Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Management dossier15825/1697/1920/1/38
Studiegids

Management dossier

15825/1697/1920/1/38
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bruggeman Geert, Decleir Inge, Desmet Philippe, Swartelé Barbara, Verstraete Ludo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 of Module 2 of Module 3 of Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

pas te volgen in jaar van afstuderen EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Met het samenstellen van dit management dossier bewijst de student zijn verworven inzichten vanuit de verschillende vaktechnische invalshoeken van het horecagebeuren te kunnen integreren en toepassen in een specifiek project.

Het groepgebeuren betekent voor het management dossier een extra uitdaging. Er dient overlegd en samenwerkt te worden waarbij ookde verschillende inhoudelijke aspecten van het ondermenen op elkaar afgzestemd dienen te worden.

Maast de inhoudelijke uitwerking betekent ook het procesdeel, dit wil zeggen het onderling overleg en het nemen van gezamelijke beslissingen, een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel.

Begincompetenties (tekst)

Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor voltijds modelpakket deel 1 en voltijds modelpakket deel 2 en ook inschrijven voor alle andere vakken van voltijds modelpakket deel 3 en Bedrijfsbezoeken/2'
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor
voltijds modelpakket deel 1 en voltijds modelpakket deel 2 en ook inschrijven voor alle andere vakken van voltijds modelpakket deel 3.'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Communicatie / taalvaardigheid
De student presenteert als team het project op een professionele manier (met behulp van Power-point) en geeft de nodige toelichting, waarbij elk ieder afzonderlijk blijk geeft van grondige kennis van het dossier,
Leiderschap / teamvaardigheden
De student is bereid tot samenwerken, rekeninghoudend met de beperkingen en kwaliteiten van anderen en van zichzelf
Levenslang leren/reflectie
De student werkt als team de verschillende facetten op een wetenschappelijk onderbouwde manier uit en stemt ze op elkaar af.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student slaagt er samen met zijn teamleden in om op een efficiënte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie), rekeninghoudend met de principes van 'projectmanagement', te komen tot het vooropgestelde eindproduct.
Op basis van de verworven competenties stelt de student een realistisch managementdossier samen dat relevant is voor de gastvrijheidssector.
Zelfsturend vermogen
De student stelt in team een realistisch dossier op.
De student neemt verantwoordelijkheid voor toegekende taken en houdt zich aan gemaakte afspraken,
De student heeft een positieve inbreng in het team en kan omgaan met kritiek en feedback.

Leerinhoud

•De studenten stellen in teamverband een managementdossier samen m.b.t. een vooraf vastgelegd onderwerp. Dit dossier bevat minstens het aantal opgegeven facetten (zie lijst met onderwerpen). Deze facetten worden op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitgewerkt en vormen een sluitend en coherent geheel.
•Voor de begeleiding van de groepsprocessen wordt er aan elke groep een procesbegeleider (lector) toegewezen.
•Het dossier wordt afgegeven op het eind januari. Een presentatie voor een jury is voorzien op het einde van de eerste zittijd (juni).

Studiematerialen (lijst)

Businessplan op 1 A4Verplicht
  • Auteur: Marc Van Eck & EllenLeenhouts

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen13,00 uren
Vormen van groepsleren85,00 uren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen134,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00de evaluatie gebeurt in 3 rubrieken:
productevaluatie: 50/12O (beoordeling van het werk op inhoud door een deskundige jury: deels een groepsscore, deels een individuele beoordeling)
presentatie en verdediging: 20/120 (jury)
procesevaluatie: 50/120 (beoordeling van de werking van het team 20/50, individuele evaluatie 30/50)
Bij een tekort op rubriek 3 (procesevaluatie) wordt rubriek 1 en 2 niet geëvalueerd!
De student dient te slagen op beide onderdelen: product (rubriek 1 en 2 ) en proces (rubriek 3)
De score op 120 wordt herleid naar 20 punten op het eindrapport.
Indien het ingeleverde dossier niet voldoet aan een aantal minimumvoorwaarden betreffende taal, spelling, stijl en vorm wordt het niet aanvaard voor de betreffende zittijd. (zie ook studiewijzer)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00Een 2° zittijd is enkel mogelijk bij een tekort voor rubriek 1 en 2. Hierbij zullen specifieke richtlijnen gegeven worden rekening houdend met de feedback van de jury.

Voor rubriek 3 (procesdeel) is er geen mogelijkheid tot 2° zittijd, tenzij de examencommissie hier anders over beslist. (dus een tekort op het procesdeel betekent een bisjaar!) (zie ook studiewijzer)

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.