Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Marketing management 314249/1732/1920/1/44
Studiegids

Marketing management 3

14249/1732/1920/1/44
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Listhaeghe Erwin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Marketing management 1.

Korte omschrijving

Bij dit vak zoem je verder in op communicatie-aspect van de marketing. Je leert welke technieken, formats en media frequent door reclamemakers gehanteerd worden en hoe reclamecampagnes geboekt worden. Ten slotte zal je ook extra aandacht besteden aan evolutie en de tendensen in de digitale communicatie.
De theorie wordt tijdens de wekelijkse hoorcolleges steeds geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk/actualiteit, waarbij je actief wordt aangespoord om mee de actualiteit te betrekken.
Het examen toetst je op diezelfde manier: theorie uitleggen plus verbanden leggen met de praktijk/actualiteit en omgekeerd via de actualiteit of de praktijk verwijzen naar de theorie. Verder zullen enkele opdrachten je inzicht in de theorie toetsen en je uitdagen om ze toe te passen.

Door deze leerstof krijg je een beter inzicht in de mechanismen achter de reclame, waardoor je ook gerichter aan opdrachten kan werken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Samenwerken. Mondelinge communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier
definieert en begrijpt de basisbegrippen ivm communicatieproces, -vormen en -middelen
heeft inzicht in wanneer welke communicatie-uitingen kunnen ingezet worden i.f.v. een opdracht
maakt een gefundeerde keuze/combinatie van communicatie-uitingen i.f.v. een opdracht
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier
Professionalisering. Strategisch handelen
begrijpt de marketingtechnische mechanismen in de actualiteit en legt ze uit
definieert en begrijpt de basisbegrippen ivm communicatieproces, -vormen en -middelen
heeft inzicht in wanneer welke communicatie-uitingen kunnen ingezet worden i.f.v. een opdracht
identificeert marketingtechnische elementen in de brede actualiteit
maakt een gefundeerde keuze/combinatie van communicatie-uitingen i.f.v. een opdracht
vertaalt de actualiteit naar professionele, marketinggerelateerde opportuniteiten
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
begrijpt de marketingtechnische mechanismen in de actualiteit en legt ze uit
identificeert marketingtechnische elementen in de brede actualiteit
vertaalt de actualiteit naar professionele, marketinggerelateerde opportuniteiten

Leerinhoud

Communicatiemix:

  • welke media-uitingen bestaan er en hoe kiezen
  • basisbegrippen en positie van reclame binnen de marketing- en communicatiemix
  • consumentengedrag
  • hoe werkt reclame
  • PR

Interactieve marketing:

  • wat is interactieve marketing, direct (e)marketing, SEA en SEO, content marketing
  • situatieanalyse, doelstellingen en strategie, segmenteren en positioneren, ...
  • doelstellingen en strategie in interactieve marketing
  • segmenteren en positioneren bij interactieve marketing

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Slides Marketing management 3 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen.

HANDBOEK (naslagwerk)
Marketing voor de Madmen van morgen (Wim Vermeulen), Lannoo Campus (978-9401447218)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aangeraden (niet verplicht): Bonne, I., 2015, Marketingmanagement, Academia Press, Gent.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00

Toetsing (tekst)

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.