Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Wetenschap en Techniek
campus Spoor Noord Ellermanstraat
Ellermanstraat 33 - 2060 Antwerpen
wt@ap.be
Crossmedia experiment 525357/1732/1920/1/95
Studiegids

Crossmedia experiment 5

25357/1732/1920/1/95
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
In andere opleidingen:
  • International programmes Science and Technology als Crossmedia experiment 5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delafortry Lina
Andere co-titularis(sen): Gombeer Wim
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Crossmedia experiment 4.

Het bezit van de competenties vermeld bij de voorafgaande opleidingsonderdelen Grafisch Design 1, Basisproject 1 en Grafisch design 2, 3 en 4 en Crossmedia experiment 4 is gewenst.

Korte omschrijving

"De toekomst behoort aan de nieuwsgierigen." Deze cursus daagt je uit om complexe informatie voor verschillende media te visualiseren. In deze cursus krijg je een totaalbeeld van alle aspecten van crossmedia design en werk je samen met je lectoren om je plaats in het vakgebied te vinden. De nadruk zal liggen op UX & UI design, bewegend beeld, editing, 3D of een andere focus die je zelf kiest. We pakken een crossmedia ontwerp probleem aan als één geheel project, van conceptualisatie tot presentatie.

Met andere woorden: een zeer conceptuele cursus, waarbij een goed verantwoordelijkheidsgevoel vereist is om aan het toegewezen project te kunnen werken. Focus op individuele input en eigen tijd en projectmanagement is een absolute noodzaak om te slagen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Creatieve ontwikkeling. Conceptvoorstel genereren
gebruikt analytische, grafische en technische kwaliteiten om een verhaal te vertellen
verkent kunst, (grafisch) design, human computer interaction, media-, bedrijfs- en maatschappelijke contexten
Technische ontwikkeling. Gegevens inventariseren
documenteert en archiveert zijn werk
Samenwerken. Leiderschap
past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp evalueren
kan een in data besloten persoonlijk of maatschappelijk vraagstuk identificeren
Creatieve ontwikkeling. Ontwerp uitwerken
kan een concept ontwerpen binnen het format van een medium/technologie
kan een dataset op een visueel aantrekkelijke manier presenteren
kan tot vernieuwing komen door te experimenteren, door lateraal denken en door alert te zijn voor zijn omgeving en vakgebied
Professionalisering. Reflectie
verkent kunst, (grafisch) design, human computer interaction, media-, bedrijfs- en maatschappelijke contexten
Professionalisering. Taakanalyse
kan een inschatting maken van de tijdsbesteding en de nodige deskundigheid voor de opdrachten
kan individueel en zelfstandig werken
Productie. Werkproces controleren
kan een inschatting maken van de tijdsbesteding en de nodige deskundigheid voor de opdrachten
kan individueel en zelfstandig werken

Leerinhoud

  • Een geanimeerde infografiek ontwerpen en realiseren.
  • Een experimentele film of media-installatie bedenken en tot prototype ontwikkelen.
  • Een interactieve instructiefilm of animatie maken.
  • Een (experimentele) interface conceptueel bedenken en een visueel model ontwikkelen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

CURSUS-papier of -elektronisch
Cursus beschikbaar gesteld door de titularis, aangevuld met notities tijdens de contacturen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen86,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00Herziening portfolio en/of aanvullende/nieuwe opdrachten

Toetsing (tekst)

PERMANENTE EVALUATIE MET VERPLICHTE AANWEZIGHEID omdat de competentiegerichte leerprocessen met specifieke accenten op vaardigheidstrainingen en attitudevorming enkel kunnen verworven en geëvalueerd worden binnen de vooropgestelde onderwijssetting.

Je kan voor de examenvorm permanente evaluatie maximaal 2 afwezigheden inhalen en dit enkel indien het organisatorisch mogelijk is. Je neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na het gemiste evaluatiemoment (deadline opdracht, portfolio, presentatie, etc) met de lector deze inhaalmogelijkheid in te plannen. Indien inhalen niet mogelijk is resulteert dit in een score 0 voor het gemiste evaluatiemoment.
In uitzonderlijke gevallen kan het departementshoofd hiervan afwijken.

Inzendingen voor opdrachten bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en / of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.