Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Sales/227145/1699/1920/1/08
Studiegids

Sales/2

27145/1699/1920/1/08
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het office management, trajectschijf 3
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Leertraject Sales binnen Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Jansen Dominique
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 02.12.2019 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In de cursus bestuderen we de theorie en de praktijk van het verkoopproces ahv oefeningen en cases. In lijn met recente ontwikkelingen besteden we eveneens aandacht voor verkoop in een internationale omgeving, CRM en leiderschap. De cursus is onderverdeeld in 5 delen: de rol van verkoop, verkooptechnieken, de verkoopomgeving, verkoopmanagement en controle en beheer.

Begincompetenties (tekst)

Basiskennis marketing

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S). De Bachelor Office Management onderhoudt de interne, externe en interculturele communicatie zowel schriftelijk als mondeling ( telefonie, communicatie, correspondentie, notuleren ..). De Bachelor Office Management kan vragen en wensen van stakeholders correct inschatten en speelt daarop in, hij/zij reageert empatisch in alle professionele situaties en toont zich hierbij steeds discreet conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student verwerft de vaardigheid om een commerciëel gesprek te voeren.
De student voert de verschillende stappen (kennismaking, aandacht - behoeften ontdekken - aanbod & argumentatie - tegenwerpingen - reactie op tegenwerpingen - aarzeling - koop - nazorg) binnen het verkoopgesprek uit.
De Bachelor Office Management heeft inzicht en kennis van boekhouding, software voor statische verwerking, sociale zekerheid, personeelsmanagement, marketing, verkoopstechnieken en kwaliteitszorg. De Bachelor Office Management kan eveneens bedrijfsresultaten, personeels- commerciële en financiele gegevens verwerken, analyseren, opvolgen en rapporteren. De Bachelor Office Management kan budgetten en CRM-systemen beheren.
De student verklaart motivatie-, en wervings- en trainingstechnieken.
De Bachelor Office Management kan zelf beslissingen nemen, stelt prioriteiten in het belang van het bedrijf. De Bachelor Office Management helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, is innovatief en creatief.
De student bespreekt het volledige verkoopproces en voert het uit.

Leerinhoud

•De rol van verkoop
•Verkooptechnieken
•De verkoopomgeving
•Verkoopmanagement
•Controle en beheer

Studiematerialen (lijst)

Presentaties powerpointVerplicht
Handboek commerciële vaardighedenVerplicht
  • Auteur: Stefan Renkena
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets75,00schriftelijk examen 15/20 (mogelijks digitaal)
AcademiejaarPortfolio25,00Portfolio op basis van opdracht gegeven tijdens de lessenreeks
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,00schriftelijk examen (mogelijks digitaal)

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies