Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Socio-educational skills 130593/1690/1920/1/30
Study guide

Socio-educational skills 1

30593/1690/1920/1/30
Academic year 2019-20
Is found in:
  • Bachelor of Social Educational Care Work, programme stage 1
This is a single course unit.
Study load: 4 credits
Co-ordinator: Van Tongel Wim
Other teaching staff: Demesmaeker Greet, Roelant-Blom Cindy, Rosseel Dona
Languages: Dutch
Scheduled for: Semester 1
This course unit is marked out of 20 (rounded to an integer).
Possible deadlines for learning account: 15.10.2019 ()
Re-sit exam: is possible.
Possibility of tolerance: This course unit is eligible for tolerance according to the criteria as determined by the degree programme you are enrolled in.
Total study time: 114,00 hours

Prerequisites

There are no prerequisites for this course.

Learning outcomes (list)

The professional bachelor in social educational care work is able to build a professional relationship with the client and the client system in keeping with an orthopedagogical attitude, he takes care of this relationship and makes sure the relationship can be discontinued with care.
The student creates basic conditions through an empowering basic attitude that lead to building a successful communication and relationship
The student actively takes on an empowering basic attitude in the duoconversations
The bachelor in social educational care work collaborates with colleagues in an interdisciplinairy way and communicates with clients, the client system, colleagues and external parties, in a clear and respectful manner, even when the context is complex and specialized.
The student analyzes assertive ways of dealing with the situation in a certain interaction
The student evaluates the copingstyle he has applied in a certain interaction
The student handles feedback in a functional way
The student motivates his choice of conflict managing styfe in a certain interaction
The student investigates the possible effecs of the own verbal and nonverbal style of communicating on others
The student applies the various components of a communication process on a verbal as well as a nonverbal level
The student justifies a certain interaction by using the 3 fundamental starting points of an empowering basic attitude
In consultation with the client and the client system, the bachelor in social educational care work creates a climate that stimulates the emotional, social, cognitive and motor development of the client.
The student actively takes on an empathic listening attitude in the duoconversations

Educational organisation (list)

Learning Activities
Collaborative learning10,00 hours
Practicum33,00 hours
Work time outside of contact hours71,00 hours

Evaluation (list)

Evaluation(s) for first exam chance
MomentForm%Remark
Academic yearSkills assessment hands off50,00Schriftelijke opdracht
Elke student maakt een individuele schriftelijke opdracht waarin hij op basis van een situatie een aantal vragen beantwoordt.
De opdracht wordt afgedrukt afgegeven en digitaal ingediend via Digitap. Studenten die de opdracht te laat posten op Digitap krijgen een 0 voor dit deelexamen.
Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Taal en vorm:
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Academic yearSkills assessment hands on50,00Mondelinge evaluatie luistervaardigheden (luisterhouding): In een individueel, mondeling assessment worden de luistervaardigheden van elke student getoetst. Elke student luistert actief naar een medestudent.
Wordt uitgevoerd in de presentatieweek, aanwezigheid verplicht. Bij ongewettigde afwezigheid op dit deelexamen krijg je een 0 op dit deelexamen. Bij gewettigde afwezigheid neemt de student het initiatief om de lector te vragen naar een vervangopdracht. De student verwittigt de lector ten laatste op de dag van de afwezigheid en wettigt de afwezigheid binnen de 4 werkdagen aan de hand van een medisch attest via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex.
Toetsmethode: gedragsobservatie
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluation(s) for re-sit exam
MomentForm%Remark
2nd examination periodSkills assessment hands off50,00De punten behaald voor de schriftelijke opdracht in de eerste examenperiode worden overgedragen indien de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel en voor dit deelexamen, dienen dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode.
Elke student maakt een individuele schriftelijke opdracht aan de hand van nieuwe vragen waarin hij op basis van een situatie een aantal vragen beantwoordt. Het werkstuk wordt ingediend via Digitap voor de vastgelegde deadline. Wanneer de opdracht te laat wordt gepost op Digitap krijgt de student een 0 op dit deelexamen.
Toetsmethode: werkstuk
Bron: open boek
Toetsmedium: schriftelijk
Toetsmoment: momentopname na proces
Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
2nd examination periodSkills assessment hands on50,00De punten behaald voor het assessment van de mondelinge luistervaardigheden in de eerste examenperiode worden overgedragen indien de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel en voor dit deelexamen, dienen dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode.
In een individueel, mondeling assessment worden de luistervaardigheden van elke student getoetst. Elke student luistert actief naar een medestudent.
Toetsmethode: gedragsobservatie
Bron: gesloten boek
Toetsmedium: mondeling
Toetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector