Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Informatietechnologie 213029/1732/1920/1/80
Studiegids

Informatietechnologie 2

13029/1732/1920/1/80
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Michiels Kristof
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je maakt kennis met JavaScript als derde pijler van webdesign en verdiept je verder in het vormgeven van webpagina’s met de opmaaktaal CSS3.

Met behulp van tal van voorbeelden en oefeningen ontwikkel jij je tot een gevorderde professionele webdesigner.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creƫren
heeft inzicht in de basisprincipes van programmeren: condities en loops, functies, events, objecten, statements, variabelen, datatypes en operators.
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
documenteert de constructie van zijn webproject op heldere wijze
heeft oog voor hedendaagse toepassingen en stijltrends waarin HTML5, CSS3, JavaScript worden toegepast
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kan Javascript toepassen voor de constructie van interactieve webfunctionaliteiten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan de kennis van HTML5, CSS3 en JavaScript aanwenden om concepten creatief uit te werken naar de behoeften van een klant
Productie
kan HTML5, CSS3, JavaScript gebruiken voor de nodige functionaliteiten
Productie. Werkproces optimaliseren
hanteert een correcte syntax bij de structurele opbouw in HTML5, CSS3, JavaScript
raadpleegt op eigen initiatief verschillende bronnen (print, videotutorials, forums) inzake HTML5, CSS3, JavaScript om problemen op te lossen en kennis te actualiseren

Leerinhoud

Kennismaken met JavaScript als derde pijler van webdesign en de werkinstrumenten die nodig zijn.

  • Focus op taalconstructies, opdrachten en de mogelijkheden van JavaScript
  • Statements, gegevenstypen, variabelen en operatoren
  • Functies, arrays en objecten
  • Programmaverloop
  • Werken met events en event handlers
  • Werken met het document object model (DOM)
  • Gevorderd gebruik van functies
  • Modulair programmeren
  • Bewustmaken van het belang van JavaScript, ook buiten het domein van webdesign

Verdiepende kennis voor het vormgeven van webpagina’s met de opmaaktaal CSS3.

  • CSS transities, transformaties en animaties

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanbevolen studiematerialen (video-tutorials, artikels, facultatieve oefeningen, voorbeeldcode) worden aan de studenten digitaal beschikbaar gesteld door de titularis tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen39,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen27,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio40,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on60,00

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.