Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Advanced photo editing25350/1732/1920/1/51
Studiegids

Advanced photo editing

25350/1732/1920/1/51
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Trajectschijf 3 A
    • Keuzepakket Trajectschijf3
  • International programmes Management and Communication
In andere opleidingen:
  • International programmes Science and Technology als Advanced photo editing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanhaeren Bram
Andere co-titularis(sen): Delafortry Lina
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Het bezit van de competenties vermeld bij het voorafgaande opleidingsonderdeel Software 1 en Publishing 3 is gewenst maar geen vereiste om te kunnen deelnemen aan het opleidingsonderdeel.

Korte omschrijving

In dit olod maken we virtuele en echte composities van bestaande en zelfgemaakte digitale beelden. De creaties voldoen aan de industriestandaard binnen de mode- en reclamewereld, met behulp van beeldbewerkingstools die afhankelijk zijn van de specifieke media-uitdrukking (niet-destructief, Smart Objects, Smart Filters, mengmodi, aanpassingslagen, effecten, automatisering, filters, maskers, kanalen, plug-ins, perspectief, ....).
U leert de kwaliteitsnormen te respecteren en te bereiken, rekening houdend met de haalbaarheid tijdens de beeldverwerking.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Technische ontwikkeling. Basisbestand creëren
retoucheert aangeleverd of zelfgemaakt beeldmateriaal volgens de industrie-standaard binnen de mode- en reclamewereld
werkt met beeldbewerkingssoftware in functie van de specifieke media-uiting
werkt op professionele wijze in beeldbewerkingssoftware (non-destructief, slimme objecten, slimme filters, overvloeimodi, aanpassingslagen, effecten, automatisering, filters, maskers, kanalen, plug-ins, perspectief, ...)
Technische ontwikkeling. Kwaliteitscriteria respecteren
houdt in beeldbewerking rekening met de uitvoerbaarheidseisen
Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Technische ontwikkeling. Media-uiting realiseren
maakt op professionele wijze virtuele en reële composities op basis van bestaand en zelfgecreëerd digitaal beeldmateriaal

Leerinhoud

Een volledige case van A tot Z in beeldbewerkingssoftware waarbij de verschillende professionele technieken aan bod komen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus beschikbaar gesteld door de titularis, aangevuld met notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen27,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Werkstuk en/of digitaal en/of presentatie

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 1 afwezigheid inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.