Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Stage 430988/1732/1920/1/71
Studiegids

Stage 4

30988/1732/1920/1/71
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Bie Marijke
Andere co-titularis(sen): Bouckaert Pascal, Cluckers Jeroen, Debeuf Ann, De Clerck Lies, Deforche Marlies, Delafortry Lina, De Naeyer Katelijn, De Vuyst Marijke, Frantzen Dominique, Goedemé Lien, Gossé Joke, Lauwerijssen Nicky, Listhaeghe Erwin, Michiels Kristof, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Rubberecht Pieter, Stoops Tim, Van Aken Silvia, Van Camp Serge, Van Elsen Willem, Van Hecke Bavo, Van Otten Sven
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 294,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben OF (binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd voor Grafisch design 1 EN geslaagd voor Grafisch design 2) EN (simultaan te volgen met POP 4 OF geslaagd of getolereerd voor POP 4).

Het bezit van de competenties van alle opleidingsonderdelen van trajectschijf 1 is gewenst.
Binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

De bedoeling van Stage 4 is dat jij je oriënteert op één van de beroepsrollen eigen aan de gekozen afstudeerrichting.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
bepaalt het juiste medium voor het crossmediaal concept op basis van de communicatiestrategie
kan ideeën/ concepten kiezen, verwerpen of aanpassen
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
analyseert informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
Samenwerken. Leiderschap
herkent de kwaliteiten van anderen en zichzelf en stimuleert deze tot een goede samenwerking
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
kan werkende media-uitingen realiseren aan de hand van relevante technieken (beste techniek voor de gevraagde uiting en bijhorende behoeften)
Samenwerken. Mondelinge communicatie
communiceert de kwaliteiten en diensten van een bedrijf op een betrouwbare, deskundige en enthousiaste manier
communiceert effectief met verschillende lagen van een organisatie
gebruikt de juiste lichaamstaal en houding, stemgebruik bij een presentatie of verdediging
presenteert de definitieve media-uitingen overtuigend, gemotiveerd, gestructureerd, helder en duidelijk in het Nederlands
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
evalueert zijn zelfreflectie
kan keuzes maken en onderbouwen, daarbij gebruikmakend van de vooropgestelde eisen
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
informeert op heldere wijze over het concept/ontwerp/product/dienst
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
past de basisprincipes van usability toe naar het vormgevings- en technisch aspect in het ontwerp
realiseert ontwerpen voor media-uitingen (print, online, offline, interactief, statisch, dynamisch, video) met aandacht voor gepaste typografie, lay-out, beeldmateriaal, vormgeving en kleurgebruik
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
Strategische ontwikkeling. PVA formuleren
pakt allerlei noden van administratieve aard in een productieomgeving op zelfstandige wijze aan
verantwoordt de werkzaamheden
Professionalisering. Reflectie
evalueert zijn zelfreflectie
kan ideeën/ concepten kiezen, verwerpen of aanpassen
reflecteert en anticipeert op de kwaliteit van het projectresultaat, het eigen aandeel en verwerkt feedback
Working together
kan zowel mondeling als schriftelijk de teamleden motiveren en sturen tot een goede samenwerking en een goed eindresultaat
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
presenteert de definitieve media-uitingen overtuigend, gemotiveerd, gestructureerd, helder en duidelijk in het Nederlands
Professionalisering. Strategisch handelen
handelt ondernemend en commercieel door kansen en mogelijkheden te identificeren
heeft inzicht in de diensten en afdelingen in een crossmediabedrijf
heeft inzicht in de diverse media-uitingen die kunnen ingezet worden binnen de grafische en digitale media i.f.v. een opdracht
heeft kennis van de diverse jobs in crossmediabedrijven
pakt allerlei noden van administratieve aard in een productieomgeving op zelfstandige wijze aan
verantwoordt de werkzaamheden
Professionalisering. Taakanalyse
analyseert informatie over de technische behoeften en wensen van de opdrachtgever
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
informeert op heldere wijze over het concept/ontwerp/product/dienst
rapporteert over de voortgang van werkzaamheden middels duidelijke en complete informatie
vertaalt zelfreflectie en ontvangen feedback in concrete actiepunten
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
communiceert effectief met verschillende lagen van een organisatie
kan de werkelijke behoefte van de klant vertalen naar een passend aanbod
handelt ondernemend en commercieel door kansen en mogelijkheden te identificeren
heeft inzicht in de diensten en afdelingen in een crossmediabedrijf
heeft inzicht in de diverse media-uitingen die kunnen ingezet worden binnen de grafische en digitale media i.f.v. een opdracht
heeft kennis van de diverse jobs in crossmediabedrijven
Productie. Werkproces coördineren
kan zowel mondeling als schriftelijk de teamleden motiveren en sturen tot een goede samenwerking en een goed eindresultaat
rapporteert over de voortgang van werkzaamheden middels duidelijke en complete informatie
Productie. Werkproces optimaliseren
herkent de kwaliteiten van anderen en zichzelf en stimuleert deze tot een goede samenwerking

Leerinhoud

In de laatste fase van de 2de trajectschijf ga je de beroepspraktijk in.

Stage 4 loopt gedurende 5 weken (27 dagen) aan 5 dagen per week. Tijdens deze periode ga je om je heen kijken, proeven en ontdekken met de bedoeling het gevoel voor de praktijk en het beroep/beroepenveld te ontwikkelen. Stage 4 biedt de mogelijkheid om mee te lopen met de normale werkzaamheden binnen een extern bedrijf of een rol te spelen binnen de interne zelf op te starten designstudio.

Activiteiten in een externe projectstage kunnen divers van karakter zijn en zijn op het niveau van een juniormedewerker.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Richtlijnen voor Stage 4 worden beschikbaar gesteld op Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Werkplekleren en/of stage288,00 uren
Werktijd buiten de contacturen6,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarReflectieopdracht40,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit examen.
AcademiejaarStage60,00Geen tweede examenkans mogelijk voor dit examen.

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel waarvoor geen tweede examenkans wordt voorzien, is gesitueerd in competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstraining en attitudevorming, die niet kunnen worden geremedieerd en/of geëvalueerd op korte termijn en/of buiten de vooropgestelde onderwijssetting.

De student kan maximaal 4 stagedagen gewettigd afwezig zijn om het opleidingsonderdeel op correcte wijze te kunnen evalueren. Indien de student meer dan 4 dagen afwezig is op de stageplaats zullen deze dagen verplicht ingehaald moeten worden, of zal het opleidingsonderdeel hernomen moeten worden in een later academiejaar.

Ook het proces en het naleven van de deadlines worden meegenomen in de evaluatie.