Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Graphic design 330985/1732/1920/1/66
Studiegids

Graphic design 3

30985/1732/1920/1/66
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Hecke Bavo
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, De Vuyst Marijke, Lauwerijssen Nicky, Stoops Tim
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 1 EN geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 2.

Het bezit van de eindcompetenties vermeld bij de voorafgaande opleidingsonderdelen Basisproject 1 is gewenst.

Korte omschrijving

Grafisch design 3 bouwt verder op de leerinhoud van grafisch design 2 en wil je zelfzekerder maken als vormgever.

Begincompetenties (tekst)


OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
bedenkt originele ontwerpen in een visueel verantwoorde vormgeving die voldoen aan de vooropgestelde eisen
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces
past lateraal denken toe om tot nieuwe concepten/ideeën te komen
selecteert passende typografie, beeldmateriaal en vormgeving in de ontwikkeling van een ontwerp voor een specifiek medium (cross-media of grafimedia) en doelgroep
Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Samenwerken. Mondelinge communicatie
begrijpt een presentatie of dialoog in het Engels
begrijpt werkgerelateerde inhoud in auditieve en audiovisuele bronnen in het Engels
formuleert duidelijke instructies in functie van de omgang met klanten en collega's in correct geformuleerde zinnen in het Engels
geeft een presentatie in het Engels
heeft kennis van het jargon in verband met typografie, kleur, layout en vormgeving
kan de algemene, grafische, commerciële en multimediale woordenschat in het Engels contextueel kaderen en gebruiken
past de kennis van de Engelse grammatica toe
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
heeft kennis van het jargon in verband met typografie, kleur, layout en vormgeving
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
ontwerpt in lijn met boodschap, doelgroep, opdrachtgever en het specifiek medium (cross-media of grafimedia) aan de hand van analoge en digitale vormgeving, typografie, compositie- en kleurenleer
ontwerpt stileringen, pictogrammen en beeldlogo's en integreert die in een grafisch geheel
visualiseert het concept digitaal met van toepassing zijnde softwareprogramma's
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
begrijpt een presentatie of dialoog in het Engels
herkent de algemene, grafische, commerciële en multimediale woordenschat in het Engels
verwerkt informatie uit Engelstalige bronnen
Professionalisering. Reflectie
durft ideeën/oplossingen/ontwerpen (weer) te verwerpen en (deels of helemaal) opnieuw te beginnen (iteraties)
kan keuzes maken en onderbouwen door onder andere gebruik te maken van de opgelegde eisen binnen de opdracht (convergeren)
kan op basis van feedback van meerdere partijen kritisch reflecteren en eigen degelijk onderbouwde keuzes maken binnen het ontwerpproces
verwerkt informatie uit Engelstalige bronnen
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
formuleert duidelijke instructies in functie van de omgang met klanten en collega's in correct geformuleerde zinnen in het Engels
kan de algemene, grafische, commerciële en multimediale woordenschat in het Engels contextueel kaderen en gebruiken
Professionalisering. Taakanalyse
gebruikt een schetsboek als ondersteuning en archivering van het visueel onderzoeksproces
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
begrijpt werkgerelateerde inhoud in auditieve en audiovisuele bronnen in het Engels
formuleert duidelijke instructies in functie van de omgang met klanten en collega's in correct geformuleerde zinnen in het Engels

Leerinhoud

De cursus Grafisch design 3 geeft je meer vertrouwen in het vormgeven binnen de grafische en digitale media. Je maakt bewuster keuzes, je ontwerpt sterkere composities en je ontwikkelt een visie op vormgeving. Binnen de cursus moedigen we je aan om vooral te experimenteren en op zoek te gaan naar je eigen handschrift. Bij de opdrachten komen voornamelijk redactioneel ontwerp en informatieontwerp aan bod.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
cursus Graphic design 3 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00Eindproduct - Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Permanente evaluatie - Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.