Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Psychological schools 230650/1690/1920/1/28
Study guide

Psychological schools 2

30650/1690/1920/1/28
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 1
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Walravens Lieve
Other teaching staff: Mallentjer Maite
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 09.03.2020 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.

Learning outcomes (list)

The bachelor in social educational care work supports, guides, organizes and coordinates living, work and leisure activities in the daily context of the client. He hereby acts in a methodical and sustainable way, with attention to creativity and innovation. He consciously takes action to guarantee the developmental opportunities and the quality of life of the client.
The student proposes a concrete method with a certain target group in mind (applicable in the orthopegagogical practice )
The bachelor in social educational care work adapts his professional agogical conduct by making use of critical self reflection, recent insights from scientific research and local, European and international evolutions.
The student discusses the underpinning vision on man and the vision of the various psychological explanatory models and the differences and similarities between them
The student discusses the added value, limitations and implications of the various psychological frameworks and methods for the orthopedagogical practice
The student uses the concepts and theory of various psychological explanatory models in an insightful way
The student explains specific situations and behaviour, through the use of various psychological explanatory approaches
The student explains the use of the therapeutical methods derived from the various psychological models and how to use them in the orthopedagogical field; this in a theoretical way as in a practice case
The student independantly processes scientific and professional literature
The bachelor in social educational care work supports the client in reinforcing his network in a qualitative and sustainable way, in order to boost the well being and social participation of the client.
The student discusses theoretical insights that could be used to map out, analyze and support the network of the client

Educational organisation (list)

Exam duration
Estimated time for testing2,00 hours
Learning Activities
Collaborative learning10,00 hours
Lectures and / or tutorials36,00 hours
Practicum
Work time outside of contact hours30,00 hours
Workplace training and / or internship

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearKnowledge test90,00Dit is een schriftelijk examen dat hoofdzakelijk is opgebouwd uit meerkeuzevragen. Deze worden aangevuld met een aantal invuloefeningen. Bij het verbeteren van gesloten vragen (meerkeuzevragen) wordt een verhoogde slaaggrens gehanteerd.
Toetsmethode: open en gesloten vragen
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname tijdens examen
Beoordelaar: lector
Academic yearKnowledge test10,00Het cijfer van deze kennistoets wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor deze kennistoets.
Dit is een groepsopdracht waarbij je in groep een presentatie maakt van een specifieke psychologische methode of techniek bij een bepaalde doelgroep.
Enkel de studenten die aanwezig zijn bij de opstart tijdens de startweek, het voorbereidend begeleidingscollege, de presentie en die actief hebben meegewerkt aan de groepsopdracht kunnen dit groepspunt behalen. Bij afwezigheid tijdens één van deze momenten, dien je je afwezigheid te wettigen.
De student wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
Bij ongewettigde afwezigheid tijdens het opstart- of begeleidingsmoment kan je maximum 50% behalen op deze toetsvorm. Bij ongewettigde afwezigheid tijdens de presentatie of gebrekkige participatie aan het groepswerk, krijg je een 0/20 voor deze toetsvorm.
De presentatie wordt schriftelijk voorbereid. Deze voorbereiding wordt afgegeven op het moment van de presentatie. Bij het ontbreken van een schriftelijke voorbereiding kan de groep maximum 50% behalen op dit deelexamen.
Toetsmethode: presentatie
Bron: open boek
Toetsmedium: beursstand
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector en jury
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodKnowledge test90,00Dit is een schriftelijk examen dat is hoofdzakelijk opgebouwd met meerkeuzevragen. Deze worden aangevuld met een aantal invuloefeningen. Bij het verbeteren van gesloten vragen (meerkeuzevragen) wordt een verhoogde slaaggrens gehanteerd.
Toetsmethode: open en gesloten vragen
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname tijdens examen
Beoordelaar: lector
2nd examination periodKnowledge test10,00Nota:
- Indien een student in de eerste examenperiode niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel en voor dit deelexamen (kennistoets 10 %) , zal de student de leerdoelen van dit deelexamen moeten herkansen in de tweede examenperiode.
- Indien de student niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel en wel geslaagd is voor dit deelexamen (kennistoets 10 %) in de eerste examenperiode, wordt het cijfer op dit deelexamen van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode.

De student zal een extra vraag beantwoorden op het schriftelijk examen over een concrete vooraf opgegeven methode of techniek. Deze zal op Digitap in de cursus van Psychologische stromingen geplaatst worden. De student is zelf verantwoordelijk voor het ophalen van deze opgave voor het examen van de 2de examenperiode.
Toetsmethode: open vraag
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname tijdens examen
Beoordelaar: lector