Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Oriënterend project 213023/1732/1920/1/70
Studiegids

Oriënterend project 2

13023/1732/1920/1/70
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stoops Tim
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Deforche Marlies, De Naeyer Katelijn, De Vuyst Marijke, Frantzen Dominique, Gombeer Wim, Listhaeghe Erwin, Paesmans Miet, Peeters Andreas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In oriënterend project pas je in groep al je (juist verworven) kennis en vaardigheden toe op een geïntegreerde opdracht met een Engelstalig tintje.
De inhoud is thematisch uiteenlopend, zoals "Identiteit van een fictief platenlabel met promotiecampagne", "Identiteit van een fictieve actiegroep met bewustmakingscampagne",...
Je wordt tijdens dit olod gecoacht in je creativiteit maar ook in je proces (plan van aanpak en samenwerking).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel
voert basisbewerkingen uit op bestaande beelden
Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
kan ideeën/concepten genereren
past lateraal denken toe om tot nieuwe concepten/ideeën te komen
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Samenwerken. Leiderschap
werkt samen aan een project met studiegenoten
Samenwerken. Mondelinge communicatie
begrijpt werkgerelateerde inhoud in auditieve en audiovisuele bronnen in het Engels
brengt helder en onderbouwd een argumentering/advies uit
gebruikt taal die past bij de doelgroep
herkent kwaliteiten bij zichzelf en anderen en stimuleert deze teneinde een goede samenwerking te bekomen
kan de algemene, grafische, commerciële en multimediale woordenschat in het Engels contextueel kaderen en gebruiken
kan een boodschap overbrengen/presenteren
ontwikkelt professionele vaardigheden met betrekking tot de verschillende aspecten van zakelijke communicatie in het Engels
past de kennis van de Engelse grammatica toe
werkt samen aan een project met studiegenoten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
bevat wat reflectie is
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
herkent en staat open voor feedback
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
beheerst de basistools om media content te produceren i.f.v. uitvoerbaarheidseisen
voert basisbewerkingen uit op bestaande beelden
voert bewerkingen uit door het gebruik van kleuren, maskers, lagen, kanalen en filters
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kan de behoeften en verwachtingen van de klant achterhalen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
brengt helder en onderbouwd een argumentering/advies uit
werkt een plan van aanpak uit
werkt samen aan een project met studiegenoten
Professionalisering. Reflectie
bevat wat reflectie is
durft ideeën/oplossingen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
herkent en staat open voor feedback
kan de behoeften en verwachtingen van de klant achterhalen
kan zich inleven in opdrachtgevers en eindgebruikers
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
gebruikt taal die past bij de doelgroep
kan de algemene, grafische, commerciële en multimediale woordenschat in het Engels contextueel kaderen en gebruiken
ontwikkelt professionele vaardigheden met betrekking tot de verschillende aspecten van zakelijke communicatie in het Engels
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe
Professionalisering. Taakanalyse
kiest het juiste bestandsformaat afhankelijk van het doel
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
werkt een plan van aanpak uit
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
begrijpt werkgerelateerde inhoud in auditieve en audiovisuele bronnen in het Engels
gebruikt taal die past bij de doelgroep
kan een boodschap overbrengen/presenteren
past de Nederlandse grammatica en spelling correct toe
Productie. Werkproces optimaliseren
herkent kwaliteiten bij zichzelf en anderen en stimuleert deze teneinde een goede samenwerking te bekomen

Leerinhoud

In Oriënterend project 2 ontwikkel je specifieke vaardigheden die je om leren gaan met een aantal vormgevingsaspecten binnen media design zoals stijl, typografie, vorm, compositie.
Je werkt hiervoor samen in groep en je maakt verder kennis met de opleiding, de afstudeerrichtingen en hun specifiek vakgebied. Terwijl je werkt aan de opdracht leer je één van de belangrijkste principes van de studie, namelijk het gebruikersgericht ontwerpen.

Je creatieve proces wordt ondersteund met workshops die ingaan op:

  • Een plan van aanpak maken
  • Presenteren en argumenteren
  • Engelse vocabulaire
  • Verkopen van je ideeën en concepten in het Engels

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus Oriënterend project 2 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

HANDBOEK (ter inspiratie)
The Floor is Yours (Hans Van de Water en Toon Verlinden), Lannoo (978-9401457088)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen60,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)100,00Jurybeoordeling: Werkstuk en digitaal en presentatie
Geen tweede examenkans mogelijk voor dit (deel)examen. Behaalde (deel)cijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.