Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Introductie technologie/115847/1697/1920/1/10
Studiegids

Introductie technologie/1

15847/1697/1920/1/10
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Boekhouden - Introductie technologie
    • Hotelpraktijk - Introductie technologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Nijlen Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.09.2019 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Deze cursus spitst zich toe op de basiskennis en de gehanteerde basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren (keukentechnologie, menuleer, receptenleer, warenkennis) waarbij de aandacht vooral gaat naar het technologisch analyseren van menu's en gerechten. Dit opleidingsonderdeel biedt de nodige ondersteuning voor de technische modules die verder in de opleiding aan bod komen en waarbij het voedings- en drankengebeuren centraal staat. Deze cursus is uitsluitend bedoeld voor studenten zonder hotelvooropleiding. In het kader van de duale leerwegen hebben de studenten met een vooropleiding hotel dit opleidingsonderdeel niet in hun traject en krijgen in de plaats extra taalonderricht (3 studiepunten).

Begincompetenties (tekst)

Het opleidingsonderdeel "Hotelpraktijk" wordt sterk aanbevolen. Verdere informatie omtrent dit opleidingsonderdeel (beschrijving, specifieke leerdoelen, jaarprogramma,...) is terug te vinden in de syllabus 'Introductie technologie' alsook via de ECTS-fiche van dit opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
De student beoordeelt op een kritische manier de nutritionele analyse van een voedingsdag.
De student stelt, op basis van de 'wetten van de klassieke menuleer', menu's voor diverse gelegenheden op, om deze vervolgens kritisch te analyseren en te beoordelen.
De student stippelt, aan de hand van een vooropgesteld menu, de volledige organisatie van de productie uit (bestelling, mise en place, bereiding) en beoordeelt vervolgens het geheel menukundig.
De student stippelt, in teamverband, op basis van een vooropgestelde situatie, de volledige organisatie van het F&B gebeuren uit (een banketmenu samenstellen/aanvullen en/of volledig uitwerken, opstellen en/of optimalisatie van M.I.S. per gerecht).(G.O)
De student toont een algemeen inzicht in de organisatie en de dagdagelijkse werking van het F&B gebeuren in een hotel (info via externe gastspreker).
De student toont inzicht in de aanwezige voedingsmiddelen (grondstoffen) op de levensmiddelenmarkt en kent de verschillende eigenschappen van deze.
De student toont inzicht in de praktische invulling en organisatie van de verschillende maaltijdperiodes (ontbijt, brunch, lunch,...).
De student toont inzicht in de soorten voedingsstoffen, hun functie/rol in het lichaam en de algemene behoeftenormen.
De student toont praktisch inzicht in de basisbegrippen van de klassieke menuleer.
De student toont praktisch inzicht in de mogelijke versnijdingstechnieken van vis en vlees (portiestukken, deelstukken,...).
De student toont praktisch inzicht in de verschillende 'klassieke' basisbereidingen (soepen, sausen, groenten, vis, vlees, schaal- en schelpdieren) en kan deze reproduceren bij de technische analyse van een menu.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student verwerkt informatie, wisselt die uit, en denkt gericht probleemoplossend.
De student legt doelgerichte contacten met de bedrijfswereld.
De student slaagt er samen met zijn teamleden in om op een efficiënte wijze (via planning, taakverdeling, organisatie en communicatie) te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines.(G.O.)

Leerinhoud

• Deze cursus heeft tot doel een algemeen inzicht te verwerven in de basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren. Studenten met een vooropleiding hotel hebben dit opleidingsonderdeel niet in hun traject en kunnen zodoende meer tijd investeren in het oefenen van de vreemde talen (duale leerwegen).
Inhoud cursus :
*Deel 1 : Inleidend
*Deel 2 : Werkdocumenten
*Deel 3 : Keukentechnologie (basiskennis keukentechnologie waaronder basisbereidingen en -materialen,   praktijkstudie, gerechtenanalyse)
*Deel 4 : Menuleer (inleidende basisbegrippen, theoretische voorbeschouwing, praktische toepassingen)
*Deel 5 : Receptenleer
*Deel 6 : Warenkennis

Studiematerialen (lijst)

Syllabus: cursusnummer C91211105Verplicht
Digitap: aanvullende informatie: ondermeer getoonde slides in de lesVerplicht
Digitap: ter ondersteuning voor de verwerking van het leeronderdeel Warenkennis.Verplicht
Digitap: volledige omschrijving van de vakoverschrijdende/geïntegreerde opdracht (inclusief afspraken)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen7,00 uren
  • Opmerking: Menu-analyse, vragenlijst warenkennis,...
Vormen van groepsleren10,00 uren
  • Opmerking: Geïntegreerde opdracht: groepsopdracht
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets65,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek). Verdere richtlijnen (= leerwijzer/prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).
AcademiejaarProjectopdracht15,00Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
De volledige inhoud van deze opdracht, alsook verdere concrete afspraken (ondermeer rond de groepsindeling en de regeling voor IT-studenten) worden bekendgemaakt via Digitap.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Schriftelijk examen (open boek) waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere richtlijnen (= leerwijzer/prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets65,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek). Verdere richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).
AcademiejaarProjectopdracht15,00Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
Bij deelname aan de tweede zittijd worden de behaalde punten van de geïntegreerde opdracht (1ste examenperiode) automatisch overgedragen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Schriftelijk examen (open boek) waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de syllabus (leerwijzer p.3).

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.