Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
POP 129393/1732/1920/1/64
Studiegids

POP 1

29393/1732/1920/1/64
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Clerck Lies
Andere co-titularis(sen): Frantzen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In POP1 verwelkomen we jou binnen de opleiding GDM en coachen we jou in je eerste stappen in een Professioneel OntwikkelingsPlan. Je krijgt inzicht in je eigen kwaliteiten en we moedigen je aan in die zaken waarin je jezelf als GDM’er wil uitdagen.

Voor dit olod volg je een aantal colleges en vul je op afgesproken tijdstippen je digitaal POP-portfolio aan op Digitap.



OLR-Leerdoelen (lijst)

Professionalisering
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
krijgt inzicht in zijn persoonlijke Nederlandse en Franstalige taalontwikkeling
Professionalisering. Reflectie
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
heeft inzicht in zijn eigen competenties ten opzichte van het werkveld
Strategische ontwikkeling
verwerft kennis over de verschillende functies in de crossmediasector
verwerft vaardigheden en durf om externe bronnen/personen te contacteren
Professionalisering. Taakanalyse
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
krijgt inzicht in zijn persoonlijke Nederlandse en Franstalige taalontwikkeling
verwerft kennis over de verschillende functies in de crossmediasector
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen

Leerinhoud

Tijdens de colleges ga je dieper in op:

  • algemene vaardigheden die je tijdens je studeertijd nodig zal hebben en tevens van belang zijn voor je toekomstige professionele realiteit 
  • een niveautest Nederlandse en Franse taalbeheersing met een, op je resultaat gebaseerd, verplicht hulpprogramma om je taalbeheersing op het gewenste niveau te brengen
  • een (verplichte) test die naar je studievaardigheden peilt en mogelijke studieadviezen zal aangeven
  • het plannen en organiseren van jouw academiejaar als specifieke vaardigheid want binnen GDM combineer je theoretische vakken met heel wat praktijkopdrachten
  • de verschillende mogelijke functies en jobs in het zeer diverse landschap van de grafische en digitale media

Je documenteert je inzichten in je digitaal POP-portfolio dat gedurende je studieloopbaan met je mee groeit.


Extra studiepunten kunnen ook door andere inspanningen behaald worden:

  • bezoeken van media evenementen, vakbeurzen en/of tentoonstellingen
  • deelname aan workshops ter ondersteuning van je persoonlijke of professionele ontwikkeling

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursusmateriaal wordt door de titularis beschikbaar gesteld tijdens de contacturen.

POP-portfolio Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,50 uren
  • Duur: Semester
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen68,50 uren
  • Duur: Academiejaar

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio60,00
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00Herziening POP-portfolio aangevuld met extra opdrachten

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.