Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Orthopedagogical practice and learning process guidance 224114/1690/1920/1/31
Study guide

Orthopedagogical practice and learning process guidance 2

24114/1690/1920/1/31
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 1
    Choice package:
    • Keuzepakket orthopedagogie Bachelor 1
This is a single course unit.
Study load: 6 credits
It is not possible to enrol in this course unit under
  • exam contract (to obtain a credit).
  • exam contract (to obtain a degree).
Co-ordinator: Vanbrabant Lien
Other teaching staff: Adams Carl, Adriaensens Joke, Defieuw Mieke, Desloovere Karen, Hofman Bart, Rosseel Dona, Van den Bergh Els, Van Leuvenhaege Sarah, Verbiest Griet
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 09.03.2020 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 156,00 hours

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.

Learning outcomes (list)

The bachelor in social educational care work supports, guides, organizes and coordinates living, work and leisure activities in the daily context of the client. He hereby acts in a methodical and sustainable way, with attention to creativity and innovation. He consciously takes action to guarantee the developmental opportunities and the quality of life of the client.
The student proposes suitable care services for a given case
The student searches for suitable services and care for a given case by using various methods and sources
The bachelor in social educational care work adapts his professional agogical conduct by making use of critical self reflection, recent insights from scientific research and local, European and international evolutions.
The student analyzes a situation bij making use of different reflective models.
The student maps out his own qualities/strengths, competences in the view of his later profession
The student uses the terminology correctly (abbreviations, technical terms, ...)
The student describes his own possibilities and limitiations according to his future job.
The student describes how and where the effect of his own frame of reference difference from the frame of reference of an other.
The student describes the effect of his own frame of reference upon his professional thinking (wanting/feeling) and actions
The bachelor in social educational care work actively contributes to vision development, making and laying down the policy and managing the organization.
The student sums up examples of institutions where social educators could work
The student explains where the organization is situated within the field of care
The student answers his position upon a current social theme
The students gives een overview of the organisations which he already got in touch with.
De student describes his position upon the workfield/organisation/operation
The student describes how the social services and social assistance in Flanders are organised.
The student describes the structure and the function and vision of the organization

Educational organisation (list)

Exam duration
Estimated time for testing
Learning Activities
Collaborative learning2,00 hours
Lectures and / or tutorials16,00 hours
Practicum35,00 hours
Work time outside of contact hours103,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearKnowledge test40,00Studenten leggen een digitaal multiple choice examen af.
Toetsmethode: Gesloten vragen
Bron: Open boek.
Toetsmedium Digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: Lector
Het cijfer van deze kennistoets wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor deze kennistoets.
Academic yearPortfolio60,00De student geeft op het einde van het semester (datum wordt bepaald door de lector) een portfolio af. In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies.
Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk, digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Voor alle practica geldt een verplichte aanwezigheid. Vanaf de tweede afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
Ongewettigde afwezigheden geven aanleiding tot puntenverlies, namelijk 1 punt van de 12 punten verlies per ongewettigde afwezigheid.
Indien je aan meer dan 1 practicum niet hebt deelgenomen, neem je zelf het initiatief om een vervangopdracht te vragen. Dit gebeurt per mail, ten laatste twee weken na de datum van de afwezigheid. Wanneer de student niet tijdig een vervangtaak vraagt en/of de vervangtaak niet degelijk maakt of tijdig indient, dan zal dit leiden tot een verlies van 1 punt van de 12 punten.

Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).


1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal

Het cijfer van dit portfolio wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor de portfolio.
Het inhalen van de evaluatieactiviteit buiten de examenreeks wordt per e-mail aangevraagd bij de opleidingonderdeelverantwoordelijke (lien.vanbrabant@ap.be) en dit ten laatste op de dag van de evaluatieactiviteit.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodKnowledge test40,00Studenten leggen een digitaal multiple choice examen af.
Toetsmethode: Gesloten vragen
Bron: Open boek.
Toetsmedium Digitaal
Toetsmoment momentopname na proces
Beoordelaar: Lector
Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen.
2nd examination periodPortfolio60,00De student herwerkt zijn portfolio op basis van de feedback van de lector. In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies.
Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: digitaal
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector

Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten (verdeling zie onder).


1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen.