Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Graphic design 530989/1732/1920/1/08
Studiegids

Graphic design 5

30989/1732/1920/1/08
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • International programmes Science and Technology als Grafisch design 5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): De Vuyst Marijke, Nijssen Wes, Stoops Tim
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 1 EN geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 2 EN geslaagd of getolereerd voor Graphic design 3 EN geslaagd of getolereerd voor Grafisch design 4.

Korte omschrijving

In Grafisch design 5 maak je ontwerpen die professioneel op punt staan, die zowel vormelijk als technisch perfect in orde zijn en die ruimschoots de verwachtingen van een opdrachtgever inlossen. Je gaat jouw creatieve grenzen verleggen door o.a. inspiratie te halen uit de snel evoluerende en internationale wereld van het grafisch ontwerp.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
past relevante creatieve technieken toe om tot nieuwe concepten/ideeën/ontwerpen te komen
Professionalisering. Kostenbewust handelen
ontwerpt rekening houdend met de realiseerbaarheid van een project op productie-technisch, economisch en mediumspecifiek vlak
Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Samenwerken. Mondelinge communicatie
kan op objectieve wijze een onderbouwd oordeel vormen over grafische en cross-mediale media-uitingen, door de student zelf of door anderen ontworpen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
kan op objectieve wijze een onderbouwd oordeel vormen over grafische en cross-mediale media-uitingen, door de student zelf of door anderen ontworpen
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
kan ontvangen feedback constructief aanwenden om het resultaat meer in lijn te brengen met de eisen en wensen van de opdrachtgever en de verwachte vakdeskundigheid
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
beheerst verschillende ontwerpstijlen en hedendaagse technieken om via vormgeving de gevraagde boodschap te ondersteunen en te versterken zodat een meerwaarde voor de opdrachtgever gerealiseerd kan worden
integreert verschillende vormen van aangeleverde content totéén verantwoord grafisch geheel dat aansluit met het opgelegde eisenpakket
ontwerpt rekening houdend met de realiseerbaarheid van een project op productie-technisch, economisch en mediumspecifiek vlak
realiseert eigen beeldmateriaal in lijn met het uit te werken ontwerp dat voldoet aan alle hedendaagse normen binnen het vakgebied (foto, illustratie, achtergronden, patronen, ...)
realiseert eigen media-uitingen die getuigen van een persoonlijke stijl en visie in grafisch design
Professionalisering. Reflectie
kan ontvangen feedback constructief aanwenden om het resultaat meer in lijn te brengen met de eisen en wensen van de opdrachtgever en de verwachte vakdeskundigheid
ontwerpt op creatieve wijze binnen de opgelegde beperkingen van een bestaande huisstijl
realiseert eigen media-uitingen die getuigen van een persoonlijke stijl en visie in grafisch design
Professionalisering. Strategisch handelen
beheerst verschillende ontwerpstijlen en hedendaagse technieken om via vormgeving de gevraagde boodschap te ondersteunen en te versterken zodat een meerwaarde voor de opdrachtgever gerealiseerd kan worden

Leerinhoud

Binnen Graphic design 5 is er steeds een opdracht, een probleemstelling die je tot een oplossing moet brengen, van ontwerpen binnen een bestaande (huis-)stijl, over illustratief ontwerp tot experimenteel design. Dat doe je door een geïntegreerde aanpak waarbij je het verwerven van technische vaardigheden koppelt aan ontwerponderzoek. Je houdt hierbij rekening met de wensen en noden van de opdrachtgever en houdt bij alle ontwerpkeuzes de verwachtingen van de doelgroep als eindgebruiker voor ogen.

In deze cursus ga je aan de slag om eenzelfde type van opdracht telkens verschillend uit te voeren in functie van specifieke beperkingen. Deze verscheidenheid aan beperkingen kan veroorzaakt worden door bv. een specifieke (huis-)stijl, een bepaalde doelgroep of een volledige carte blanche waarbij je als ontwerper getriggerd wordt om experimenteel en creatief uit de hoek te komen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
cursus Grafisch design 5 beschikbaar gesteld door de titularis en notities tijdens de contacturen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht50,00Beoordeling eindresultaat - Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00Permanente evaluatie - Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.