Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Basisproject 113014/1732/1920/1/55
Studiegids

Basisproject 1

13014/1732/1920/1/55
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Vuyst Marijke
Andere co-titularis(sen): Deforche Marlies, Frantzen Dominique, Gombeer Wim, Lauwerijssen Nicky, Van Camp Serge, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Basisproject 1 is een vak waarin je, als team, vooral gaat werken aan het bedenken van passende oplossingen voor experimentele, niet-commerciële ontwerpproblemen. In Basisproject 1 ontwikkel je jouw creatief denkvermogen en worden je onderzoeksvaardigheden gestimuleerd aan de hand van verschillende technieken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
beheerst het constructief schetsen en waarnemend tekenen van vrije vormen en objecten uit de omgeving
heeft een ingesteldheid tot levenslang leren
kan het creatief en conceptueel denkvermogen stimuleren
kan ideeën/ concepten kiezen, verwerpen of aanpassen
kent de basistechnieken van creatief denken
past relevante creatieve technieken toe om tot nieuwe concepten/ideeën/ontwerpen te komen
verkrijgt inzicht in het realiseren van compositie's met lijnen, vlakken, toonwaarden en textuur in zwart, wit en kleur
Samenwerken. Leiderschap
werkt samen aan een project met studiegenoten
Samenwerken. Mondelinge communicatie
werkt samen aan een project met studiegenoten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
reflecteert en anticipeert op de kwaliteit van het projectresultaat, het eigen aandeel en verwerkt feedback
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
bevat wat reflectie is
herkent en staat open voor feedback
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan het begrip schaal gevarieerd toepassen in zijn ontwerpen
maakt handmatige en digitale oefeningen op vlakverdeling, compositieleer, vormstudie (stilering en opmaak) en kleurgebruik
past vlakverdeling en compositieleer toe in twee en drie dimensies
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
werkt samen aan een project met studiegenoten
Professionalisering. Reflectie
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
bevat wat reflectie is
heeft een ingesteldheid tot levenslang leren
herkent en staat open voor feedback
kent de basistechnieken van creatief denken
Working together
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief
Professionalisering. Taakanalyse
visualiseert het concept analoog met behulp van verschillende grafische tekenmaterialen (papier, potlood, pen, inkt en markers)
Productie. Werkproces optimaliseren
benut de kwaliteiten van anderen en zichzelf effectief

Leerinhoud

Tijdens de workshops visualisatie- en ontwerptechnieken:

  • maak je kennis met design thinking als ontwerpmethodologie
  • reiken we je tools aan die je kunnen helpen in het genereren en conceptualiseren van ideeën
  • ga je volledig analoog aan de slag

Tijdens een intensieve designweek werk je in team aan het bedenken van passende oplossingen voor experimentele, niet-commerciële ontwerpproblemen. Je ontwikkelt je creatief denkvermogen en je onderzoeksvaardigheden worden gestimuleerd aan de hand van verschillende technieken. We werken rond abstracte thema's zoals bv. "RUIMTE", "KLEIN vs GROOT" of "STIL" vs "LUID". Hiervoor werkt elk teamlid -individueel- één deel van het geheel uit.

We ondersteunen jouw in je proces met workshops waarbij je leert: 

  • hoe je concreet vaardigheden kan ontwikkelen om in team een project uit te werken
  • hoe je feedback kan geven aan elkaar
  • hoe je om gaat met conflicten in een teamsetting
  • hoe je reflecteert op je eigen kennis, vaardigheden en attitude

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Basisproject 1 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen60,50 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen95,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Jurybeoordeling. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit (deel)examen. Behaalde (deel)cijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.