Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Rotonde 429666/1690/1920/1/37
Study guide

Rotonde 4

29666/1690/1920/1/37
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 2
    Choice package:
    • Palet orthopedagogie Bachelor 2
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Der Kinderen Gwenda
Languages: Dutch
Scheduled for: Academic year
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.10.2019 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

having finished at least 40 ects credits in programme part (year) 1.

Learning outcomes (list)

The bachelor in social educational care work supports, guides, organizes and coordinates living, work and leisure activities in the daily context of the client. He hereby acts in a methodical and sustainable way, with attention to creativity and innovation. He consciously takes action to guarantee the developmental opportunities and the quality of life of the client.
The student uses knowledge and insights regarding the phases of the methodological functioning
The student organizes methodically at least 2 intentional activities
The student motivates the choice for an activity tailored to both the group dynamic goals and the individual needs
The bachelor in social educational care work adapts his professional agogical conduct by making use of critical self reflection, recent insights from scientific research and local, European and international evolutions.
The student reflects on his own counseling attitude
The student reflects on his own role in the group process, both as a participant and as a counselor
He assists in analyzing the care need of clients and actively helps to guide the process of drawing up a care need plan. In consultation with the parties involved, the bachelor in social educational care work selects goals and suitable methods based on his acquired orthopedagogical knowledge.
The student analyzes and describes the care need of his client(s)
The bachelor in social educational care work collaborates with colleagues in an interdisciplinairy way and communicates with clients, the client system, colleagues and external parties, in a clear and respectful manner, even when the context is complex and specialized.
The student describes how he takes on responsibility in a team of students and other counselors
In consultation with the client and the client system, the bachelor in social educational care work creates a climate that stimulates the emotional, social, cognitive and motor development of the client.
The student describes the climate that the clients (holidaymakers) need.

Educational organisation (list)

Exam duration
Estimated time for testing1,00 hours
Learning Activities
Practicum8,00 hours
Work time outside of contact hours25,00 hours
Workplace training and / or internship44,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearSkills assessment hands off100,00Eerste zittijd: 100% hands off vaardigheidstoets
De student maakt een projectboek over de vakantieweek. Hierin komen volgende zaken aan bod:

- Voorbereiding van de intentionele activiteiten. (leerdoelen 2, 4, 5,6)
- Korte omschrijving van de ondersteuningsvraag van de eigen zorgcliënt(en) (leerdoelen 3 en 5)
- Evaluatie van de intentionele activiteiten (leerdoelen 1, 2, 3, 4, 5,6)
- Reflectie op de 4-daagse (leerdoel 7 en 8)
- Beoordelingsformulier van de vakantiegangers (laagdrempelig evaluatieformulier waarbij de vakantiegangers zelf de student evalueren)
Dit projectboek is een schriftelijke voorbereiding op de mondelinge presentatie. De schriftelijke voorbereiding wordt 1 week voor de mondelinge presentatie ingediend. De student presenteert aan de lector. Na de presentatie is er ruimte voor verduidelijkende vragen.

1. Toetsmethode: Casus/presentatie
2. Bron: Open boek: het projectboek met persoonlijke reflecties mag meegebracht worden naar de presentatie
3. Toetsmedium: Mondeling
4. Toetsmoment: Momentopname op examen
5. Beoordelaar: Lector
Voor alle practica geldt een verplichte aanwezigheid. Vanaf de eerste afwezigheid moet de student de afwezigheid wettigen.
De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
Voor elke ongewettigde afwezigheid tijdens het practicum verliest de student 2 punten op het totaalcijfer.
Als je aan minder dan 4 uur van de practica deelneemt, kan je niet slagen voor het opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode. In dit geval krijg je een nul op het totaalcijfer. Als je tijdens de 4-daagse vakantie meer dan 2 uur afwezig (gewettigd of ongewettigd) bent dan kan je niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Je krijgt dan een 0 op het totaalcijfer.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodSkills assessment hands off100,00Tweede zittijd: 100% hands off vaardigheidstoets
Voor de tweede examenkans worden studenten in contact gebracht met een nieuwe cliënt. De student gaat op bezoek in VZW Rotonde, campus sterrenhuis waar hij een bewoner zal ontmoeten. De student werkt voor deze bewoner twee nieuwe intentionele activiteiten uit die hij samen met de begeleiders en de bewoner uitvoert op twee verschillende dagen. De student zal dus minstens 3 keer naar Rotonde, campus Sterrenhuis gaan. (1 x ontmoeting en 2 X om de activiteiten te doen) De voorbereidingen en effectief begeleide uren zullen hiervoor gelijkwaardig zijn aan het aantal gepresteerde uren in het kader van de vierdaagse verwenvakantie.


De student maakt een projectboek over de tweede zit opdracht. Hierin komen volgende zaken aan bod:

- Voorbereiding van de intentionele activiteiten. (leerdoelen 2, 4, 5,6)
- Korte omschrijving van de ondersteuningsvraag van de nieuwe zorgcliënt(en) (leerdoelen 3 en 5)
- Evaluatie van de intentionele activiteiten (leerdoelen 1, 2, 3, 4, 5,6)
- Reflectie op de tweede zit-opdracht (leerdoel 7 en 8)
- Beoordelingsformulier van de zorgcliënt (laagdrempelig evaluatieformulier waarbij de vakantiegangers zelf de student evalueren)
Dit projectboek is een schriftelijke voorbereiding op de mondelinge presentatie. De schriftelijke voorbereiding wordt 1 week voor de mondelinge presentatie ingediend. De student presenteert aan de lector. Na de presentatie is er ruimte voor verduidelijkende vragen.


1. Toetsmethode: Casus/presentatie
2. Bron: Open boek: het projectboek met persoonlijke reflecties mag meegebracht worden naar de presentatie
3. Toetsmedium: Mondeling
4. Toetsmoment: Momentopname na proces
5. Beoordelaar: Lector