Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Practice based contextual counselling 430653/1690/1920/1/33
Study guide

Practice based contextual counselling 4

30653/1690/1920/1/33
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 2
    Choice package:
    • Palet orthopedagogie Bachelor 2
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
It is not possible to enrol in this course unit under
  • exam contract (to obtain a credit).
  • exam contract (to obtain a degree).
Co-ordinator: Verreyken Sarah
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 09.03.2020 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

having finished at least 40 ects credits in programme part (year) 1.

Learning outcomes (list)

The professional bachelor in social educational care work is able to build a professional relationship with the client and the client system in keeping with an orthopedagogical attitude, he takes care of this relationship and makes sure the relationship can be discontinued with care.
The student uses a context-oriented counseling attitude
The bachelor in social educational care work supports, guides, organizes and coordinates living, work and leisure activities in the daily context of the client. He hereby acts in a methodical and sustainable way, with attention to creativity and innovation. He consciously takes action to guarantee the developmental opportunities and the quality of life of the client.
The student uses the concepts of contextual framework to gain change in practical examples and context.
The student illustrates the implementation of context-oriented, system-oriented, power-oriented, network-oriented and solution-oriented methodologies in contextual guidance using practical examples / a case study.
The bachelor in social educational care work adapts his professional agogical conduct by making use of critical self reflection, recent insights from scientific research and local, European and international evolutions.
The student recognizes the influence of his own context and frame of reference on his professional functioning
The student formulates his own possibilities, bounderies and limitations in het execution of a context oriented and empowering basic attitude and methodological practice in context counseling
The student uses the concepts of contextual framework to gain insight in practical examples and context.
The bachelor in social educational care work supports the client in reinforcing his network in a qualitative and sustainable way, in order to boost the well being and social participation of the client.
The student maps out the network of the client using theoretically sound methods
The student checks for potential care resources in the network of the client

Educational organisation (list)

Exam duration
Estimated time for testing1,00 hours
Learning Activities
Lectures and / or tutorials
Practicum20,00 hours
Work time outside of contact hours57,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearSkills assessment hands off100,00De hands off vaardigheidstoets is een mondeling examen dat de studenten vooraf voorbereiden door een casus uit te werken. Hiervoor maken ze gebruik van de theoretische kaders en methodieken uit de syllabus, de richtvragen en de (eigen reflecties op) oefeningen uit de practica.

1. Toetsmethode: Casus
2. Bron: Open boek: de uitgewerkte casus met persoonlijke reflecties, en notities van de oefeningen gedaan tijdens de practica (de syllabus mag niet worden meegebracht naar het examen)
3. Toetsmedium: Mondeling
4. Toetsmoment: Momentopname op examen
5. Beoordelaar: Lector

Voor alle practica geldt een verplichte aanwezigheid. Vanaf de eerste afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen.
De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Bij ongewettigde afwezigheid verliest de student 1 punt van de 20 punten voor iedere afwezigheid van 2u practicum.
Als je aan minder dan 10 uur van de practica deelneemt, kan je niet slagen voor het opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode. In dit geval krijg je een nul op twintig.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodSkills assessment hands off100,00De hands off vaardigheidstoets is een mondeling examen dat de studenten vooraf voorbereiden door een casus uit te werken. Hiervoor maken ze gebruik van de theoretische kaders en methodieken uit de syllabus, de richtvragen en de (eigen reflecties op) oefeningen uit de practica.
Toetsmethode: Casus.
Bron: Open boek: de uitgewerkte casus met persoonlijke reflecties, en notities van de oefeningen gedaan tijdens de practica (de syllabus mag niet worden meegebracht naar het examen)
Toetsmedium: Mondeling
Toetsmoment: Momentopname op examen
Beoordelaar: Lector