Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Mediaskills advanced30727/1698/1920/1/68
Studiegids

Mediaskills advanced

30727/1698/1920/1/68
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de journalistiek, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Audio
    • Tekst en beeld
    • Video
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Martens Kristoff, Mermans Sandra, Vanderhaeghen Wilfried, van Varik Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2019 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Mediaskills intermediate EN ((simultaan te volgen met Masterclass audio OF geslaagd of getolereerd voor Masterclass audio) OF (simultaan te volgen met Masterclass video OF geslaagd of getolereerd voor Masterclass video) OF (simultaan te volgen met Masterclass tekst en beeld) OF geslaagd of getolereerd voor Masterclass tekst en beeld).

Korte omschrijving

Het vak Mediaskills advanced bied je coaching en ondersteuning bij één van deze drie specialisatietrajecten:

Audio:

Dit vak geeft je de beste praktijkervaring die er is: zelf een radio bemannen. De campusradio CRAP is volledig jouw verantwoordelijkheid. Je staat in voor muziekprogrammatie, woordbijdragen (nieuws, agenda, interview, reportages en vox pop), technische aanpak en organisatie van de radiostudio. Dat is geen lichte verantwoordelijkheid, als je weet dat er dagelijks studenten meeluisteren op campus Meistraat. Daarnaast maak je producten voor externe opdrachtgevers zoals het Sportpaleis en Tomorrowland (onder voorbehoud). En eventueel ding je mee naar de hoofdprijs van Belgodyssee, een radiowedstrijd voor laatstejaars radio van Radio2 en Vivacité in samenwerking met het Prins Filipsfonds.

Fotografie en Grafisch Ontwerp (binnen Tekst & Beeld):

Je leert in korte tijd via beelden acuraat verslag uit te brengen over een journalistiek onderwerp. Je tilt je portretten op een hoger creatief en technisch nievau. Photoshop en Adobe Lightroom pas je vlot toe om je beelden af te werken voor publicatie. Adhv kortere technische opdrachten bereik je een gevorderd niveau van de DSLR camera. Verder leer je een complex grafisch ontwerp te maken voor een specifieke doelgroep. Je gebruikt de teksten die je hebt geschreven binnen het opleidingsonderdeel Master Class Tekst & Beeld en de foto's die je hebt gemaakt binnen het facet fotografie.

Video:

 Je werkt op een uitdiepende niveau met professionele camera's, geluidsapparatuur, lichtinstallaties, montagesoftware en de TV-studio met als doel het afleveren van journalistieke audiovisuele producten van uitzendbare TV kwaliteit. Dit onderdeel vormt een technische en vormelijke ondersteuning bij de redactionele opdrachten die gegeven worden bij het redactie TV vak binnen 3 Jouranlistiek.



OLR-Leerdoelen (lijst)

COMBINEREN van media
Je kunt sociale media inschakelen in de realisatie van je programma.
Je stelt een magazine samen en houdt daarbij rekening met de doelgroep, zowel in inhoud, invalshoeken en aanpak. Je zorgt bovendien voor een prettig ritme in het blad.
CREËREN van BEELD & GELUID
Je bent in staat een functionele, leesbare en aantrekkelijke lay-out te maken, die samenhangt met de inhoud van het document en is afgestemd op de doelgroep (gevorderd niveau).
Je kent de esthetische en vormvereisten van de fotografie en lay-out en past deze toe.
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je kunt de radio-uitzending presenteren en samenstellen.
Je kunt op verplaatsing interviews afnemen.
Je kunt programma's voor radio maken en die brengen gericht op een specifieke doelgroep.
Je probeert de luisteraar bij je programma te betrekken.
Je maakt een functionele, leesbare en aantrekkelijke lay-out, die samenhangt met de inhoud van het document en is afgestemd op de doelgroep.
CREËREN van TEKST
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
PROFESSIONALISEREN
Je kent de esthetische en vormvereisten van de fotografie en lay-out en past deze toe.
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je kunt de radio-uitzending presenteren en samenstellen.
Je kunt op verplaatsing interviews afnemen.
Je kunt programma's voor radio maken en die brengen gericht op een specifieke doelgroep.
Je kunt sociale media inschakelen in de realisatie van je programma.
Je probeert de luisteraar bij je programma te betrekken.
SAMENWERKEN
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
Je stelt een magazine samen en houdt daarbij rekening met de doelgroep, zowel in inhoud, invalshoeken en aanpak. Je zorgt bovendien voor een prettig ritme in het blad.
SELECTEREN van nieuws
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.
VERZAMELEN van informatie
Je kunt de doelgroep bepalen en je producten daaraan aanpassen.

Leerinhoud

Naargelang je specialisatie krijg je nog meer diepgaande multimedia skills aangeleerd:

Audio:

  • montage-software
  • software radiosturing
  • hardware radiostudio
  • telefonisch interview
  • inleestechnieken
  • microgewenning
  • muziekprogrammatie
  • voorbeeldmateriaal lector

Fotografie & Grafisch Ontwerp (binnen Tekst & Beeld):

  • Journalistieke fotografie  ifv specifieke geprinte en digitale media en ifv een specifieke doelgroep 
  • Gerichte en creatieve portretfotografie ifv specifieke geprinte en digitale media en ifv een specifieke doelgroep
  • Geavanceerde technieken van de DSLR-camera
  • Onderzoek en conceptvorming
  • Typografie
  • Stijl en vorm, gekoppeld aan de doelgroep
  • Layout

 

Video:

  • Kennismaking met Adobe After Effects
  • Technische feedback op redactionele producten
  • Multi-camera opnametechnieken
  • Geavanceerde technieken in Adobe Premiere (ruisreductie, Color grading, Multi-cam...)

 

 


Studiematerialen (lijst)

Audiovisueel materiaalVerplicht
Eigen nota'sVerplicht
Photoshop (online tutorials)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on100,00Het cijfer van dit opleidingsonderdeel komt tot stand door deelname aan één van de drie Mediaskills examens en dat volgens je trajectkeuze: Audio examen enkel voor de Audio studenten, Video examen enkel voor de Video studenten en examen Fotografie + examen Vormgeving enkel voor de Tekst & Beeld studenten.
Dwz:
- Audio traject: Audio 100%
- Video traject: Video 100%
- Tekst & Beeld traject: Fotografie 50% + Grafische Vormgeving 50%

Meer details over de specifieke opdrachten per traject vind je in de studiewijzer op Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands on100,00Het cijfer van dit opleidingsonderdeel komt tot stand door deelname aan één van de drie Mediaskills examens en dat volgens je trajectkeuze: Audio examen voor de Audio studenten, Video examen voor de Video studenten en examen Fotografie + examen Vormgeving voor de Tekst & Beeld studenten.
Dwz:
- Audio traject: Audio 100%
- Video traject: Video 100%
- Tekst & Beeld traject: Fotografie 50% + Grafische Vormgeving 50%

Meer details over de specifieke opdrachten per traject vind je in de studiewijzer op Digitap.