Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Catering management/128312/1697/1920/1/27
Studiegids

Catering management/1

28312/1697/1920/1/27
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het hotelmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Nijlen Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 30.09.2019 (1ste module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Oriëntatie op de sector/1 EN eerder ingeschreven voor Food production/2.

Korte omschrijving

Deze cursus draagt bij tot de kennis en managementvaardigheden die van belang zijn bij de organisatie en het beheer van de facilitaire dienst (ondermeer de voedingsdienst) binnen de gemeenschapsrestauratie. In de eerste plaats wordt een globaal beeld geschetst van de totale markt van de gemeenschapsrestauratie gevolgd door een verdere uitdieping per segment. Verder wordt de organisatie van de voedingsdienst onder de loupe genomen waarbij ondermeer de aandacht gaat naar de dagelijkse keukenadministratie, productieplanning en merchandising. Tot slot bekijken we diverse managementaspecten die onderdeel vormen van de organisatie en het beheer van de facilitaire dienst binnen de gemeenschapsrestauratie. Hierbij wordt aanvullend op een financieel economische benadering verder ingezoemd op budgetbeheersing en operationeel kostenbeheer. Verder wordt stilgestaan bij items zoals voedingsorganisatie & logistiek beheer, schoonmaak & onderhoud, automatisering van de voedingsdienst, veiligheid & ergonomie en duurzaam ondernemen. De studenten worden ook diverse praktijkgerichte opdrachten voorgelegd die ze vervolgens in groep dienen te analyseren, en via een probleemgestuurd klassikaal groepswerk trachten we een antwoord te vinden op de vraag: 'Eigen beheer of uitbesteden?'.

Begincompetenties (tekst)

Het wordt sterk aanbevolen om de specifieke leerdoelen/doelstellingen te beheersen uit het opleidingsonderdeel 'Food Production'.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Beroepstechnisch/servicegericht
De student analyseert in teamverband, op basis van een bestaande praktijksituatie, het facilitair management van een instelling en de diverse onderdelen op een wetenschappelijke manier.
De student bespreekt het begrip "maatschappelijk verantwoord ondernemen" en vertaalt het praktisch naar duurzame catering.
De student maakt aan de hand van een gegeven situatie een gemotiveerde keuze voor een bepaald distributiesysteem.
De student schetst een duidelijk beeld van de gestructureerde restauratie in België.
De student spoort de kritische punten, op het vlak van organisatie en beheer binnen een totale voedsellijn, op en formuleert de nodige potentiële aanpassingen.
De student bespreekt de automatisering van de voedingsdienst binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student bespreekt het operationeel kostenbeheer van de voedingsdienst rekening houdend met de beperkingen van het financieringsmechanisme binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student toont praktisch inzicht in de diverse aspecten van het facilitaire beheer binnen de gemeenschapsrestauratie. (opdracht 3)
De student toont praktisch inzicht in de financieringsmechanismen binnen de ziekenhuisrestauratie met de daaraan gekoppelde instrumenten tot kostenbeheersing.
De student toont praktisch inzicht in de optimalisatie van de aspecten veiligheid en ergonomie binnen het beheer van de facilitaire dienst.
De student beschrijft de organisatie en het beheer van de verschillende segmenten van gemeenschapsrestauratie.
De student bespreekt het logistieke beheer van de voedingsdienst binnen de gemeenschapsrestauratie.
De student toont praktisch inzicht in de totale markt van de buitenhuisrestauratie (structuur, huidige toestand, trends en evoluties).
De student formuleert adviezen m.b.t. merchandising en gastgerichtheid binnen de cateringsector.
Projectmanagement/duurzaamheid
De student legt doelgerichte contacten met de bedrijfswereld.(practicum en groepsopdracht)
De student spoort op systematische wijze diverse informatiekanalen op, selecteert en analyseert deze om ze vervolgens zelfstandig te verwerken.(practicum en groepsopdracht)
De student stelt in groepsverband een motivatierapport op ter verdediging van het systeem eigen beheer of uitbesteding. (opdracht 1)
De student presenteert als team het project op een professionele manier voorzien van de nodige toelichtingen.(practicum en groepsopdracht)
De student slaagt er samen met zijn teamleden in om op een efficiënte wijze (planning, taakverdeling, organisatie en communicatie) te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines.(practicum en groepsopdracht)

Leerinhoud

Inhoud cursus :
•Hoofdstuk 1 : De gemeenschapsrestauratie : Inleidend, de markt van de gemeenschapsrestauratie, de gestructureerde restauratie in België, bedrijfsrestauratie, schoolrestauratie, restauratie in hoger en universitair onderwijs, restauratie in ziekenhuizen en restauratie voor de derde leeftijd, productieplanning (receptontwikkeling en programmatie).

•Hoofdstuk 2 : Facilitaire organisatie van de voedingsdienst : Profiel van het hoofd voedingsdienst, organisatie van het productieproces 

•Hoofdstuk 3 : Facilitair management : Facilitair management, facilitair denken (duurzaam, kostengericht, mensgericht, kwaliteitsgericht, logistiek en geautomatiseerd denken).  

Studiematerialen (lijst)

Syllabus: cursusnummer C91221115Verplicht
Digitale versie van de Autocontrolegids voor de sector van de grootkeukens en verzorgingsinstellingenVerplicht
Digitap: aanvullende informatie: ondermeer getoonde slides in de lesVerplicht
Digitap: Dossier menuplanning, Dossier distributietechnieken 2012Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Opmerking: Hoorcollege met interactie van de studenten op basis van praktische ervaringen.
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Opmerking: Interactie studenten op basis van praktische ervaringen.
    Gastcollege (gastspreker rond facilitair management).
Practicum en/of oefeningen7,00 uren
  • Opmerking: Praktische oefeningen, rollenspel, probleemgestuurd klassikaal groepswerk (cursus p.1.64), werkcollege rond voedingsadministratie en logistiek beheer.
Vormen van groepsleren10,00 uren
  • Opmerking: Facilitaire opdrachten (zie syllabus), modulaire studieopdracht, probleemgestuurde klassikale opdracht
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets55,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek): Leerstofverdeling en prioriteiten: zie leerwijzer in de syllabus.
AcademiejaarProjectopdracht30,00Opdracht 1 : Werkcollege (probleemgestuurd klassikaal groepswerk) (lesweek 2) (1 van de 6 punten)
Opdracht 2 : Werkcollege (menuplanning) (1,5 van de 6 punten)
Opdracht 3 : Facilitaire opdracht (1 van de 6 punten)
Opdracht 4 : Modulaire studieopdracht (2,5 van de 6 punten)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off15,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek ) waarbij de theorie wordt toegepast op praktijksituaties. Leerstofverdeling en prioriteiten: zie leerwijzer in de syllabus).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets60,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek). Leerstofverdeling en prioriteiten: zie leerwijzer in de syllabus.
AcademiejaarProjectopdracht20,00Bij deelname aan de tweede zittijd worden de behaalde punten van opdrachten 1, 2, 3 en 4 (1ste zittijd) worden herrekend naar 4 punten (ipv 6) en overgedragen naar de 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie !
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Schriftelijk examen (open en gesloten boek) waarbij de theorie wordt toegepast op praktijksituaties. Leerstofverdeling en prioriteiten: zie leerwijzer in de syllabus.

Toetsing (tekst)

Zie digitap voor eventuele verdere instructies.