zijn context en verwijst door indien nodig".
De student kan de voorwaarden om aan de spelactiviteit deel te nemen vanuit een ergotherapeutisch praktijkmodel beschrijven.
De student analyseert een spel in relatie tot de participatie van de cliënt in zijn internationale context en gradeert doelgericht vanuit deze analyse.
BH4 Innoveren: "Ontwikkelt en gebruikt doelgericht en professioneel een creatieve en technische deskundigheid, volgt relevante evoluties op en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student beschrijft aspecten van creativiteit en dit voor verschillende creatieve media en activiteiten.
De student reflecteert over de eigen expressieve mogelijkheden.
De student werkt projectmatig zelfsturend en doorloopt het proces van voorbereiding, uitvoering en reflectie.
De student ontleedt, instrueert en voert een gekende techniek op een vlotte wijze uit in een gelijkaardige internationale context.
De student toont aspecten van creativiteit gebaseerd op een explorerend, probleemoplossend en vernieuwend uitgangspunt.
De student toont respect voor mens, materiaal en internationale omgeving.
C Communicatie/ communiceren: "Communiceert kwaliteitsvol en werkt interprofessioneel samen met de cliënt en alle betrokkenen in het kader van het handelingsvraagstuk."
De student formuleert in verschillende omstandigheden effectieve feedback.
De student verwerkt de gekregen feedback.
De student werkt samen in groep met studenten, docenten in een internationale omgeving.

Leerinhoud

  1. Festival Sjarabang
  2. De creatieve ergotherapeut
  3. Spelanalyse 
  4. ICT en ergotherapie 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus beschikbaar via cursusdienst.
  • Aanvullingen via digitale leeromgeving en aanwezig in de lokalen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Practicum en/of oefeningen47,00 uren
  • Omschrijving: Festival Sjarabang 16
    De creatieve ergotherapeut 20
    Spelanalyse 10
    ICT en ergotherapie 8
Werktijd buiten de contacturen106,00 uren
  • Omschrijving: Zelfstudie 102 cu

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio100,00digitaal en via permanente evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00digitaal en via permanente evaluatie

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid in de les voor permanente evaluatie is vereist.
Bij gewettigde afwezigheid kunnen  uitzonderingsmaatregelen genomen worden.
Bij ongewettigde afwezigheid bij permanante evaluatie wordt een "0" gescoord.
Verplichte aanwezigheid bij de feedback na het examen, wanneer je niet slaagt voor dit olod in eerste zittijd en dit onderdeel opnieuw wil afleggen. (portfolio)
Voor de 2de examenkans:  op vastgelegde dag in examenrooster aansluitend op een schriftelijk examen indienen presentatieportfolio in CTV lokaal.