Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Informatietechnologie 113021/1732/1920/1/02
Studiegids

Informatietechnologie 1

13021/1732/1920/1/02
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Michiels Kristof
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod maak je kennis met HTML5, CSS3 en de werkinstrumenten die nodig zijn om vorm te geven voor het actuele web. We bekijken de opstap van webpagina naar website/app en zien tot slot ook nog het online plaatsen van websites.

Met behulp van tal van voorbeelden en oefeningen ontwikkel jij je tot een zelfredzame beginnende professionele webdesigner.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creƫren
hanteert een correcte syntax en semantiek bij de structurele opbouw in HTML5 en CSS3
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
documenteert de constructie van zijn website op heldere wijze
Productie. Media-uiting beheren
kan websites hosten/structureren op een webserver
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
gebruikt de juiste bestandsformaten voor beeld, video en audio voor gebruik op het web
kan CSS3 toepassen voor de opmaak van een webpagina
kan HTML5 toepassen voor de constructie van een webpagina en hedendaagse webfunctionaliteiten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan zijn kennis van HTML5 en CSS3 aanwenden om concepten creatief uit te werken naar de behoeften van de klant
Productie. Werkproces optimaliseren
raadpleegt op eigen initiatief verschillende bronnen (print, e-book, video tutorials en internet) inzake webscripting/HTML/CSS om problemen op te lossen en de eigen kennis te actualiseren

Leerinhoud

Basiskennis voor het structureren van webpagina's met de opmaaktaal HTML5:

  • De bouwstenen: elementen, tags en attributen
  • Structuur kunnen geven aan teksten met semantische HTML5-elementen
  • Lijsten, andere tekstmarkeringen en speciale tekens
  • Koppelingen
  • Beeld, geluid en andere externe inhouden
  • Werken met tabellen en formulieren


Basiskennis voor het vormgeven van webpagina’s met de opmaaktaal CSS3:

  • De opbouw van stijlregels en waar die komen te staan.
  • Het gebruik van lettertypen en de opmaak van tekst en menu’s.
  • Gebruikmaken van eenvoudige en meer geavanceerde selectors.
  • Het boxmodel en de positionering van elementen.
  • Layout-technieken: grid layout en flexbox.
  • Kleurgebruik en achtergrondafbeeldingen.
  • Responsive webdesign met media queries met een mobile first-aanpak.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanbevolen studiematerialen (video-tutorials, artikels, facultatieve oefeningen, voorbeeldcode) worden aan de studenten digitaal beschikbaar gesteld door de titularis tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on60,00

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.