Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Management assistant - stage/425740/1699/1920/1/59
Studiegids

Management assistant - stage/4

25740/1699/1920/1/59
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het office management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Soudyn Mireille
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 04.05.2020 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 voor minstens 45 studiepunten ingeschreven zijn.

Korte omschrijving

STAGEVOORBEREIDING:
In de loop van het tweede jaar zorgt het stageteam er met groepsintervisies, stagelessen en persoonlijke coaching voor dat je als een professionele management assistant in spe op stage kan vertrekken. In het kader van internationalisering in de bacheloropleiding loop je stage buiten Vlaanderen. Zijn toegelaten: Brussels hoofdstedelijk gewest, Wallonië, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk.
Je leert een CV en sollicitatiebrief opstellen, een sollicitatiegesprek voeren, je maakt een SWOT-analyse met zelfreflectie en krijgt inzicht in onderhandelingstechnieken. We vertellen je de "do's and don'ts" op de werkvloer, over time management en je leert een zakelijk verslag schrijven. Je legt zelf een geschikte stageplaats vast waar je gedurende zeven weken je verworven kennis, vaardigheden en competenties concreet aan de praktijk zult toetsen. De drie leerlijnen uit de opleiding komen aan bod in je stage: communicatieve vaardigheden, office skills en een beroepsgerichte werkhouding. Je evolueert in het uitvoeren van diverse taken zodat deze nog in de loop van de stage zelfstandig kunt uitvoeren. Je leert je aanpassen aan het arbeidsritme op het werkterrein, werkt mee in een team en neemt deel aan het geheel van de activiteiten uit het beroepsleven. 

PROJECTWEEK:
Als aanloop naar de stage kom je tijdens de projectweek met tal van professionele en interessante bedrijven en organisaties in contact. Gedurende één week maak je kennis met bedrijven in uiteenlopende sectoren en de taken van de management assistants. Zo krijg je de kans verschillende bedrijfstakken te leren kennen en je een idee te vormen van de mogelijkheden binnen het toekomstig werkveld. Je krijgt bovendien een inzicht in de verschillende aspecten van de job als management assistant aan de hand van persoonlijke getuigenissen uit het werkveld. Deze week wordt door de studenten zelf georganiseerd in samenwerking met een begeleidende lector. Je krijgt tevens een opdracht ivm deze bedrijfsbezoeken.

STAGE:
Je zal stage lopen in een bedrijf naar keuze. Het doel van deze stage is het bedrijf te leren kennen, inzicht te krijgen in de werking van het bedrijf en praktijkervaring op te doen als management assistant zonder evenwel de eindverantwoordelijkheid te dragen. Je kan stage lopen in een zelf gezocht bedrijf of in een bedrijf uit de lijst met stageplaatsen. Je schrijft je ervaringen over de stage neer in een stageverslag en houdt een portfolio bij. Na afloop van deze module weet jij in welke richting je jouw professionele loopbaan wil uitsturen.





Begincompetenties (tekst)

ICT-vaardigheden
Een professionele ingesteldheid
Bereid zijn tot het aanvaarden en toepassen van interne gedragscodes van de instelling
Discretie, tact, zin voor orde, stiptheid, nauwkeurigheid, zin voor initiatief, verantwoordelijkheidszin, stressbestendigheid, contactvaardigheid
Een correct Nederlands taalgebruik zowel in de gesproken als in de geschreven taal

Basiskennis van Frans en Engels, zowel in dagelijkse conversaties als van vaktermen.
Een gezonde belangstelling voor de sector hebben met een passende reflectie achteraf.

Studenten  die het opleidingsonderdeel Frans getolereerd hebben zijn verplicht hun stage in het Frans te lopen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S). De Bachelor Office Management onderhoudt de interne, externe en interculturele communicatie zowel schriftelijk als mondeling ( telefonie, communicatie, correspondentie, notuleren ..). De Bachelor Office Management kan vragen en wensen van stakeholders correct inschatten en speelt daarop in, hij/zij reageert empatisch in alle professionele situaties en toont zich hierbij steeds discreet conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student hanteert de juiste onderhandelingstechnieken en body language. 
De student onderhoudt zowel de interne als de externe contacten, bewaart de huisstijl, zorgt voor correcte telefonische contacten en voor communicatie bij de vergaderingen.
De Bachelor Office Management kan klassieke en digitale informatie opzoeken, verzamelen en archiveren. Hiervoor hanteert de Bachelor Office Management up to date dossiersystemen, klasseer- en archiveringsmethoden en ICT-technologie (document management systemen) en zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student schrijft een zakelijk verslag.
De Bachelor Office Management kan het eigen handelen en denken, dat van anderen en zijn omgeving evalueren. De Bachelor Office Management kan problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan. De Bachelor Office Management hanteert hierbij een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student houdt zich aan het beroepsgeheim en volgt de deontologische en ethische gedragscodes van de instelling.
De student plaatst zichzelf in de structuur van de organisatie en evalueert daarbij zichzelf.
De student maakt een SWOT-analyse van zichzelf. 
De student verwerft inzicht in de verschillende afdelingen/diensten van de instelling/het bedrijf en kent de doelstellingen en het beleid, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen. 
De Bachelor Office Management toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling, beseft de noodzaak tot levenslang leren en is bereid om bij te scholen. De Bachelor Office Management heeft aandacht voor nieuwe tendensen, aanvaardt opmerkingen en leert uit eigen fouten.
De student weet zich aan te passen aan de geldende bedrijfscultuur en dress code. 
De Bachelor Office Management heeft inzicht en kennis van boekhouding, software voor statische verwerking, sociale zekerheid, personeelsmanagement, marketing, verkoopstechnieken en kwaliteitszorg. De Bachelor Office Management kan eveneens bedrijfsresultaten, personeels- commerciële en financiele gegevens verwerken, analyseren, opvolgen en rapporteren. De Bachelor Office Management kan budgetten en CRM-systemen beheren.
De student past zich aan op het werkterrein aan het arbeidsritme, teamwork en het geheel van de activiteiten uit het dagelijkse beroepsleven. 
De student maakt en beheert een verzorgde correspondentie en stelt documenten op volgens de geldende normen (BIN- en APA-normering). 
De Bachelor Office Management kan, vanuit een inzicht in de werkorganisatie, plan- en projectmatig werken. De Bachelor Office Management neemt daarbij verantwoordelijkheid en kan coördinerende taken binnen het secretariaat uitvoeren. De Bachelor Office Management kan omgaan met stresssituaties, reageert efficiënt, flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
De student past de theoretische kennis toe in de praktijk: administratieve technologie, tekstverwerking, gegevensverwerking, medische terminologie en talenkennis. 
De Bachelor Office Management plant, coördineert en organiseert acties van de manager, events, vergaderingen, congressen, zakenreizen en afspraken met klanten en externe commerciële contacten. De Bachelor Office Management heeft inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en volgt mee de besluitvorming op. De Bachelor Office Management organiseert en coördineert het secretariaat, bepaalt de werkindeling op het secretariaat, coördineert en adviseert bij invoering van nieuwe procedures en stuurt het secretariaat logistiek.
De student past zich aan op het werkterrein aan het arbeidsritme, teamwork en het geheel van de activiteiten uit het dagelijkse beroepsleven. 
De Bachelor Office Management is zich bewust van zijn eigen verantwoordelijkheden en evalueert zijn eigen handelen. De Bachelor Office Management organiseert zelfstandig administratieve en organisatorische opdrachten en voert deze systematisch uit. De Bachelor Office Management is kritisch, spoort problemen op en formuleert daaruit een probleemstelling. De Bachelor Office Management kan voor een continuiteit zorgen bij afwezigheid van het management.
De student evolueert in het uitvoeren van de taken zodat deze naar het einde van de stage toe zelfstandig kunnen uitgevoerd worden.
De student handelt een dossier correct af en geeft feedback aan de opdrachtgever. 
De student maakt een SWOT-analyse van zichzelf. 
De Bachelor Office Management kan zelf beslissingen nemen, stelt prioriteiten in het belang van het bedrijf. De Bachelor Office Management helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, is innovatief en creatief.
De student stelt een curriculum vitae op en schrijft een sollicitatiebrief, aangepast aan het werkveld.
De student zoekt zelf een geschikte stageplaats.
De student verwerft inzicht in de verschillende afdelingen/diensten van de instelling/het bedrijf en kent de doelstellingen en het beleid, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen. 

Leerinhoud

De stagelessen handelen over volgende onderwerpen:
o Opstellen curriculum vitae en sollicitatiebrief
o Het sollicitatiegesprek
o Bedrijfscultuur
o Pesten op het werk
o Dress code
o Assertiviteit
o Algemene omgangsvormen
o Persoonlijke SWOT-analyse
o Body language
o Do's and don'ts op de werklvloer
o Time management
o Omgaan met verandering in het bedrijf
o Zakelijk verslag schrijven
o E-mail etiquette


De stagiair verwerft een zo ruim mogelijk inzicht in de werking van een secretariaat en in de taken van een office manager.
Volgende taken worden door de stagiair uitgevoerd:
• Receptiefuncties: balie, telefoonbediening, inschrijvingen, klanten
• Managementfuncties: afspraken maken, voorraadbeheer, voorbereiding vergaderingen, notuleren
• Administratieve functies: klassement, postbehandeling en briefwisseling, dossierbeheer, verslagen typen, tekstverwerking, Powerpoint maken, data ingeven, archiveren.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Handleiding stageVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht







Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: stage-evalutie op de stageplaats, oefeningen spraaktechnologie, evaluatieprojectweek
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
  • Omschrijving: Stagelessen ter voorbereiding van de stage
Vormen van groepsleren40,00 uren
Werkplekleren en/of stage230,00 uren
Werktijd buiten de contacturen98,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00Totaal praktijkmodule: 100 punten
Detail van de puntenverdeling wordt door de stagebegeleider bezorgd.
De zoektocht naar en het vinden van een stageplaats worden gekoppeld aan een deadline. Bij het niet behalen van de eerste deadline worden er 15 punten van het totaal van 100 punten in mindering gebracht. Bij het niet behalen van de tweede deadline (indien nodig) worden er nogmaals 15 punten van het totaal van 100 punten in mindering gebracht.

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies