Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Group dynamic practices 425174/1690/1920/1/84
Study guide

Group dynamic practices 4

25174/1690/1920/1/84
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 2
    Choice package:
    • Palet orthopedagogie Bachelor 2
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Teaching staff: Geerts Inneke
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 09.03.2020 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

having finished at least 40 ects credits in programme part (year) 1.

Learning outcomes (list)

The bachelor in social educational care work supports, guides, organizes and coordinates living, work and leisure activities in the daily context of the client. He hereby acts in a methodical and sustainable way, with attention to creativity and innovation. He consciously takes action to guarantee the developmental opportunities and the quality of life of the client.
The student justifies the choice for a certain method, geared to the group dynamic goals as well as the individual needs
The bachelor in social educational care work adapts his professional agogical conduct by making use of critical self reflection, recent insights from scientific research and local, European and international evolutions.
The student reflects on his own role in the group process, as a partipant/group member and as a counselor/supervisor
He assists in analyzing the care need of clients and actively helps to guide the process of drawing up a care need plan. In consultation with the parties involved, the bachelor in social educational care work selects goals and suitable methods based on his acquired orthopedagogical knowledge.
The student formulates group dynamic goals derived from the group analysis
The student links individual needs to the group dynamic goals in guiding a group process
The bachelor in social educational care work collaborates with colleagues in an interdisciplinairy way and communicates with clients, the client system, colleagues and external parties, in a clear and respectful manner, even when the context is complex and specialized.
The student presents his thoughts on the finished group process and the possible group dynamic methods for a given case
In consultation with the client and the client system, the bachelor in social educational care work creates a climate that stimulates the emotional, social, cognitive and motor development of the client.
The student analyzes the group dynamics in a specific situation, making use of a group dynamic framework
The student guides certain aspects of the group dynamic process in a given group
The student uses knowledghe and insights regarding the phases of group formation

Educational organisation (list)

Exam duration
Estimated time for testing4,00 hours
Learning Activities
Practicum24,00 hours
Work time outside of contact hours50,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearProject assignment100,00Groepsopdracht met individuele correctie:
De student werkt in groep een casus uit met een groepsdynamische ondersteuningsvraag. De basis van de casus wordt opgegeven door de lector en wordt verder uitgediept door de groep. De begeleiding van de casus moet de studentgroep uitwerken aan de hand van groepsdynamische thema’s en logica. Het resultaat van het groepswerk wordt in een presentatie gegeven aan de klasgenoten. In deze projectopdracht komen volgende rubrieken aan bod:
- 5% Beschrijving casus en context
- 15% Motivering keuzes en opbouw van de activiteiten en link met theorie Groepsdynamica
- 40% Activiteiten (in totaal 4u) volledig uitgeschreven in gekend activiteitenkader
- 10% Keuze deelactiviteit voor effectieve begeleiding aan medestudenten tijdens presentatie
- 20% Algemene analyse groepsproces rond deze opdracht, met verwijzing naar theorie Groepsdynamica
- 10% Beschrijving van het individuele eigen aandeel in het groepsproces en het geleerde als bachelor ortho.

De schriftelijke voorbereiding van de projectopdracht wordt op minimum een week voor het examen ingediend.
Dit assessment levert geeft een groepspunt op, met individuele correctie, naargelang analyse groepsproces+ individuele analyse proces.
1. Toetsmethode: werkstuk + presentatie in groep
2. Bron: gesloten boek
3. Toetsmedium: mondeling en schriftelijk
4. Toetsmoment: momentopname op examen
5. Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal


Voor alle practica geldt een verplichte aanwezigheid. Vanaf de eerste afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Voor elke ongewettigde afwezigheid tijdens het practicum verliest de student 2 punten van de 20 punten.
Als je aan minder dan 10 uur van de practica deelneemt, kan je niet slagen voor het opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode. In dit geval krijg je een nul op het totaalcijfer.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodProject assignment100,00Voor de tweede examenkans worden studenten in een nieuwe groep ingedeeld en werken ze aan dezelfde competenties aan de hand van een nieuwe casus.
De student krijgt in groep een casus toebedeeld. Deze casus moet de student uitwerken aan de hand van de groepsdynamische thema's en logica.
De student presenteert in groep de kritische doorlichting van de cliëntgroep uit de casus en het plan omtrent welke acties de begeleiding kan ondernemen om de cliëntgroep uit de casus verder te helpen ontwikkelen. Ook de samenwerking in de eigen projectgroep binnen dit OLOD wordt besproken:
In deze projectopdracht komen volgende rubrieken aan bod:
- 5% Beschrijving casus en context
- 15% Motivering keuzes en opbouw van de activiteiten en link met theorie Groepsdynamica
- 40% Activiteiten (in totaal 4u) volledig uitgeschreven in gekend activiteitenkader
- 10% Keuze deelactiviteit voor effectieve begeleiding aan medestudenten of demo / videofragment tijdens presentatie
- 20% Algemene analyse groepsproces rond deze opdracht, met verwijzing naar theorie Groepsdynamica
- 10% Beschrijving van het individuele eigen aandeel in het groepsproces en het geleerde als bachelor ortho.

Indien de schriftelijke voorbereiding niet vooraf wordt afgegeven, kan de student(groep) niet deelnemen aan de presentatie. Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal

Dit assessment levert geeft dus een groepspunt op, met individuele correctie, naargelang analyse groepsproces+ individuele analyse proces

De schriftelijke voorbereiding van de projectopdracht wordt 1 week voor de presentatie ingediend.

In geval er te weinig studenten zijn om een groepje te vormen, wordt een gelijkaardige individuele opdracht voorzien. De student krijgt een opdracht die hij moet uitvoeren binnen een bestaande organisatie (bijvoorbeeld speelpleinwerking). In dat geval zal dit assessment een individueel punt opleveren.

1. Toetsmethode: werkstuk + presentatie
2. Bron: gesloten boek
3. Toetsmedium: mondeling en schriftelijk
4. Toetsmoment: momentopname op examen
5. Beoordelaar: lector