Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Group and team work 230586/1690/1920/1/83
Study guide

Group and team work 2

30586/1690/1920/1/83
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 1
This is a single course unit.
Study load: 4 credits
Co-ordinator: Walravens Lieve
Other teaching staff: Adams Carl, Roelant-Blom Cindy, Van Leuvenhaege Sarah
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 2
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 09.03.2020 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 78,00 hours

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.

Learning outcomes (list)

The professional bachelor in social educational care work independently assesses the possibilities and limitations of the client, in consultation with the client and his system and within the context of a team.
The student uses knowledge about and insight into group dynamics.
The bachelor in social educational care work supports, guides, organizes and coordinates living, work and leisure activities in the daily context of the client. He hereby acts in a methodical and sustainable way, with attention to creativity and innovation. He consciously takes action to guarantee the developmental opportunities and the quality of life of the client.
The student uses group dynamic skills in behalf of the group process
The student leads a meeting and acts as a moderator in a group conversation.
The bachelor in social educational care work collaborates with colleagues in an interdisciplinairy way and communicates with clients, the client system, colleagues and external parties, in a clear and respectful manner, even when the context is complex and specialized.
The student adequately takes on the roles of chairman, secretary, vice-chairman and group member
The student gives an oral presentation in a transpaant, complete and relevant way, suited for the deignated public
The student adopts different roles in a group (leading, following, resisting, being critical, holding to himself, letting go, taking care, enjoying, waiting, acknowledgeing).
The student shows himself in a constructive way within the team.
In consultation with the client and the client system, the bachelor in social educational care work creates a climate that stimulates the emotional, social, cognitive and motor development of the client.
The student uses group dynamic skills in behalf of the group process

Educational organisation (list)

Learning Activities
Practicum28,00 hours
Work time outside of contact hours50,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearSkills assessment hands off40,00Groeps- en team vaardigheden: In een groepje medestudenten presenteer je jullie hypothesen en interventies rond een fictief team in een opgegeven casus. In de beoordeling wordt naast de kwaliteit van de presentatie, ook de kwaliteit van het groepsproces en de individuele participatie gewogen. Wordt uitgevoerd in de presentatieweek, aanwezigheid verplicht. Individuele participatie wordt gemeten via (tijdige) aanwezigheid en de wekelijkse voorbereiding. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
In geval van gewettigde afwezigheid wordt de voorbereiding aan de groep bezorgd meteen na afloop van het ziektebriefje.
Toetsmethode: presentatie
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Aanwezigheden:
- Je moet aan minstens 5 practica hebben deelgenomen, om te kunnen slagen voor dit deelexamen. Als je aan minder dan 5 practica deelneemt, krijg je een 0 voor dit deelexamen.
-Het punt op de presentatie kan individueel gecorrigeerd worden door de lector bij onwettige afwezigheid en/of gebrek aan participatie tijdens de les en/of bij de taakuitvoering ter voorbereiding van en tijdens de lessen.
-Vanaf de tweede ongewettigde afwezigheid tijdens de practica verminderen we het deelcijfer afhankelijk van het aantal ongewettigde afwezigheden. Bij 2,3 of 4 ongewettigde afwezigheden wordt het groepspunt verminderd: Bij 2 afwezigheden – 25 %, bij 3 afwezigheden – 50 %, bij 4 afwezigheden – 75 %.
-Bij gebrek aan participatie tijdens de les en/of bij de taakuitvoering ter voorbereiding van de les: de student krijgt niet het volledige deelcijfer. In totaal kan de student op deze wijze max. 50% van het groepspunt verliezen. De criteria worden toegelicht in de studiewijzer.
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Academic yearSkills assessment hands off50,00In een schriftelijk verslag wordt het inzicht van elke student in begrippen uit groepsdynamica en teamwerk getoetst. Dit gebeurt door toepassing op de subgroep uit de klasgroep waar de student deel van uitmaakt. De lector beoordeelt een steekproef van twee vragen.

Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector

Taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .-

1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding vanaf sem 2) - -/+ +
1pt: Tekststructuur (& lay-out) - -/+ +
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl - -/+ +
1pt: Correcte taal - -/+ +

Indien de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- dan wordt het deelcijfer dat werd behaald op dit deelexamen overgedragen naar de tweede examenperiode indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
-dient de student dit deelexamen te herkansen indien de student niet is geslaagd voor dit deelexamen
Academic yearSkills assessment hands on10,00Mondelinge evaluatie modereren, leiden en ondersteunen van een groepsgesprek en leiden van een vergadering. In de loop van de practica komt elke student aan bod als moderator van een groepsgesprek en voorzitter of covoorzitter van een vergadering. Ook de voorbereiding van deze gesprekken en vergaderingen wordt in de score verrekend.
De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
Toetsmethode: gedragsobservatie
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: permanent uitgesteld
Beoordelaar: lector
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodSkills assessment hands off40,00De punten behaald voor het assessment van de presentatie in de eerste examenperiode worden overgedragen indien de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel en voor dit deelexamen, dienen dit mondelinge deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode. De student moet individueel een opgelegd thema presenteren i.v.m. groeps- en teamprocessen.
In de beoordeling wordt rekening gehouden met zowel de vorm als de inhoud van de presentatie

Toetsmethode: presentatie
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector
2nd examination periodSkills assessment hands off50,00Indien de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- dan wordt het deelcijfer dat werd behaald op dit deelexamen overgedragen naar de tweede examenperiode indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen te herkansen indien de student niet geslaagd is voor dit deelexamen.

In een schriftelijk verslag wordt het inzicht van elke student in begrippen uit groepsdynamica en teamwerk getoetst. Dit gebeurt door toepassing op een groep waar de student deel van uitmaakt. De student kiest zelf een bestaande groep. De lector beoordeelt een steekproef van twee vragen

Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector

Taal: Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .

1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding vanaf sem 2) - -/+ +
1pt: Tekststructuur (& lay-out) - -/+ +
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl - -/+ +
1pt: Correcte taal - -/+ +
2nd examination periodSkills assessment hands on10,00Modereren, leiden en ondersteunen van een groepsgesprek en leiden van een vergadering:
- Indien een student in de eerste examenperiode niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel en voor dit deelexamen, zal de student de leerdoelen van dit deelexamen moeten herkansen in de tweede examenperiode.
- Indien de student niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel en wel geslaagd is voor dit deelexamen in de eerste examenperiode, wordt het cijfer op dit deelexamen van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode.

Toetsmethode: gedragsobservatie
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector