De PBA orthopedagogie bouwt vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan.
De student beschrijft de wijze waarop hij begeleidt; met aandacht voor afstand-nabijheid, emotionaliteit-rationaliteit, sturen en volgen, individueel en groepsgericht werken |
De student stelt zich meerzijdig partijdig op |
De student biedt de cliënt en de cliëntengroep leiderschap i.f.v. hun ondersteuningsvraag |
Binnen de context van een team en in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem maakt de PBA orthopedagogie op autonome wijze een inschatting van de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
De student geeft de ondersteuningsvraag van de cliënt weer o.b.v. communicatie met de cliënt, gerichte observatie, doornemen van observatieverslagen, dossiers en handelingsplannen, uitwisseling met vaste medewerkers, theoretische kaders en cultuurgebonden factoren. |
De PBA orthopedagogie ondersteunt, begeleidt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagdagelijkse context. Hij doet dit op een methodische en duurzame wijze, met aandacht voor creativiteit en innovatie. Hij neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen.
De student begeleidt autonoom intentioneel activiteiten van het dagelijks leven rekening houdend met het klimaat en inspelend op onverwachte situaties en kansen die zich voordoen
|
De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
De student stelt kritische vragen t.a.v. maatschappelijke thema's |
De student informeert zich over actuele thema’s verbonden met de stage(plaats) |
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student bespreekt praktijksituaties aan de hand van orthopedagogische en andere theoretische kaders en de daarin gehanteerde begrippen |
De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar informatie uit verschillende en internationale bronnen (dus ook andere bronnen dan deze aangeboden in de opleiding.) in functie van het eigen leerproces
|
De student integreert deze informatie op kritische wijze in eigen handelen en rapportage. |
Hij draagt bij tot de analyse van de ondersteuningsvraag en begeleidt op actieve wijze mee het proces van handelingsplanning. Op basis van zijn (ortho)(ped)agogische kennis selecteert de PBA orthopedagogie doelen en geschikte methodes in overleg met de belanghebbenden.
De student hanteert het bestaande handelings- of begeleidingsplan als leidraad |
De student ontwerpt een plan van aanpak om de doelen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt te bereiken |
De student bespreekt evoluties van de cliënt |
De student formuleert doelen vanuit de ondersteuningsvraag van de cliënt
|
De student formuleert het bestaande plan van aanpak en de gehanteerde methoden en technieken om deze doelen te bereiken
|
De PBA orthopedagogie treedt preventief op om probleemsituaties voor de cliënt te voorkomen. Hij signaleert knelpunten en participeert (pro-)actief aan preventie op organisatieniveau.
De student werkt preventief door de factoren (op cliënt, team of organisatieniveau) die gewenst en ongewenst gedrag kunnen uitlokken zelf te hanteren
|
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
De student profileert zich constructief in een team en alle samenwerkingsverbanden
|
De student bespreekt zijn reflecties met anderen |
De student brengt een wisselwerking tot stand tussen zichzelf en de begeleiders
|
De student rapporteert mondeling op heldere, volledige en relevante wijze zowel intern als extern
|
de student zet anderen aan tot verdere reflectie |
De student brengt een wisselwerking tot stand tussen zichzelf en de vaste begeleiders, vrijwilligers, mantelzorgers,…
|
De PBA orthopedagogie creëert in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem een stimulerend klimaat voor diens emotionele, sociale, cognitieve, en motorische ontwikkeling.
De student analyseert het huidige klimaat in functie van de ondersteuningsvraag van de cliënten/cliëntsysteem
|
De student neemt medeverantwoordelijkheid op in het beïnvloeden van het klimaaat i.f.v. de ondersteuningsvraag van de cliënt/cliëntsysteem
|
De PBA orthopedagogie ondersteunt de cliënt in het kwalitatief en duurzaam versterken van zijn netwerken, om het welzijn en de maatschappelijke participatie te vergroten.
De student ondersteunt de cliënt om een stevig(er) netwerk uit te bouwen en zijn maatschappelijke participatie te vergroten.
|
De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan de visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
De student beschrijft kritisch de plaats van de organisatie binnen de hulpverlening (verwijzers, doorverwijzers, samenwerkingsverbanden, de positie binnen een hulpverleningstraject)
|
De student stelt kritische vragen t.a.v. de organisatie (structuur, werking, visie)
|
De student beschrijft hoe hij de visie integreert in zijn handelen
|