Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Creative expression30651/1690/1920/1/62
Study guide

Creative expression

30651/1690/1920/1/62
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 1
This is a single course unit.
Study load: 3 credits
Co-ordinator: Eraets Kristel
Other teaching staff: Geerts Inneke, Van Loock Katrijn
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 1 or Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.10.2019 () or 09.03.2020 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.

Learning outcomes (list)

The professional bachelor in social educational care work is able to build a professional relationship with the client and the client system in keeping with an orthopedagogical attitude, he takes care of this relationship and makes sure the relationship can be discontinued with care.
The student explains the links between the experiential learning in the classroom and the theory from the lecture and the syllabus, specifically within (the area of) creative expression. The student can motivate this for a given example.
At the end of his learning process, the student has insight in how a stimulating activity can be built up in basic steps . This activity is tailored to a diverse client group, with attention to the support needs.
The bachelor in social educational care work takes preventive measures to avoid problematic situations concerning the client. He reports bottlenecks and proactively participates in prevention on an organizational level.
The student takes responsibility for his own safety, for the safety of fellow students and for respecting material and environment.
The bachelor in social educational care work collaborates with colleagues in an interdisciplinairy way and communicates with clients, the client system, colleagues and external parties, in a clear and respectful manner, even when the context is complex and specialized.
In addition to using verbal and visual communication methods, the student recognizes and uses several other methods of dealing with clients, such as visual language and body language.
The student takes responsibility for his own safety, for the safety of fellow students and for respecting material and environment.
In consultation with the client and the client system, the bachelor in social educational care work creates a climate that stimulates the emotional, social, cognitive and motor development of the client.
The student actively develops an optimal developmental and learning climate for fellow students.
The student attunes his/her actions to the qualities and limitations, development or training questions of a diverse client group.
The student formulates goals which are correctly adjusted to the qualities and limitations, development or training questions of a diverse client group.

Educational organisation (list)

Learning Activities
Lectures and / or tutorials2,00 hours
Practicum24,00 hours
Work time outside of contact hours52,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearSkills assessment simulation100,001) Als Simulatie Vaardigheidstoets zal iedere student zich verdiepen in een specifieke methodiek die passend is bij een bepaalde groep van cliënten. Hij zal een gefundeerde en gedocumenteerde motivatie maken van deze keuze, waarbij een schriftelijk deel hoort en een deel praktijk. De opgegeven sjablonen worden gebruikt om de activiteit uit te schrijven.
Voor deze Simulatie Vaardigheidstoets kan de student kiezen: voor lichaamsexpressie OF manuele expressie (keuze studenten domein).
De toets is opgebouwd uit volgende rubrieken
• Verdiepen in opgegeven cliënt-/leeftijdsgroep
• Specifiek ontwikkelingsdoel / leerdoel / vormingsdoel (motorisch, emotioneel, sociaal / communicatief / cognitief, re-creatief )
• Motivering voor methode en/of materiaal, afgestemd op de cliëntgroep
• Begeleidings-opdracht (OF manuele expressie OF lichaamsexpressie)
In de begeleidingsopdracht wordt gescoord op
Lesvoorbereiding (opbouw stappen van de activiteit)
Aandachtspunten voor de begeleiding (veiligheid, differentiatie, inclusie)
Afgestemde communicatie (helderheid, empowering, begrenzing, activering)
2) Toetsmedium: schriftelijk en mondeling
3) Bron: open boek
4) Toetsmoment: momentopname na proces
5) Beoordelaar: lector van dat domein van Creatieve Expressie
6) Afwezigheden: Bij ongewettigde afwezigheid tijdens het assessment krijg je een 0 op 20. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Bij gewettigde afwezigheid tijdens het assessment krijg je een vervangopdracht, aan te vragen bij de desbetreffende lector van dat domein. Literatuurstudie en lesvoorbereiding moeten per mail ingediend worden binnen de 48u na de assessmentdatum. Indien literatuurstudie en lesvoorbereiding niet tijdig ingediend worden, krijgt de student eveneens 0 op 20.
7) Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodSkills assessment simulation100,001) Simulatie vaardigheidstoets
Als Simulatie Vaardigheidstoets zal iedere student zich opnieuw verdiepen in een specifieke methodiek die passend is bij een bepaalde groep van cliënten. Hij zal een gefundeerde en gedocumenteerde motivatie maken van deze keuze, waarbij een schriftelijk deel hoort en een deel praktijk. De opgegeven sjablonen worden gebruikt om de activiteit uit te schrijven. De student zal hierbij rekening houden en blijk moeten geven dat hij/zij rekening heeft gehouden met de feedback die tijdens de eerste examenperiode werd gegeven.
Voor deze Simulatie Vaardigheidstoets zal de student zijn projectopdracht herkansen binnen het deeldomein dat ook in de eerste examenperiode werd gekozen nl. lichaamsexpressie OF manuele expressie.
De toets is opgebouwd uit volgende rubrieken
• Verdiepen in opgegeven leeftijdsgroep
• Specifiek ontwikkelingsdoel / leerdoel / vormingsdoel (motorisch, emotioneel, sociaal / communicatief / cognitief, re-creatief )
• Motivering voor methode en/of materiaal, afgestemd op de cliëntgroep
• Lesvoorbereiding (opbouw stappen van de activiteit)
• Aandachtspunten voor de begeleiding (veiligheid, differentiatie, inclusie)
• Afgestemde communicatie (helderheid, empowerment, begrenzing, activering)

Voor manuele expressie: kiezen, maken, laten ervaren, motiveren, …
Voor lichaamsexpressie: kiezen, motiveren, opbouwen, laten ervaren

2) Toetsmedium: schriftelijk en mondeling
3) Bron: open boek
4) Toetsmoment: momentopname na proces
5) Beoordelaar: lector van dat domein van Creatieve Expressie
6) Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal