Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Ergotherapie in internationale context28364/1688/1920/1/15
Studiegids

Ergotherapie in internationale context

28364/1688/1920/1/15
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket reeks 2: integratie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Eupen Inge
Andere co-titularis(sen): Winderickx Godelieve
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 82,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BH1 Werken in en met de context: "Functioneert als ergotherapeut nationaal en internationaal in een professionele context die zich situeert in een superdiverse, inclusieve en evoluerende samenleving en gaat professioneel om met deontologische en ethische aspecten.
De student situeert zich als ergotherapeut in de gezondheidszorg en welzijnszorg binnen een superdiverse inclusieve en evoluerende samenleving. De student kan ergotherapie nationaal en internationaal situeren in een professionele context binnen de  keuzemodule. 
BH4 Innoveren: "Ontwikkelt en gebruikt doelgericht en professioneel een creatieve en technische deskundigheid, volgt relevante evoluties op en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie."
De student definieert en analyseert complexe probleemsituaties en ontwikkelt hierbij een oplossingsstrategie; hij volgt relevante (technologische) evoluties op en levert een bijdrage aan het beroep ergotherapie.
PO1 Levenslang lerende/ ondernemen: "Vertoont een actieve en zelfstandige houding voor beroepsvernieuwing en een leven lang professioneel leren en ondernemen in een complexe en gespecialiseerde beroepscontext gekenmerkt door maatschappelijke en internationale evoluties."
De student toont goede praktijken van beroepsvernieuwing gebaseerd op maatschappelijke en internationale evoluties en toont hierbij een attitude van levenslang professioneel leren en ondernemen.
PO2 Levenslang lerende/ managen: "Vertoont vanuit de principes van management en kwaliteitszorg een actieve houding voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie."
De student reflecteert, heeft inzicht in de eigen werkwijze en is zich bewust van het eigen leerproces.

Leerinhoud

Je werkt binnen dit keuzepakket zelfstandig (er zijn geen contacturen). Je bepaalt voor jezelf een probleem, handelingsvraagstuk , thema (zie aanbod) dat past binnen ergo-therapie in een internationale context en waarin je nog wil leren. Waar je oplossingsgericht mee aan de slag kan gaan. Dit kan zijn tijdens je stage in het buitenland, tijdens een internationaal congres, een lezing, of andere internationale contacten waarin je je traject kan kaderen.
Voorbeelden van de internationale context zijn: Interculturele verschillen, achtergrond van culturen, overeenkomsten en verschillen, hoe ga je als ergotherapeut om met die verschillen, hoe is de Gezondheidszorg gestructureerd in andere landen, wat kunnen we leren van hen , … .
Na feedback op je voorstel en je eerste drie stappen van de opdracht ga je aan de slag met zelfstudie en zelfontwikkeling.
Deze keuzemodule verloopt zonder contacturen maar in de keuzeweek wordt nog een extra feedbackmoment voorzien.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Opdracht via digitale leeromgeving.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen79,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Reflectieopdracht100,00mondeling examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht100,00mondeling examen

Toetsing (tekst)

De kosten verbonden aan de verplichte leeractiviteit vallen volledig ten laste van de student. De student is vrij in zijn keuze van internationale leeractiviteit.