Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sales en Marketing/415901/1697/1920/1/03
Studiegids

Sales en Marketing/4

15901/1697/1920/1/03
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Jansen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 04.05.2020 (4de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In een digitale wereld wint de vertrouwensrelatie met de klant nog meer aan belang.

We bekijken in deze cursus de relatie tussen sales en marketing, de verschillende commerciële processen van een hotel en bespreken een aantal tools die de relatie met de klant strategisch uitbouwen.

De cursus wordt aangeboden in een powerpointpresentatie voor aanvang van elke les, aangevuld met artikels en video's.

Begincompetenties (tekst)

Geen vereisten

OLR-Leerdoelen (lijst)

Analytisch denken/bedrijfseconomisch inzicht
De student duidt het belang van de verkoopfunctie in het bedrijf.
De student analyseert de verschillende dimensies van een verkoopsysteem.
De student beschrijft een motiverend sales klimaat.
Beroepstechnisch/servicegericht
De student voert een verkoopgesprek.
De student duidt het belang van CRM-systemen.
De student demonstreert het verschil tussen sales en marketing.
De student kent de verschillende stappen in het verkoopsgesprek.
Communicatie / taalvaardigheid
De student communiceert naar prospecten en bestaande klanten. Hierbij ligt de nadruk op informeren, onderhandelen, luisteren en probleemoplossend vermogen binnen een commerciƫle context.
Gastvrije attitude
De student past verschillende commerciƫle vaardigheden toe.

Leerinhoud

Wat is sales? Welke vaardigheden moet een verkoper hebben?

Communicatie in sales. Commerciële gesprekken.

Commerciële processen in een hotel.

Corporate vs. Meeting & Events Sales.

Sales & Marketing plan.

Digitalisering (CRM)

Studiematerialen (lijst)

CursusVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht



Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets80,00schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)
AcademiejaarProjectopdracht10,00individuele paper om de inhoud van dit opleidingsonderdeel zelfstandig te verwerken.
AcademiejaarProjectopdracht10,00Groepsopdracht sales & marketing plan
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen (kennis, inzicht en toepassingen)

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.