Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Onderzoeksproject 314248/1732/1920/1/10
Studiegids

Onderzoeksproject 3

14248/1732/1920/1/10
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Aken Silvia
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Cluckers Jeroen, De Bie Marijke, Deforche Marlies, Goedemé Lien, Lauwerijssen Nicky, Stoops Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Onderzoeksmethodologie 1 A.

Het bezit van de competenties vermeld bij de voorafgaande opleidingsonderdelen Marketing Management 1, Professionalisering 1&2 en Anderstalige Communicatie 1&2 is gewenst.

Korte omschrijving

In Onderzoeksproject 3 doorloop je in kleine groepen de verschillende stappen van een mini bachelorproefproject. Aan de hand van workshops en coachings leer je je inleven in een thema waar je later een gepast prototype/media-uiting binnen ontwerpt. We houden vast aan de design thinking methodologie gedurende het ganse proces en besteden ook aandacht aan academisch taalgebruik en rapportering.

Je presenteert zowel het onderzoeksresultaat als de oplossing in groep op de onderzoeks- en ontwerpbeurs. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
bedenkt originele ontwerpen in een visueel verantwoorde vormgeving die voldoen aan de vooropgestelde eisen
bepaalt het juiste medium voor het crossmediaal concept op basis van de communicatiestrategie
gebruikt analytische, grafische en technische kwaliteiten om een verhaal te vertellen
selecteert passende typografie, beeldmateriaal en vormgeving in de ontwikkeling van een ontwerp voor een specifiek medium (cross-media of grafimedia) en doelgroep
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Samenwerken. Mondelinge communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier zowel schriftelijk als mondeling over
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
maakt keuzes op basis van geanalyseerde informatie
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
kan op een heldere en correcte manier schriftelijk zakelijk en academisch formuleren
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
weet wanneer hij welke zakelijke en/of academische schriftuur moet toepassen
doet aan deskresearch en bronnenkritiek
heeft een basiskennis van kwantitatieve en kwalitatieve analysemethodes
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
kent de principes van een goed reflectie- en onderzoeksverslag
Professionalisering. Reflectie
kent de principes van een goed reflectie- en onderzoeksverslag
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier zowel schriftelijk als mondeling over
kan op een heldere en correcte manier schriftelijk zakelijk en academisch formuleren
kent de principes van zakelijk en academisch schrijven
weet wanneer hij welke zakelijke en/of academische schriftuur moet toepassen
Professionalisering. Strategisch handelen
kan met collega's en/of externen gepast professioneel samenwerken en communiceren
doet aan deskresearch en bronnenkritiek
Professionalisering. Taakanalyse
analyseert informatiegegevens en trends op verantwoorde wijze
stelt zich m.b.v. verschillende geschikte (anderstalige) bronnen op de hoogte van de nodige informatiegegevens en trends
heeft een basiskennis van kwantitatieve en kwalitatieve analysemethodes
maakt keuzes op basis van geanalyseerde informatie
verzamelt informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
analyseert informatiegegevens en trends op verantwoorde wijze
stelt zich m.b.v. verschillende geschikte (anderstalige) bronnen op de hoogte van de nodige informatiegegevens en trends
Productie. Werkproces coördineren
kan met collega's en/of externen gepast professioneel samenwerken en communiceren

Leerinhoud

Lesweek 1 t.e.m. 6:

Plenaire sessies en workshops rond onderzoek: design thinking proces, Onderzoeksmethodologie (literatuur, bronnen, deskresearch, vergelijkend onderzoek, interview, ...), taalondersteuning, datavisualisatie.

Deze lessen resulteren in een onderzoeksbeurs en onderzoekspaper.



Lesweek 7 t.e.m. 13: 

Plenaire sessies en workshops rond onderzoek: design thinking proces, concept uitwerken, prototyping, testing en taalondersteuning.

Deze lessen resulteren in een ontwerpbeurs en ontwerppaper.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS
Cursusmateriaal van Onderzoeksproject 3 wordt beschikbaar gesteld door de titularis. Daarnaast maak je ook zelf notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen40,50 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen25,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie (op voorwaarde dat de deliverables tijdens het jaar werden opgeleverd)

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is, resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.