Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Bachelorproef 625356/1732/1920/1/61
Studiegids

Bachelorproef 6

25356/1732/1920/1/61
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
    • grafimediatechnologie
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de grafische en digitale media als Bachelorproef semester 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Bie Marijke
Andere co-titularis(sen): Bouckaert Pascal, Cluckers Jeroen, Debeuf Ann, De Clerck Lies, Deforche Marlies, Delafortry Lina, De Vuyst Marijke, Frantzen Dominique, Goedemé Lien, Gossé Joke, Lauwerijssen Nicky, Listhaeghe Erwin, Maes Sven, Michiels Kristof, Paesmans Miet, Peeters Andreas, Rubberecht Pieter, Stoops Tim, Van Aken Silvia, Van Camp Serge, Van Elsen Willem, Van Hecke Bavo, Van Otten Sven
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester) of 09.03.2020 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met POP 5 OF geslaagd of getolereerd voor Kernproject 5).

Het bezit van de competenties van alle opleidingsonderdelen van trajectschijf 1 EN 2 is gewenst.
Binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Enkel op te nemen in jaar van afstuderen.

Korte omschrijving

Je Bachelorproef wordt de kroon op je studieloopbaan! Je toont tijdens dit traject aan dat je je CMO/GMT-vaardigheden beheerst door zelfstandig vanuit een bestaande nood tot een gevalideerd eindproduct te komen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
bepaalt aan welke eisen een media-uiting en -content moet voldoen wil het een gebruiksvriendelijk en toegankelijk product zijn
bepaalt welke testmethode(n) in welke situatie het meest geschikt is
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp presenteren
kan keuzes maken en onderbouwen waarbij gebruikmakend van het programma van eisen (convergeren)
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
realiseert doelgroepgerichte ontwerpen voor media-uitingen (print, online, offline, interactief, statisch, dynamisch en video) met aandacht voor een aangepaste (beeldscherm)vormgeving in functie van typografie, lay-out, vormgeving en kleurgebruik
realiseert eigen media-uitingen die getuigen van een persoonlijke stijl en visie in grafisch design
werkt zelfstandig een volledige opdracht uit binnen een strikte tijdsplanning
Strategische ontwikkeling. Opdracht vertalen
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
Professionalisering
is in staat methodisch te werk te gaan en om op zijn eigen professionele ontwikkeling en beroepshandeling te reflecteren (methodisch en reflectief denken en handelen).
Professionalisering. Reflectie
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
kan keuzes maken en onderbouwen waarbij gebruikmakend van het programma van eisen (convergeren)
realiseert eigen media-uitingen die getuigen van een persoonlijke stijl en visie in grafisch design
visualiseert het concept a.h.v. trendboards, moodboards, stylingcards, ...
heeft inzicht in zijn eigen competenties ten opzichte van het werkveld
Samenwerken. Schriftelijke communicatie
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport
Professionalisering. Strategisch handelen
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport
Professionalisering. Taakanalyse
formuleert de vormgeeflijke eisen en de technische specificaties met betrekking tot het ontwikkelen van een crossmedia- en/of grafimedia product
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
weet relevante kennis en inzichten toe te passen die aansluiten bij de wensen en behoeften van opdrachtgevers
werkt zelfstandig een volledige opdracht uit binnen een strikte tijdsplanning
Technische ontwikkeling
realiseert een media-uiting die getuigt van vakdeskundigheid en die op de juiste manier gemaakt is zodat de media-uiting voldoet aan de verwachtingen van de opdrachtgever en aan het te behalen kwaliteitsniveau zodat deze technisch kan verwerkt worden.
Strategische ontwikkeling. Verkoop faciliteren
brengt zijn visie/analyse/boodschap op een gepaste, overtuigende, heldere en correcte manier zowel schriftelijk als mondeling over
heeft inzicht in het persoonlijke leerproces en de eigen doelstellingen
schrijft een wetenschappelijk onderzoeksrapport

Leerinhoud

Je ontwerpt een CMO of GMT product dat een oplossing biedt voor een gegrond probleem. Je krijgt hierbij ondersteuning van AP lectoren met expertise in jouw afstudeerdomein (corporate ID, video, webapplicatie, ...) en wordt ook begeleid in je proces (plan van aanpak, verwerken van feedback, ...).

Of jouw vertrekpunt nu een bestaand onderzoek is of een concrete vraag vanuit het werkveld; je brengt je eigen verhaal, onderbouwt ontwerpkeuzes vanuit je vooronderzoek, eigen skills, visie en overtuiging. Je doorloopt de ontwerpfasen volgens de design thinking methodologie:

  • (Fijnstellen onderzoeksfase - basis is gelegd in POP5)
  • Uitontwikkeling product:
    • Ideate: idee- en conceptontwikkeling
    • Prototype
    • Testing 
    • Implementatie
  • Presentatie a.h.v. poster, onderzoeks- en ontwerprapport

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Algemene richtlijnen en Specifieke richtlijnen Bachelorproef 6 worden beschikbaar gesteld door de titularis op DIGITAP

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen390,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00Onderzoeks- en ontwerpdossier, eindproduct en presentatieposter. Eindverdediging mondeling.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00Herziening onderzoeks- en ontwerpdossier, eindproduct en presentatieposter. Eindverdediging mondeling.

Toetsing (tekst)

Algemene voorwaarden voor deelname aan Bachelorproef 6
• De student mag pas met dit opleidingsonderdeel beginnen wanneer: binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt zijn EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt zijn EN pas te volgen in het academiejaar van afstuderen.
• Geïntegreerde toetsing: dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden (zie Onderwijs- en examenreglement).
• De student kan enkel deelnemen aan de 2de examenkans op basis van ingediende, maar niet geslaagde deliverables in de eerste zittijd. De student krijgt geen 2de examenkans als onderwerp, hoofdvraag, proces e.d. nog bepaald moeten worden o.w.v. geen mogelijkheid tot feedback. Het onderwerp mag niet gewijzigd worden tijdens de 2de examenkans. In aanloop van de 2de examenkans is er geen begeleiding van de afstudeerbegeleider mogelijk.
• Alle info en concrete planning is terug te vinden in de studiewijzer Richtlijnen Bachelorproef 6 (zie digitale leeromgeving).
• Bachelorproef 6 (bachelorproef semester 1) kan op uitzonderlijke basis in semester 1 georganiseerd worden mits de student uiterlijk in juni van het voorafgaand academiejaar aan het opleidingshoofd heeft gemeld dat hij vervroegd wenst af te studeren.

Ook het proces en het naleven van de deadlines worden meegenomen in de evaluatie.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.